Een hpi ontsteking op een DR70 overdreven of niet?

Twinky

Well-Known Member
vandaag kwam ik deze interessante video tegen van Mssh scooters van een Zip met een Dr70 en een Hpi ontsteking,
ik dacht dat zon raceontsteking geen nut had op een laagtoerige cilinder, maar nu ik deze korte video heb gekeken denk ik daar iets anders over :

Advertisement - register to remove this

Dat heeft met het vliegwiel te maken, niet echt met de ontsteking zelf. Er zit een veel lichter vliegwiel bij dit soort ontstekingen.
Daar zit wat in , daar heb ik nog niet aan gedacht.
Dan is een afgedraaid vliegwiel een stuk goedkoper ,
volgens mij deed DDL dat ook bij Piaggio vliegwielen destijds voor iets van 50 Euro.
Iemand die een vliegwiel af draait van een Minarelli vliegwiel ben ik nog niet tegen gekomen ,
want als dat zon gasreactie geeft dan heb ik daar wel interesse in.

Op je dagelijkse scooter? Meh. Het klinkt leuk, met verkeer etc is zo'n gasreactie gewoon kut IMO. Zo'n heel felle piekerige motor rijd echt niet fijn in dagelijks verkeer.

Je vliegwiel wat afdraaien gaat dan wel weer, dat maakt natuurlijk ook geen wereld van verschil.

Daarom worden die dingen ook vooral gebruikt voor "race" scooters.

Onzin allemaal met een Dr70.
Wat iets verbetering kan zorgen , als je dat dat zou willen , is een vervroegingsspie , echter zet dat nauwelijks zoden aan de dijk met deze Set Up.

Kijk, hij doet wat de klant hem verzoekt.

Blijft een feit dat een HPI volstrekt overbodig is op een Dr70. Op een Roze Top is het wel leuk.

Back