Eerste keer scooter kopen

jessezet

New Member
Dit is mijn eerste keer op dit forum. Hoop dat ik hem in de goede categorie plaats.

Ik ga morgen voor het eerst een scooter kopen. Daar komt toch even meer bij kijken dan ik dacht. Ik heb meerdere vragen in omtrek tot verzekeren, vervoeren etc. Op het internet vind ik eigenlijk allen politiek correcte antwoorden op sites van de overheid en verzekingsmaatschapijen. Dus daarom hier maar even.

mijn situatie:
17 jaar (mei 2003)
Geen rijbewijs (haal hopelijk 9 maart mijn B rijbewijs)
de scooter zal dus een paar maanden stil moeten staan.
omgeving Friesland - oostellingwerf

-Op welke naam kan ik de scooter het best registreren? Mijn eigen naam of die van mijn vader. En moet ik hem dan als ik ga rijden weer op mijn naam overschrijven?
-Op welke naam kan ik hem het beste verzekeren tot ik mijn rijwijs haal? (op naam vader betaal ik veel minder)
-Hoe kan ik het beste een scooter vervoeren (lange afstand). Ik beschik over een aanhanger.
-Welke verzekeringingen zijn goedkoop (wa) voor als ik mijn rijbewijs heb gehaald. (Hema??)
-Overschrijven via Digid makkelijk en snel? Of kan ik het beter anders doen?
-Even een stukje proefrijden verstandig (buitengebied)? Of overlaten aan mijn vader?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Over op welke naam je hem het beste kan verzekeren is mij nooit helemaal duidelijk geweest. Volgens mij verzekeraar trappen ze niet erin dat ik (zonder zelf een voertuig op mn naam te hebben) dat ik maar heel af en toe de scooter zoe pakken die dan officieel van mijn vader is. Daarom had ik ook een snor tomos gekocht. Verzekering daarvoor is nog geen 3 tientjes, en na een jaar schadeloos rijden nog goedkoper. En dan met mij als bij bestuurder mijn scooter op de naam van mn vader. Zo kost de scooter nauwelijks 15eu per maand. Of de verzekeraar niet hoeft uit te keren als ik een ongeluk zou maken (zonder zelf een voertuig te hebben) weet ik niet, en lijkt me ook zeer sterk.
Je moet de scooter op de naam zetten van de gene die hem verzekert

Mijn huidige scooter had ik met het voorwiel in een standaard gezet, zoiets:https://www.hbm-machines.com/produc...bF-V5sR_2UUFfBTc6evm9gNz9dFQChgRoC0U8QAvD_BwE en dan met wat spanbanden goed vastgeklemd (ook zodat de vering ingedrukt zat. Hij heeft zonder ook maar te wiebelen de snelweg overleeft, en dan zat er nog een windscherm op die heel veel wind ving.

Het overschrijven heb ik altijd op een postkantoor gedaan.

Bij het proefrijden moet je er op letten dat hij goed koud start. Ook zal hij niet moeten haperen.
Je kan ook vragen of je even snel naar de olie mag kijken, als die donkergrijs, zwart of glitterig is is hij slecht onderhouden en is de kans op gezeik groot.

De oedkoopste verzekeraar weet ik niet. Heb gewoon dezelfde als van mn vader gekozen.
Voor de hema moet je 18+ zijn
 
TIP

1. Koop nog geen scooter als je nog geen rijbewijs er voor hebt. Straks haal je het bijvoorbeeld niet en zit je met een scooter in je maag die je met verlies weer kan verkopen. Een scooter verkopen voor je gewenste hogere prijs is lastiger dan gewoon nog je cash hebben waarmee je makkelijker andere dingen ermee kan doen. 2ehands verkopen daalt de waarde best al aanzienlijk..
Koop alleen de scooter als deze bijvoorbeeld om een uitzonderlijk geval gaat (een bepaald model dat je bijvoorbeeld wilt hebben die binnen 2maanden eruit gaat.. Of dat je liever nog een euro 4 model hebt dan een euro 5 model..


2.Op welke naam kan ik de scooter het best registreren? Mijn eigen naam of die van mijn vader. En moet ik hem dan als ik ga rijden weer op mijn naam overschrijven?

Op die van je zelf natuurlijk, want jij bent de eigenaar van de scooter. Je kan wel goedkopere uitkomen, maar je kan hiermee ook flink mee in de problemen komen. De scooter alleen registreren op je vaders naamt als hij dat wilt en ook de scooter van hem zelf is (hij de eigenaar is)


3.Op welke naam kan ik hem het beste verzekeren tot ik mijn rijwijs haal? (op naam vader betaal ik veel minder)

Je mag niet eens rijden als je geen rijbewijs op zak hebt.. Tijdelijke regeltjes bestaan niet.. Dus ook niet gaan rijden als je de rijbewijs in verwachting hebt, maar nog niet in bezit er van bent.

4.Hoe kan ik het beste een scooter vervoeren (lange afstand). Ik beschik over een aanhanger.

Als je hem bij een winkel koopt kan je hem zelf ophalen of laten bezorgen mits mogelijk.

5.Welke verzekeringingen zijn goedkoop (wa) voor als ik mijn rijbewijs heb gehaald. (Hema??)

Moet je zelf even kijken wat je persoonlijk goed vind, is voor iedereen weer anders.

6.Overschrijven via Digid makkelijk en snel? Of kan ik het beter anders doen?

Geen idee wat de risicos zijn, maar zou gewoon naar een post loket gaan en daar over schrijven. Bij een RDW aangesloten bedrijf kan dit ter plaatse doen.


7. Even een stukje proefrijden verstandig (buitengebied)? Of overlaten aan mijn vader?

Zo lang je niet op de openbare weg komt komt zou dit gewoon mogen (je bent namelijk niet verzekerd als je een ongeluk maakt)
Op een afgesloten terrein zou dit geen probleem moeten zijn.. Verkoper kan naar je rijbewijs vragen..
 
Je hebt ook de optie of hem te kopen op naam te zetten en te schorsen tot wanneer je er op kan en mag rijden.

Ik zou altijd zelf de scooter verzekeren.
Je bouwt ook zo je schade vrije jaren op waar je later profijt van kan hebben.

Je verzekering kun je zo via independer wel bepalen.
Mijn scoot was praktisch nieuw dus ik heb all risk. Maar ben ook 30 met ook 14 schade vrije jaren bij unive omdat ik daar altijd al ben geweest met mijn eerst scooter.

Testen rijden checken, altijd met zijn 2en of meer. ( moet verkoper ook willen )
En gelieve iemand die wdet waar hij zij het over praat.

En laat de roze zonnebril thuis.
Twijvel is afkeur. En er is zat te vinden zeker in de wintertijd.
 
ALTIJD een proefrit maken en neem iemand mee die er verstand van heeft zodat je geen hok koopt.

verzekeren op eigen naam, jij bent namelijk regelmatig bestuurder.

overschrijven bij een RDW punt is het verstandigste.

Verzeker hem gewoon WA, en sluit t ding fatsoenlijk af. Je kan t ding all-risk verzekeren als je een scooter van massief goud gaat halen.

je kan t ding gwn overschrijven met je ID, en indien je t niet haalt probeer je t toch gwn nog een keer? Zo moeilijk is t scooter rijbewijs halen niet.

En zoals eerder gezegd, als je er niet 100 procent achter staat niet kopen.
 
Back
Top