Een zip 4t naar 2takt omvormen

sander2231

Active Member
Hallo allemaal na een paar lange dagen werk is het gelukt om een zip 4 takt naar 2 takt om te vormen, (dit is gedaan op een zip 2000 met carburateurs ik heb geen ervaring in injectie modellen dus zou ook niet weten hoe het werkt)
en ik dacht waarom zou ik jullie allemaal hier niet helpen om het ook te doen.
*disclaimer* een scooter met een 4 takt notitie bij de rdw die bij een rollerbank of controle blijkt een 2 takt te zijn word gelijk afgekeurd en hier ben ik niet verantwoordelijk voor!
ik raad het aan om eerst alles door te lezen en niet mee te gaan zolang je het leest om enige verwarring te vermijden
vergeet trouwens niet 2takt benzine te tanken :p dus mengsmering

Een onderdelenlijst die je gaat nodig hebben:
een kniptang, een ratelset, een inbusset, een stekkerset of een soldeerbout. schroevendraaiers en mogelijk nog wat andere dingen die ik vergeten ben niks al te cruciaals.

wat je gaat moeten kopen voor de scooter:
een 2takt subframe
een 2takt gaskabel
een 2takt cdi
en natuurlijk het blok ;)

Dus je begint met het verwijderen van het originele motorblok wees voorzichtig met alle kabels verwijderen en benzine leidingen deze kunnen wel is in de weg liggen, het duurde bij ons ongeveer 2 uur om het motorblok er af te halen dus reken er zeker niet op dat het een one man job binnen een kwartier gelukt is!
vergeet niet de scooter zelf te ondersteunen met een stevige ondergrond zodat hij goed recht staat.

nadat je het blok heb verwijderd moet het subframe er onder vandaan halen en een 2t subframe monteren bij ons lukte het alleen ondersteboven maar dat zal niet al te veel problemen veroorzaken naar mijn idee, al heb je maar aan beide kanten demping rubbers anders tril je van dat ding af :p.

nou heb je als het goed is een paar kabels los moeten halen je heb een rode 2 plugs stekker van de choke1628580128027.png

,een rode stekker met zwarte min pool van de e start, (dit is de enige stekker die direct overeenkomt tussen de 2 blokken dus herrinder goed waar hij vandaan komt )1628580382591.png
je cdi kabel
en je stekker vanuit de vliegwiel ( met een beetje vrikken kan je hem er af krijgen je hoeft hiervoor nog niks te knippen het kan wel maar maar ik raad het voor nu nog af)

check voor het monteren van het blok of alle kabels die ik hieronder opnoem er op zitten zo niet dan heb je een ander motorblok gekocht dan wij en dan weet ik niet hoe dat werkt) een witte stekker waar 4 kabels in komen, (hier heb ik helaas geen foto van)
een rode stekker met zwarte minpool, (kijk naar de foto hierboven)
3 connectoren met rood wit en groen1628580892340.png
een een grijze stekker waar 2 kabels in komen1628580736258.png


Nu kan je beginnen met het blok er onder te monteren doe dit voorzichtig want het kan soms nogal wat gekloot zijn om het er gelijk goed onder te krijgen.
zodra je die met de veer en alles goed er onder gemonteerd heb kan je met de kabels beginnen( ik zou zelf beginnen met de achterrem omdat dit het makkelijkste is van ze allemaal :p,

daarna kan je de 2takt cdi gaan monteren en de rood wit en groene kabels verbinden zoals beschreven op de foto boven de choke als je het op deze exacte manier doet dan werkt het gewoon goed.

nu kan je de e start kabels gaan monteren hiervoor hoef je niks te omvormen dus dat is wel lekker als je goed heb herrinderd waar de normale kabels vandaan kwamen dan hoeft dit geen moeite te zijn, vergeet de minpool niet!

nu beginnen we met het echte werk je moet de grijze stekker afknippen van de 2takt choke en de rode stekker mannetje stekker van de 4t choke (niet de ene die uit de carburateur komt maar vanuit de starter relais. nu heb je 4 kabels in totaal los hangen, een geel-zwarte en een zwarte(vanuit de 4t) en een grijze en zwarte vanuit de 2 takt, nu moet de grijze op de geel zwarte en de zwarte op zwarte, wij hebben hiervoor een stekker kit gebruikt voor het gemak maar je kan dit ook bijvoorbeeld met een soldeer apparaat doen of wat je ook wilt als het maar goed contact kan maken.

nu naar het gedeelte waar wij het meeste moeite mee hadden. de witte stekker met 4 draden,
hier komt een gele, grijze, blauwe en een groene uit.
knip de stekker er af en pak de groene kabel erbij deze moet naar het contactslot toe. gelukkig heb ik hier een shortcut voor gevonden, je kan nu de kop van de stekker afknippen die uit het de cdi kwam( van de 4takt) en hier kan je de groene kabel op groene kabel monteren nu hoor je al vonk te kunnen krijgen, Gefeliciteerd je bent er bijna! :). nu je toch zover bent waarom neem je niet heel even pauze. ff je gedachten laten rusten en even relaxen,
nou nu je een beetje uitgerust bent kan je naar de grijze kabel gaan deze moet gemonteerd worden op de grijs blauwe stekker. hiervoor heb ik ook een shortcut gevonden deze zit in de stekker die uit het vliegwiel kwam. nu hoort je verlichting het te doen. nu op naar de blauwe kabel, deze moet aan de zekering gebonden worden, als je langs de starter relais een kabel die opgebonden is met isolatietape HEEL VOORZICHTIG insnijd dan kom je een boel kabels tegen maar de enige kabel die je nodig heb is een fel rode dunne kabel hier moet je ook HEEL VOORZICHTIG een klein stukje van het isolatie rubber snijden zodat je puur en alleen het koper over heb in het midden van de kabel, nu moet je hier in de blauwe kabel raggen als het ware zodat ze goed verbinding maken. nu kan je deze weer goed isoleren en aftapen. nu kan je alles weer aansluiten( accu, carburateur aan benzine enz). en alle kappen er op en gefiliciteerd je heb van jouw 4 takt zip een 2 takt gemaakt! veel plezier er mee en veel voorzichtige kilometers!


*Nog een disclaimer ik ben ook niet verantwoordelijk voor enige schade die veroorzaakt word aan jouw scooter in mijn ervaring is het zo gelukt*
 
Advertisement - register to remove this

Zou niks moeten uitmaken mits je kan aantonen waar het blok vandaan komt. Kan wel zo zijn dat het opnieuw gekeurd moet worden (RDW) met een ander motorblok.
Wat je zegt klopt, maar als deze dus niet gekeurd is (wat ik dacht dat hier het geval is) kan je aantonen wat je wil, die nummers moeten overeen komen. Dit is ook bij de rdw een afkeurpunt volgens mij, maar idd als je een nieuw nummer in t systeem laat zetten kan het gewoon mits je brommer verder aan alle eisen voldoet.
 
Wat je zegt klopt, maar als deze dus niet gekeurd is (wat ik dacht dat hier het geval is) kan je aantonen wat je wil, die nummers moeten overeen komen. Dit is ook bij de rdw een afkeurpunt volgens mij, maar idd als je een nieuw nummer in t systeem laat zetten kan het gewoon mits je brommer verder aan alle eisen voldoet.
Jup dit is wat ik bedoelde.
 
Waar zie je dan bij de RDW dat het een 4takt of een 2takt is dan?

Kijk wel eens op kenteken, maar zie nergens iets van staan of het 4takt of 2takt is.

Eigenlijk kan alleen het bouwjaar roet in het eten gooien. Bijvoorbeeld eentje van 2014 is waarschijnlijk nog prima om te bouwen.
Eentje van 2019 niet meer.
Post automatically merged:

Wat je zegt klopt, maar als deze dus niet gekeurd is (wat ik dacht dat hier het geval is) kan je aantonen wat je wil, die nummers moeten overeen komen. Dit is ook bij de rdw een afkeurpunt volgens mij, maar idd als je een nieuw nummer in t systeem laat zetten kan het gewoon mits je brommer verder aan alle eisen voldoet.

Hoe dan?

Heb zelf een frame waar geen origineel blok meer bij zit( omdat de originele eigenaar deze met de andere onderdelen los verkocht heeft)
 
Zolang hij de toegestaande snelheid gaat op de roller komen ze er echt niet achter dat er een ander blok op zit. Als je hem met een wok moet herkeuren krijg je er misschien wel gezeik mee
 
Ik was eigenlijk ook wel van plan om een extra blok te maken voor mijn scooter. (dan met een origineel SD blok)
Grappigste detail was dat er helemaal geen ene nummer in mijn nieuwe motor carter stond (carters paar maanden geleden gekocht bij easyparts.nl)(nieuw)

Hoe bedoelen ze dat de nummer van je frame moet overeen komen van het blok..

Neem aan dat de cijfers dan niks uitmaken, maar dat de motor code type aanduiding dus het zelfde moet zijn als met het frame.

Dus dan kan je eigenlijk geen LC carter onder een AC frame zetten, en zou er dus alleen een AC/SD carter onder mogen (maar cijfers op dat blok zouden dan niks moeten uitmaken?)
 
Ik was eigenlijk ook wel van plan om een extra blok te maken voor mijn scooter. (dan met een origineel SD blok)
Grappigste detail was dat er helemaal geen ene nummer in mijn nieuwe motor carter stond (carters paar maanden geleden gekocht bij easyparts.nl)(nieuw)

Hoe bedoelen ze dat de nummer van je frame moet overeen komen van het blok..

Neem aan dat de cijfers dan niks uitmaken, maar dat de motor code type aanduiding dus het zelfde moet zijn als met het frame.

Dus dan kan je eigenlijk geen LC carter onder een AC frame zetten, en zou er dus alleen een AC/SD carter onder mogen (maar cijfers op dat blok zouden dan niks moeten uitmaken?)
Wel dus, op het kenteken staat op 4t of 2t, maargoed. Misschien voor een nieuw setje ogen gaan ipv onderdelen.
 
Wel dus, op het kenteken staat op 4t of 2t, maargoed. Misschien voor een nieuw setje ogen gaan ipv onderdelen.

Heb anders nog nooit op mijn kenteken bewijs iets gezien of het 4takt of een 2takt zou zijn.. sinds vroeger ook niet toen mijn ogen geheel goed waren.

Heb liever dat je het mij komt aantonen, dan dat jij je hier als een klein kind opstelt.
 
Wat je wel in het dikke wetboek ken vinden is
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motorwijziging​

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

  • de motorcode of het motortype;
  • het aantal cilinders;
  • de cilinderinhoud;
  • de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
  • het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
  • het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wijzigingskeuring​

Wanneer bepaalde wijzigingen aan een voertuig zijn aangebracht moet er een keuring plaatsvinden. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld:

  • wijziging van de motor;
  • inbouw van een LPG-installatie;
  • aanpassing aan de stuurinrichting of het remsysteem van een voertuig, bijvoorbeeld voor gebruik door een gehandicapte;
  • ombouw tot taxi of kampeerwagen.
Voor wijzigingen gelden dezelfde eisen als voor de individuele goedkeuring van een voertuig. Meer informatie over wijzigingskeuringen per voertuigsoort vindt u in het menu aan de linkerkant van deze pagina. Wij kunnen uw voertuig alleen keuren als het voertuig op naam staat van een eigenaar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus heel plat gezegd. Zelfs al duw je er een ander 4takt blok onder moet hij eigenlijk opnieuw gekeurd worden. Echter controleert de politie hier niet echt op. Het zou wel kunnen en als je motorblok overeenkomt in de database met een gestolen scooter dan heb je wat uit te leggen. Over het algemeen krijg je hier geen gezeik mee omdat de politie vaak enkel het framenummer controleert.

Je bouwt er wel een andere type verbrandingsmotor op. Wanneer ze echt heel moeilijk zouden doen dan kunnen ze zeggen dat je scooter niet meer in orde is en dat je hem opnieuw moet laten keuren. Dit is wat ze ook doen met huidige WOK-melding. Als je het motorvermogen wijzigt dan moet hij gekeurd worden en krijg je een WOK melding.

De meeste mensen willen toch de bromfiets houden en niet om laten keuren naar een motor wat wel mogelijk is. Indien de scooter daar weer aan voldoet.

Kort gezegd ,

Het zal allemaal wel los lopen (niet je motorblok):grimacing:
 
Hallo allemaal na een paar lange dagen werk is het gelukt om een zip 4 takt naar 2 takt om te vormen, (dit is gedaan op een zip 2000 met carburateurs ik heb geen ervaring in injectie modellen dus zou ook niet weten hoe het werkt)
en ik dacht waarom zou ik jullie allemaal hier niet helpen om het ook te doen.
*disclaimer* een scooter met een 4 takt notitie bij de rdw die bij een rollerbank of controle blijkt een 2 takt te zijn word gelijk afgekeurd en hier ben ik niet verantwoordelijk voor!
ik raad het aan om eerst alles door te lezen en niet mee te gaan zolang je het leest om enige verwarring te vermijden
vergeet trouwens niet 2takt benzine te tanken :p dus mengsmering

Een onderdelenlijst die je gaat nodig hebben:
een kniptang, een ratelset, een inbusset, een stekkerset of een soldeerbout. schroevendraaiers en mogelijk nog wat andere dingen die ik vergeten ben niks al te cruciaals.

wat je gaat moeten kopen voor de scooter:
een 2takt subframe
een 2takt gaskabel
een 2takt cdi
en natuurlijk het blok ;)

Dus je begint met het verwijderen van het originele motorblok wees voorzichtig met alle kabels verwijderen en benzine leidingen deze kunnen wel is in de weg liggen, het duurde bij ons ongeveer 2 uur om het motorblok er af te halen dus reken er zeker niet op dat het een one man job binnen een kwartier gelukt is!
vergeet niet de scooter zelf te ondersteunen met een stevige ondergrond zodat hij goed recht staat.

nadat je het blok heb verwijderd moet het subframe er onder vandaan halen en een 2t subframe monteren bij ons lukte het alleen ondersteboven maar dat zal niet al te veel problemen veroorzaken naar mijn idee, al heb je maar aan beide kanten demping rubbers anders tril je van dat ding af :p.

nou heb je als het goed is een paar kabels los moeten halen je heb een rode 2 plugs stekker van de chokeView attachment 61647

,een rode stekker met zwarte min pool van de e start, (dit is de enige stekker die direct overeenkomt tussen de 2 blokken dus herrinder goed waar hij vandaan komt )View attachment 61648
je cdi kabel
en je stekker vanuit de vliegwiel ( met een beetje vrikken kan je hem er af krijgen je hoeft hiervoor nog niks te knippen het kan wel maar maar ik raad het voor nu nog af)

check voor het monteren van het blok of alle kabels die ik hieronder opnoem er op zitten zo niet dan heb je een ander motorblok gekocht dan wij en dan weet ik niet hoe dat werkt) een witte stekker waar 4 kabels in komen, (hier heb ik helaas geen foto van)
een rode stekker met zwarte minpool, (kijk naar de foto hierboven)
3 connectoren met rood wit en groenView attachment 61650
een een grijze stekker waar 2 kabels in komenView attachment 61649


Nu kan je beginnen met het blok er onder te monteren doe dit voorzichtig want het kan soms nogal wat gekloot zijn om het er gelijk goed onder te krijgen.
zodra je die met de veer en alles goed er onder gemonteerd heb kan je met de kabels beginnen( ik zou zelf beginnen met de achterrem omdat dit het makkelijkste is van ze allemaal :p,

daarna kan je de 2takt cdi gaan monteren en de rood wit en groene kabels verbinden zoals beschreven op de foto boven de choke als je het op deze exacte manier doet dan werkt het gewoon goed.

nu kan je de e start kabels gaan monteren hiervoor hoef je niks te omvormen dus dat is wel lekker als je goed heb herrinderd waar de normale kabels vandaan kwamen dan hoeft dit geen moeite te zijn, vergeet de minpool niet!

nu beginnen we met het echte werk je moet de grijze stekker afknippen van de 2takt choke en de rode stekker mannetje stekker van de 4t choke (niet de ene die uit de carburateur komt maar vanuit de starter relais. nu heb je 4 kabels in totaal los hangen, een geel-zwarte en een zwarte(vanuit de 4t) en een grijze en zwarte vanuit de 2 takt, nu moet de grijze op de geel zwarte en de zwarte op zwarte, wij hebben hiervoor een stekker kit gebruikt voor het gemak maar je kan dit ook bijvoorbeeld met een soldeer apparaat doen of wat je ook wilt als het maar goed contact kan maken.

nu naar het gedeelte waar wij het meeste moeite mee hadden. de witte stekker met 4 draden,
hier komt een gele, grijze, blauwe en een groene uit.
knip de stekker er af en pak de groene kabel erbij deze moet naar het contactslot toe. gelukkig heb ik hier een shortcut voor gevonden, je kan nu de kop van de stekker afknippen die uit het de cdi kwam( van de 4takt) en hier kan je de groene kabel op groene kabel monteren nu hoor je al vonk te kunnen krijgen, Gefeliciteerd je bent er bijna! :). nu je toch zover bent waarom neem je niet heel even pauze. ff je gedachten laten rusten en even relaxen,
nou nu je een beetje uitgerust bent kan je naar de grijze kabel gaan deze moet gemonteerd worden op de grijs blauwe stekker. hiervoor heb ik ook een shortcut gevonden deze zit in de stekker die uit het vliegwiel kwam. nu hoort je verlichting het te doen. nu op naar de blauwe kabel, deze moet aan de zekering gebonden worden, als je langs de starter relais een kabel die opgebonden is met isolatietape HEEL VOORZICHTIG insnijd dan kom je een boel kabels tegen maar de enige kabel die je nodig heb is een fel rode dunne kabel hier moet je ook HEEL VOORZICHTIG een klein stukje van het isolatie rubber snijden zodat je puur en alleen het koper over heb in het midden van de kabel, nu moet je hier in de blauwe kabel raggen als het ware zodat ze goed verbinding maken. nu kan je deze weer goed isoleren en aftapen. nu kan je alles weer aansluiten( accu, carburateur aan benzine enz). en alle kappen er op en gefiliciteerd je heb van jouw 4 takt zip een 2 takt gemaakt! veel plezier er mee en veel voorzichtige kilometers!


*Nog een disclaimer ik ben ook niet verantwoordelijk voor enige schade die veroorzaakt word aan jouw scooter in mijn ervaring is het zo gelukt*
Hoi, hoelang ben je hier ongeveer aan bezig geweest?
 
Back
Top