Edslet's 200cc 4t Gilera ICE

Edwin

Senior Membert
Weer een nieuwe brommert van mijn kant,

Ben al een tijdje bezig met een nieuwe scooter/blok, nadat ik van iemand een in elkaar gelopen runner 180cc 4t blok had gekregen.

Terrorpic van de kop+kleppen:
vipojt.jpg


Nou had ik nog ergens in een donker hoekje een 125cc 4t blok van een Vespa ET liggen, dus zodoende.

Het plan was eigenlijk eerst om het circuit op te gaan, maar door de beperkte keuze aan scooters die gehomologeerd zijn in nederland denk ik dat dat niet doorgaat, dus het word voorlopig gewoon een leuk bouwproject.

Setup:

Carters : Vespa ET Leader 125cc omgebouwd naar DD LC met lang achtercardan
Cilinder : Gilera 200cc 4takt watergekoeld (boring72mm/slag48.6mm)
cilinderkop : Gilera 200cc kop, met 4 kleppen. VT getjoend
Kleppen : Standaard
Klepveren : Malossi (sterkere)
Nokkenas : Malossi
Krukas : Standaard
Carburateur: Voorlopig de standaard carburateur
Ontsteking : Ignitech
overbrening: Standaard
uitlaat : Word op maat gelast (VT)

Ik ben begonnen met zoveel mogelijk spullen van het 180 blok over te zetten op het ET blok.

standaart blok:
rstt6u.jpg


wat spulletjes overgezet:
5y56d4.jpg

Door de tandwielkast van het 180 blok heb ik nu ruimte voor een 12 inch velg, en er zit een schijfrem aansluiting op.
ook kan ik hierdoor de support bracket van de uitlaatplaat naar de achteras monteren, wat extra stevigheid in het blok brengt.

Toen een frame gekocht (voor sommigen mischien bekend)
33uqukg.jpg

en een beetje gaan schuiven met het blok eronder:
mt70ic.jpg


v49o5d.jpg


En met behulp van deze subframes zou het moeten gaan passen:!
de1fr6.jpg

En wat foto's van de nieuwe spulletjes:

gloednieuwe 4 kleps kop
xc9ier.jpg


2ihnnz5.jpg

brandjenieuwe 200cc cilinder
beikqr.jpg

spruitstuk, wat lagers en een bergje pakkingen:
71h5s9.jpg
E]

10pr0gy.jpg


En een mooi radiateurtje:
dvlm2q.jpg


Voor de rest wacht ik op het moment nog op een paar essentiele dingen om het blok uiteindelijk in elkaar te zetten (nokkenas en de klepveren)

Dus als alles binnen is maak ik een ritje naar mario (VT) om alles op de goede manier te monteren, aangezien ik vrij nieuw ben met dit soort grote 4t blokken. Ook heeft hij een ignitech besteld voor me die nog pasgemaakt moet worden.

deadline is toch wel dat de ice VOOR 2010 moet gaan lopen:W
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

@velo:

the cilinderhead is tuned, and when i mount the cilinder, i'm gonna do it without the gasket under the cilinder, or the cilinder will be machined to get higher compression.
The exhaust is gonna be handmade, and the rest i will find out by testing (carbu and transmission) so those parts are standard for now.

Maybe i will be @ SA WE next year if the machine gives enough power,
i don't want to stand there as jan with te short backname.

@ jordi:

Heeft geen kenteken inderdaad, turbo is voorlopig nog niet aan de orde, maar zeg nooit nooit:)

De rest, bedankt voor de reacties+pippi+
 
Maybe i will be @ SA WE next year if the machine gives enough power,
i don't want to stand there as jan with te short backname.

hahaha:D

het is weer eens wat anders, ben zeker benieuwd wat je er uit kan halen.
en ook goed dat je die extra swingarm hebt. kan zomaar een hoop blokschade schelen.
 
tof dat je weer wat heb gebouwd na de lx.
heb die altijd met plezier bekeken :).
neem aan dat het met deze wel goed komt ;).
 
eindelijk een passend subframe gevonden, is van een zip 4T

2551h05.jpg


1zduj6g.jpg


2ziy7fq.jpg


9fo4tl.jpg



Alleen nog een plaat aan het frame lassen om de subframe buffer aan vast te bouten.
 
leuk en origineel project! gaat vast zeer netjes worden, ben benieuwd hoe je de kabelboom en dergelijke gaat oplossen of heb je gewoon een cdi met chipkey en alles? want dat kan nog wel eens problemen geven.
 
Back
Top