Eerste start en rit, weinig koppel/komt niet op toeren

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Revisie van het blok is klaar en heb vandaag de eerste start gegeven. Scooter start en loopt mooi stationair. Luchtschroef 1.5 slag open. Na tien minuten warm draaien even de straat op gegaan om te testen. Niet echt tevreden over resultaat alhoewel ik weet dat er wat afstelwerkzaamheden nodig zijn.

De punten:
- Ik voel weinig koppel
- Rijdt max. 30 bij volgas.

Duidelijk dat de scooter niet op zijn toeren komt. Bougiekleur (NGK 9) grijsachtig

Persoonlijk denk ik dat er een grotere hoofdsproeier in moet. Ik heb een geheel nieuwe Polini CP 21 carb erop zitten met een polini powerfilter erop. Als ik het goed heb geven diverse sites aan dat er al standaard een hoofdsproeier van 100 in zit. Is al vrij groot eigenlijk.

Heeft iemand andere tips in welke richting ik moet gaan zoeken?

Setup van mijn Zip FR AC 2T:
- Athena racing 70cc met een squish van 0,6mm.
- Athena racing uitlaat
- Polini CP 21 carburateur
- Malossi spruitstuk recht met VL13 membraan
- Polini power filter
- Malossi overrange (achter poelies alleen)
- Malossi koppeling
- Malossi koppelinghuis
- Polini hi-speed vario ( 4.1gr rollen)
- Polini halfpoelie
- Ontsteking stnd
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Leuke setup, heb je je overbrenging al een keer bekeken? Alsin heb je al ermee zitten te experimenteren of te kijken of het een of t ander goed werkt? Want daar ligt het weinig koppel waarschijnlijk aan

wat top betreft zal t je verhouding benzine en lucht zijn, gewoon met sproeiers testen tot de bougiekleur goed is
 
Leuke setup, heb je je overbrenging al een keer bekeken? Alsin heb je al ermee zitten te experimenteren of te kijken of het een of t ander goed werkt? Want daar ligt het weinig koppel waarschijnlijk aan

wat top betreft zal t je verhouding benzine en lucht zijn, gewoon met sproeiers testen tot de bougiekleur goed is

Hallo, bedankt voor je reactie.

Vandaag dus weer even gekeken. Heb carterkap eraf gehaald en tot mijn verbazing gezien dat moer van koppelingshuis los zat. Deze vastgedraaid en getest. Iets beter nu alleen nog steeds een top van 30 / 40. Ook hand voor luchtinlaat van carburateur gehouden, motor valt meteen uit dus nergens een vacuumlek.

Ik denk dat ik inderdaad ook in overbrenging moet zoeken. Er zit nu een malossi witte drukveer in. Ik denk dat deze te slap is en ga dus een paarse in zetten. Ook gelijk sproeiermaat verhogen naar 110.

Kijken of er wat zal veranderen.
 
Hallo, bedankt voor je reactie.

Vandaag dus weer even gekeken. Heb carterkap eraf gehaald en tot mijn verbazing gezien dat moer van koppelingshuis los zat. Deze vastgedraaid en getest. Iets beter nu alleen nog steeds een top van 30 / 40. Ook hand voor luchtinlaat van carburateur gehouden, motor valt meteen uit dus nergens een vacuumlek.

Ik denk dat ik inderdaad ook in overbrenging moet zoeken. Er zit nu een malossi witte drukveer in. Ik denk dat deze te slap is en ga dus een paarse in zetten. Ook gelijk sproeiermaat verhogen naar 110.

Kijken of er wat zal veranderen.
Veel te slap idd, begin maar eens met een malossi geel zoniet rood!

ennnn, als je moer van je koppelingshuis los heeft gezeten kan t best dat de spiebanen van je as schade hebben geleden. Doe jezelf een plezier en haal alles ff los en check alles ff na of alles netjes is zoniet ff vervangen... heb hetzelfde probleem gehad met mijn polini race krukas die niet goed geshimmed was. Gelukkig op tijd achter gekomen
 
Veel te slap idd, begin maar eens met een malossi geel zoniet rood!

ennnn, als je moer van je koppelingshuis los heeft gezeten kan t best dat de spiebanen van je as schade hebben geleden. Doe jezelf een plezier en haal alles ff los en check alles ff na of alles netjes is zoniet ff vervangen... heb hetzelfde probleem gehad met mijn polini race krukas die niet goed geshimmed was. Gelukkig op tijd achter gekomen

Paars is weer iets te ja. Ga ik allemaal doen. Zal daarna een update plaatsen
 
@maxo

Ik heb er een zwaardere drukveren erin gezet, doen allemaal hetzelfde. Bij geel, rood en zelfs paars.

De scooter blijft stotteren en komt niet boven de 20km/h.

Nieuwe bougie erin, hetzelfde.

Ik heb even de rotor gecontroleerd, deze schraapte op een specifieke punt heel lichtjes (vermoedelijk de stator) ergens tegen aan. Dus heb ik die eraf gehaald. Stator en pick-up zien er gewoon goed uit, niks aan de hand. Rotor terug geplaatst en dit keer de moer nog wat strakker aangedraaid.

Ik denk toch dat er ergens een probleem zit in de ontsteking. Ik heb tijdens revisie de startmotor samen met zijn kabel geheel verwijderd en ook de elektrische choke.

De aansluitingen op de bobine zijn voor de rest correct. Heb ik ook even gecheckt. Ik denk dat ik stiekem iets over het hoofd zie maar weet niet precies wat.
 
Dan denk ik dat je ontsteking fout is terug gezet

Lijkt me sterk, kan maar op een manier erop. Ben wel erachter gekomen dat de bedrading bij eindhulzen bloot waren. De isolatie van de draden lijken gesmolten te zijn. Kan ontstaan zijn tijdens verhitten van krimpkous. Misschien per ongeluk te heet gemaakt.

Wordt denk ik een nieuwe stator en pick-up dan pff.
 
Heb nu kleinere sproeier in gedaan. Maat 90. Ook gelijk NGK C4 kabel met dop erop gezet. Het gestotter is nu gelukkig weg en het blok loopt geleidelijk op naar 40km/h. Maar full power mis ik nog steeds.

Had trouwens een paarse veer in gezet. Je hebt malossi wit, groen, paars en blauw.

Ik heb nu een groene drukveer besteld om die uit te proberen.
Ik ga dan ook even een nieuwe en dikkere massakabel leggen tussen blok en frame.

Is het trouwens zo dat bij Piaggio de zwarte kabel van de startmotor voor de massa zorgt? Is dat de enige massakabel? Ik heb die namelijk geheel verwijderd.

Als iemand nog andere suggesties heeft dan lees ik die graag.
 
Update, denk dat ik het probleem heb gevonden. Ik had nog een Multivar 2000 MHR liggen dus heb deze met de polini hi-speed vario omgewisseld. Ook gelijk 3.5gr rollen geplaatst en ja hoor, dat ding trok gelijk op zijn achterwiel. Volle power vrijgekomen. Had echter niet verwacht dat het gewichtsverschil van 4.1gr naar 3.5gr rollen zo veel invloed kon hebben op de prestatie van de cilinder en rest.

Bougie blijft nog echter wel grijs dus heb de sproeier van 90 naar 94 verhoogd. Moet even kijken wat die doet. Deze wil niet echt verkleuren naar koffiebruin.
 
Back
Top