Een Vespa PK50, wat zal ik doen?? Polini of... ?

DrOrb

Well-Known Member
Laatst was ik fijn aan het toeren totdat het apparaat er ineens mee stopte. Mijn handige kleine broertje scootert zelf ook fantiek en hij heeft er wat meer kennis van...
Hij zegt: Je hebt een vastloper gehad.
Wij samen kijken en ja hoor: dikke krassen op zuigerwand en binnenzijde cilinderwand.
Ik moet dus nu gaan vervangen, maar wat kan ik het beste doen?
Het is zo'n lekkere ouderwetse (brom-)scooter met (tot nu toe) originele spullen der onder.
Nog even wat gegevens voor jullie:

Cilinder: 49,77 cc (origineel)
max. snelheid: 47 km/h
verbruik: 1liter op 30 kilometer.
vet optrekken: nou nee niet echt dus. Er zitten nu originele rollertjes in de variateur en die zijn vet zwaar.

1 ding vind ik echt wel belangrijk: ik wil niet een scooter die veel benzine (in mijn geval mengsmering) zuipt.
Wat ik wel leuk zou vinden is als deze scooter wat harder ging... max. 70 ofzo....
Optrekken mag wel wat pittiger.... gaat nu echt niet vlot.
(tjeemig de peemig hee, deze scooters rijden veel in Italie met 150 cc blokjes er onder..)

Help mij a.u.b. eens met wat ideetjes / of geef a.u.b. wat commentaar.

Wat ik tot nu toe zelf heb bedacht is:

- een ouwe "sloop"-scooter kopen en daar het blokje onder vandaan halen en dan kan ik weer rijden.. ( wel makkelijk vind je niet??) Eur 175.- bij een vriendelijke boer haha
- zo'n prachtige 50 cc Polini der onder en andere rolletjes der in.. EUR 180.-
- een 70 cc der onder klappen (vanaf Marktplaats.nl) plusminus EUR 100.-
- Wat anders ????

Vertel mij a.u.b. wat ik het beste kan doen om straks fijn (maar redelijk zuinig) kan scooteren.

Nog een vraagje: kan ik voortaan niet beter zelf mijn mengsmering maken i.p.v. kopen aan de pomp ??

Bedankt alvast!
 
Advertisement - register to remove this

polini evolution 70cc is goed alleen is ie wel wat duur 300 euro ongeveer maarja dan heb je wel een lekker zuinig brommertje die ook wel redelijk optrekt.. nee ik zou gewoon je standaard cilinder laten honen of gewoon een nieuwe standaard cilinder kopen of imitatie ofzo...
 
Aha! nou dat is al wat.. ik zal er eens over nadenken.... Tja 70 cc Polini is natuurlijk wel cool, maar ik zat daarnet even in een "Howto" te lezen over o.a. 50 cc "snel" versus 70 cc "normaal". Maareuhhh.. Driehonderd Euroos is bepaald geen kattepis..

Nou, ik ga de komende tijd eens wat meer omkijken naar 70 cc blokjes....(normaal / middentoerig / gietijzer ) Maar misschien zijn er hier nog wel meer gasten die ook nog wat leuke ideeen hebben.

Het handigste lijkt het mij om een 70 cc cilinder op de bestaande zooi te zetten.. Zou dat een beetje knap te doen zijn vraag ik mij af... Het moet natuurlijk straks wel passen.

-staat zo slordig anders heh !? -

Nog meer ideeen anybody?

Bedankt alvast!
 
Nog even over dat honen..

Mijn broertje had het daar ook al over.. uithonen die cilinder en dan een overmaat-zuiger der op..

hoe werkt dat precies met die zuiger, moet je die dan zelf nog op maat laten bijslijpen?? of zijn er allemaal tussenmaten te koop??

Heb je ook nog enig idee wat een gemiddelde gast daarvoor moet betalen?

Bedankt !
 
Originally posted by DrOrb
Nog even over dat honen..

Mijn broertje had het daar ook al over.. uithonen die cilinder en dan een overmaat-zuiger der op..

hoe werkt dat precies met die zuiger, moet je die dan zelf nog op maat laten bijslijpen?? of zijn er allemaal tussenmaten te koop??

Heb je ook nog enig idee wat een gemiddelde gast daarvoor moet betalen?

Bedankt !

Ga gewoon met je cilinder naar een goede scooterdealer en zeg dat je een vastloper hebt gehad.
Dan zullen ze em honen (heel klein stukje van de wand afhalen) zodat ie weer goed is.
Overmaats zuigertje (dealer weet wel welke maat) erin en je kunt weer ff vooruit.

Meestal ligt de prijs hiervan op een eurootje of €50 incl. zuiger
 
Bedankt allemaal! Ook de bijdrage van djmanta is zeer nuttig!.

Ik heb even geaarzeld toen iemand me voor een prikkie een 70 cc Polini (snel & nieuw) aanbood, maar mijn broertje zegt dat er dan veel meer aan mijn scooter moet worden gesleuteld en dat ik waarschijnlijk de 90 km/h ruim voorbij ga. En dat is nou ook niet echt mijn bedoeling..

Ik ga:
of
- De cilinder laten honen
of
- een goeie originele cilinder eronder zetten

In beide gevallen vervang ik de aandrijfriem en de rollertjes in de variateur.

<off topic> Eehhh djmanta: als je spreekt over je vriendin (en je bent zelf een kerel) dan heb je het over " mon ami " of "mon amour". Dat alles i.p.v. " moi lolita" / moi amour"
</off topic>

Allen bedankt voor de info en maar weer fijn verder met scooteren / sleutelen!


Thanx!
 
idd voor polini70 is het ook verstandig om krukas enz te vervangen.
En dat is niet echt goedkoop allemaal.

Als je deze cilinder goed laat honen kan je er weer mooi wat km's mee.

<Offtopic> -> Moi lolita is een nummer van Alizée, die dus op mijn avatar staat ;)</offtopic>
 
Originally posted by djmanta
idd voor polini70 is het ook verstandig om krukas enz te vervangen.
En dat is niet echt goedkoop allemaal.

en waar denk je ff een andere krukas vandaan te toveren?
voor pk50 is enkel standaard of mazzuchelli te vinden...

verder moet je goed opletten wat voor spul je koopt voor PK50 want vaak proberen ze dingen van andere blokken aan te bieden die dus niet passen...
 
Nou, ik heb wat rondgevraagd en ik zit met een heel klein dilemmma. Morgen wil ik mijn dealer laten weten wat ik ga doen.

Mijn dealer heeft GEEN cilinder meer verkrijgbaar voor deze scooter.

Op Internet zie ik echter een hele leuke cilinder kit.
Dit zouden jullie echt even moeten checken:

http://www.50cc.nl/plaatje.asp?Img=15157.jpg

Gecheckt ?? Mooi. Dat zetje kost dus EUR 69.90

Mijn dealer kan wel aan een originele Piaggio zuiger komen voor mijn Vespa PK 50 XL, maar alleen die zuiger kost EUR 80.--

Mijn bestaande cilinder moet dan nog worden gehoond. ( de dealer rekent daar een ruime EUR 50.-- voor )

Wat moet ik nu doen? Ik geef graag geld aan goede doelen, en de Vespa is er een goed voorbeeld van. Maar bij die 50cc internet dealer heb ik voor minder euroos een koplete kit met zuiger + cilinder....
Zou die cilinderkit niet origineel zijn ofzoo ?? Er staat bij: " 50cc olympia "..

Wie weet hoe dat zit .. ?

Wederom alvast bedankt, ik krijg erg nuttige info van jullie!
 
die olympia is gewoon een vervangingscilinder, kan je idd beter een complete kit nemen..

ik heb thuis nog wel twee blokken en aantal cils voor PK50 liggen in goede staat met zuigers en nog zoveel zooi, maar helaas kom ik daar de eerste weken niet anders had ik je nog goedkoper kunnen helpen :'(
 
Back
Top