Edwards SC-153 scooter Laat accu niet op

HansG

New Member
Ik heb deze scooter pas gekocht en er is aan de scooter gehobbyd dat viel mijn op
De motor loopt weer Maar wat mijn opviel is dat de scooter de accu niet oplaad
De voor verlichting werk wel maar a;s ik dan meet krijg ik 12 a 13Volt wisselspanning op de lamp
Als ik dan op de gelijkrichter meet krijg ik wel 13Volt wissel
En nog iets wat ik niet snap is dat uit mijn ontstelling twee draden krijg en de stekker waar deze is aangesloten heeft drie draden
van uit de ontstekking zijn de kleuren geel en wit (ontstekking versie 1 En de stekker naar de scooter heeft wit/groen/geel dan zal ik denken de ontstekken moet versie 2 zijn Wand die heeft ook drie aansluitingen En mijn gelijk richter heeft vier aansluitingen Rood/ wit/groen/geel
IMG_7122.jpg
IMG_7123.jpgIMG_7125.jpg

Advertisement - register to remove this

Die groene draad is de massa.
Niet elke scooter heeft die aangesloten, maar dit kan eigenlijk ook niet veel kwaad.
De stator-spoelen liggen eenzijdig tegen het ijzer van het motorblok dat op zijn beurt weer naar massa wordt gebracht via de min-draad van de startmotor.
Ik vermoed dat in het verleden de vorige eigenaar de stator heeft gewisseld voor een niet-originele en de nieuwe stator geen aparte massadraad had.
De gele en witte draad zijn de wisselspanning voor de spanningsregelaar.
Als de wisselspanning op de gele en witte draad bij de spanningsregelaar aankomt en de spannningsregelaar geeft geen gelijkspanning op de groene en rode draad is de spanningsregelaar zelf verdacht.
Meet je ook spanning op de witte draad en ja, hoeveel?
Is de zekering in de rode draad tussen de spanningsregelaar en de accu nog heel?

bedankt voor de uitleg
Ik heb gemeten op de stekker die met de onsteking met
geel naar groen met meet ik 18volt wissel
wit naar groen meet =13,6 wissel
Dit meet ik ook op de gelijk richter
Maar als ik op de gelijk richter meet Rood naar groen meet ik 7 volt gelijk
Dus dan is eigenlijkde gelijkrichter defect denk ik

k meet 1 ohm tussen aarden en draad wit en geel
Dat klinkt wel goed, meestal ligt deze waarde tussen de 0,5 en 1 Ohm, met een multimeter gemeten.

geel naar groen met meet ik 18volt wissel
Was dit met de spanningsregelaar aangesloten of afgekoppeld?
Indien afgekoppeld meet deze waarde eens als de spanningsregelaar nog aangesloten zit?

Heb je ook de wisselspanning bij de spanningsregelaar gemeten tussen de witte en de groene draad met aangesloten spanningsregelaar?

meten met de spanningsregelaar aangesloten die je middels de zogenaamde back probe methode zoals op het plaatje hier beneden.
Dit is weliswaar geen spanningsregelaar van jouw scooter maar het gaat om het idee

1721108091836.png

Goede middag
Ik heb bij de aansluiting op de stekker van uit de ontsteking gemeten en op de spanning regelaar
Geel naar groen met meet ik 18volt wissel
Wit naar groen meet =13,6 wissel

Maar er komt uit de spanning regelaar ongeveer 7 volt gelijk uit en als ik mijn meter op wissel zet dan 14 volt
Dit meet ik ook op mijn aansluiting van mijn accu ( dus alleen op de + en - Draad omdat er geen accu is aan gesloten )
Ik start de scooter met een externe accu en deze haal ik er af wanneer de scooter gestart is

Hoe meet ik de spanning regelaar door ? ohm weer stand

Een spanningsregelaar kun je niet betrouwbaar doormeten door enkel de weerstand tussen de 4 aansluitingen te meten.
Maar als ik de gemeten waardes zie op de uitgang lijkt mij dit ook niet nodig want die spanningsregelaar lijkt mij defect.

Back