sander2231
Active Member
Hallo allemaal na een paar lange dagen werk is het gelukt om een zip 4 takt naar 2 takt om te vormen, (dit is gedaan op een zip 2000 met carburateurs ik heb geen ervaring in injectie modellen dus zou ook niet weten hoe het werkt)
en ik dacht waarom zou ik jullie allemaal hier niet helpen om het ook te doen.
*disclaimer* een scooter met een 4 takt notitie bij de rdw die bij een rollerbank of controle blijkt een 2 takt te zijn word gelijk afgekeurd en hier ben ik niet verantwoordelijk voor!
ik raad het aan om eerst alles door te lezen en niet mee te gaan zolang je het leest om enige verwarring te vermijden
vergeet trouwens niet 2takt benzine te tanken dus mengsmering
Een onderdelenlijst die je gaat nodig hebben:
een kniptang, een ratelset, een inbusset, een stekkerset of een soldeerbout. schroevendraaiers en mogelijk nog wat andere dingen die ik vergeten ben niks al te cruciaals.
wat je gaat moeten kopen voor de scooter:
een 2takt subframe
een 2takt gaskabel
een 2takt cdi
en natuurlijk het blok
Dus je begint met het verwijderen van het originele motorblok wees voorzichtig met alle kabels verwijderen en benzine leidingen deze kunnen wel is in de weg liggen, het duurde bij ons ongeveer 2 uur om het motorblok er af te halen dus reken er zeker niet op dat het een one man job binnen een kwartier gelukt is!
vergeet niet de scooter zelf te ondersteunen met een stevige ondergrond zodat hij goed recht staat.
nadat je het blok heb verwijderd moet het subframe er onder vandaan halen en een 2t subframe monteren bij ons lukte het alleen ondersteboven maar dat zal niet al te veel problemen veroorzaken naar mijn idee, al heb je maar aan beide kanten demping rubbers anders tril je van dat ding af .
nou heb je als het goed is een paar kabels los moeten halen je heb een rode 2 plugs stekker van de choke
,een rode stekker met zwarte min pool van de e start, (dit is de enige stekker die direct overeenkomt tussen de 2 blokken dus herrinder goed waar hij vandaan komt )
je cdi kabel
en je stekker vanuit de vliegwiel ( met een beetje vrikken kan je hem er af krijgen je hoeft hiervoor nog niks te knippen het kan wel maar maar ik raad het voor nu nog af)
check voor het monteren van het blok of alle kabels die ik hieronder opnoem er op zitten zo niet dan heb je een ander motorblok gekocht dan wij en dan weet ik niet hoe dat werkt) een witte stekker waar 4 kabels in komen, (hier heb ik helaas geen foto van)
een rode stekker met zwarte minpool, (kijk naar de foto hierboven)
3 connectoren met rood wit en groen
een een grijze stekker waar 2 kabels in komen
Nu kan je beginnen met het blok er onder te monteren doe dit voorzichtig want het kan soms nogal wat gekloot zijn om het er gelijk goed onder te krijgen.
zodra je die met de veer en alles goed er onder gemonteerd heb kan je met de kabels beginnen( ik zou zelf beginnen met de achterrem omdat dit het makkelijkste is van ze allemaal ,
daarna kan je de 2takt cdi gaan monteren en de rood wit en groene kabels verbinden zoals beschreven op de foto boven de choke als je het op deze exacte manier doet dan werkt het gewoon goed.
nu kan je de e start kabels gaan monteren hiervoor hoef je niks te omvormen dus dat is wel lekker als je goed heb herrinderd waar de normale kabels vandaan kwamen dan hoeft dit geen moeite te zijn, vergeet de minpool niet!
nu beginnen we met het echte werk je moet de grijze stekker afknippen van de 2takt choke en de rode stekker mannetje stekker van de 4t choke (niet de ene die uit de carburateur komt maar vanuit de starter relais. nu heb je 4 kabels in totaal los hangen, een geel-zwarte en een zwarte(vanuit de 4t) en een grijze en zwarte vanuit de 2 takt, nu moet de grijze op de geel zwarte en de zwarte op zwarte, wij hebben hiervoor een stekker kit gebruikt voor het gemak maar je kan dit ook bijvoorbeeld met een soldeer apparaat doen of wat je ook wilt als het maar goed contact kan maken.
nu naar het gedeelte waar wij het meeste moeite mee hadden. de witte stekker met 4 draden,
hier komt een gele, grijze, blauwe en een groene uit.
knip de stekker er af en pak de groene kabel erbij deze moet naar het contactslot toe. gelukkig heb ik hier een shortcut voor gevonden, je kan nu de kop van de stekker afknippen die uit het de cdi kwam( van de 4takt) en hier kan je de groene kabel op groene kabel monteren nu hoor je al vonk te kunnen krijgen, Gefeliciteerd je bent er bijna! . nu je toch zover bent waarom neem je niet heel even pauze. ff je gedachten laten rusten en even relaxen,
nou nu je een beetje uitgerust bent kan je naar de grijze kabel gaan deze moet gemonteerd worden op de grijs blauwe stekker. hiervoor heb ik ook een shortcut gevonden deze zit in de stekker die uit het vliegwiel kwam. nu hoort je verlichting het te doen. nu op naar de blauwe kabel, deze moet aan de zekering gebonden worden, als je langs de starter relais een kabel die opgebonden is met isolatietape HEEL VOORZICHTIG insnijd dan kom je een boel kabels tegen maar de enige kabel die je nodig heb is een fel rode dunne kabel hier moet je ook HEEL VOORZICHTIG een klein stukje van het isolatie rubber snijden zodat je puur en alleen het koper over heb in het midden van de kabel, nu moet je hier in de blauwe kabel raggen als het ware zodat ze goed verbinding maken. nu kan je deze weer goed isoleren en aftapen. nu kan je alles weer aansluiten( accu, carburateur aan benzine enz). en alle kappen er op en gefiliciteerd je heb van jouw 4 takt zip een 2 takt gemaakt! veel plezier er mee en veel voorzichtige kilometers!
*Nog een disclaimer ik ben ook niet verantwoordelijk voor enige schade die veroorzaakt word aan jouw scooter in mijn ervaring is het zo gelukt*
en ik dacht waarom zou ik jullie allemaal hier niet helpen om het ook te doen.
*disclaimer* een scooter met een 4 takt notitie bij de rdw die bij een rollerbank of controle blijkt een 2 takt te zijn word gelijk afgekeurd en hier ben ik niet verantwoordelijk voor!
ik raad het aan om eerst alles door te lezen en niet mee te gaan zolang je het leest om enige verwarring te vermijden
vergeet trouwens niet 2takt benzine te tanken dus mengsmering
Een onderdelenlijst die je gaat nodig hebben:
een kniptang, een ratelset, een inbusset, een stekkerset of een soldeerbout. schroevendraaiers en mogelijk nog wat andere dingen die ik vergeten ben niks al te cruciaals.
wat je gaat moeten kopen voor de scooter:
een 2takt subframe
een 2takt gaskabel
een 2takt cdi
en natuurlijk het blok
Dus je begint met het verwijderen van het originele motorblok wees voorzichtig met alle kabels verwijderen en benzine leidingen deze kunnen wel is in de weg liggen, het duurde bij ons ongeveer 2 uur om het motorblok er af te halen dus reken er zeker niet op dat het een one man job binnen een kwartier gelukt is!
vergeet niet de scooter zelf te ondersteunen met een stevige ondergrond zodat hij goed recht staat.
nadat je het blok heb verwijderd moet het subframe er onder vandaan halen en een 2t subframe monteren bij ons lukte het alleen ondersteboven maar dat zal niet al te veel problemen veroorzaken naar mijn idee, al heb je maar aan beide kanten demping rubbers anders tril je van dat ding af .
nou heb je als het goed is een paar kabels los moeten halen je heb een rode 2 plugs stekker van de choke
,een rode stekker met zwarte min pool van de e start, (dit is de enige stekker die direct overeenkomt tussen de 2 blokken dus herrinder goed waar hij vandaan komt )
je cdi kabel
en je stekker vanuit de vliegwiel ( met een beetje vrikken kan je hem er af krijgen je hoeft hiervoor nog niks te knippen het kan wel maar maar ik raad het voor nu nog af)
check voor het monteren van het blok of alle kabels die ik hieronder opnoem er op zitten zo niet dan heb je een ander motorblok gekocht dan wij en dan weet ik niet hoe dat werkt) een witte stekker waar 4 kabels in komen, (hier heb ik helaas geen foto van)
een rode stekker met zwarte minpool, (kijk naar de foto hierboven)
3 connectoren met rood wit en groen
een een grijze stekker waar 2 kabels in komen
Nu kan je beginnen met het blok er onder te monteren doe dit voorzichtig want het kan soms nogal wat gekloot zijn om het er gelijk goed onder te krijgen.
zodra je die met de veer en alles goed er onder gemonteerd heb kan je met de kabels beginnen( ik zou zelf beginnen met de achterrem omdat dit het makkelijkste is van ze allemaal ,
daarna kan je de 2takt cdi gaan monteren en de rood wit en groene kabels verbinden zoals beschreven op de foto boven de choke als je het op deze exacte manier doet dan werkt het gewoon goed.
nu kan je de e start kabels gaan monteren hiervoor hoef je niks te omvormen dus dat is wel lekker als je goed heb herrinderd waar de normale kabels vandaan kwamen dan hoeft dit geen moeite te zijn, vergeet de minpool niet!
nu beginnen we met het echte werk je moet de grijze stekker afknippen van de 2takt choke en de rode stekker mannetje stekker van de 4t choke (niet de ene die uit de carburateur komt maar vanuit de starter relais. nu heb je 4 kabels in totaal los hangen, een geel-zwarte en een zwarte(vanuit de 4t) en een grijze en zwarte vanuit de 2 takt, nu moet de grijze op de geel zwarte en de zwarte op zwarte, wij hebben hiervoor een stekker kit gebruikt voor het gemak maar je kan dit ook bijvoorbeeld met een soldeer apparaat doen of wat je ook wilt als het maar goed contact kan maken.
nu naar het gedeelte waar wij het meeste moeite mee hadden. de witte stekker met 4 draden,
hier komt een gele, grijze, blauwe en een groene uit.
knip de stekker er af en pak de groene kabel erbij deze moet naar het contactslot toe. gelukkig heb ik hier een shortcut voor gevonden, je kan nu de kop van de stekker afknippen die uit het de cdi kwam( van de 4takt) en hier kan je de groene kabel op groene kabel monteren nu hoor je al vonk te kunnen krijgen, Gefeliciteerd je bent er bijna! . nu je toch zover bent waarom neem je niet heel even pauze. ff je gedachten laten rusten en even relaxen,
nou nu je een beetje uitgerust bent kan je naar de grijze kabel gaan deze moet gemonteerd worden op de grijs blauwe stekker. hiervoor heb ik ook een shortcut gevonden deze zit in de stekker die uit het vliegwiel kwam. nu hoort je verlichting het te doen. nu op naar de blauwe kabel, deze moet aan de zekering gebonden worden, als je langs de starter relais een kabel die opgebonden is met isolatietape HEEL VOORZICHTIG insnijd dan kom je een boel kabels tegen maar de enige kabel die je nodig heb is een fel rode dunne kabel hier moet je ook HEEL VOORZICHTIG een klein stukje van het isolatie rubber snijden zodat je puur en alleen het koper over heb in het midden van de kabel, nu moet je hier in de blauwe kabel raggen als het ware zodat ze goed verbinding maken. nu kan je deze weer goed isoleren en aftapen. nu kan je alles weer aansluiten( accu, carburateur aan benzine enz). en alle kappen er op en gefiliciteerd je heb van jouw 4 takt zip een 2 takt gemaakt! veel plezier er mee en veel voorzichtige kilometers!
*Nog een disclaimer ik ben ook niet verantwoordelijk voor enige schade die veroorzaakt word aan jouw scooter in mijn ervaring is het zo gelukt*