Ecu veranderen naar Cdi

Garison

New Member
Hallo,

Ik heb in 2019 een Neco one 12R gekocht. Deze heeft een Dellorto Ecu + Carburateur.
Nu is het ding dat hij op de teller altijd 46Km/h heeft gelopen, begin 2020 een gladde bus gestoken en nu gaat hij hoogstens 50km/h op de teller.
Aangezien hij voor de vario veranderd is 60 op de teller liep, zou ik hier graag terug naartoe gaan. vario is veranderd door garage en heeft nog altijd een gladde vario bus.
Aangezien de ecu de scooter begrensd op 7500Rpm was mijn idee om een onbegrensde Cdi te kopen en deze te plaatsen ipv de Ecu. enige tips hierrond?

Mijn spoel heeft alleen een pickup draad (Blauw/wit) en geen Rood/zwarte zoals op de "normale" scooters. Goedkoopste oplossing zou dan zijn om gewoon een Directstroom cdi te kopen? aangezien ik nog wel op een vrij strak budget zit.
Denk hiermee ook dat ik een nieuwe bobine moet plaatsen.

(Heb al van mensen gehoord dat de fuel injection uit een dax smijten en in de plaats een cdi inbouwen. dus als het daar kan zou ik het ook moeten kunnen toch?)

Moest er meer info nodig zijn dan wil ik dit gerust geven!

Mvg
Garison
 
Advertisement - register to remove this

Als je van je ECU af wilt, zal je de hele scooter moeten verbouwen.

Dus sensoren, kabelboom, ontsteking ect zal er allemaal eraf moeten.
 
Voorop gesteld, ik heb geen ervaring met de ombouw van een ECS/CLC-Systeem naar een CDI systeem, maar die sensoren afkoppelen is denk ik niet het probleem, die kun je toch niet meer aansluiten op de nieuwe cdi.

De keuze voor een DC-CDI is een voor de hand liggende keuze, jouw stator kan immers geen AC-CDI aansturen bovendien ligt de gelijkspanning bekabeling al tot aan de ECS/CLC.

Volgens mij hoef je ook geen nieuwe bobine te kopen alhoewel dat niet het geld zou zijn, want een standaard gy6 bobine krijg je al voor minder dan 10 Euro.

Wat wel anders is, is de carburateur, de originele carburateur werkt met luchtklepjes die het brandstofmengsel bijstellen aan de hand van de gemeten variabelen die de ECS normaliter krijgt toegezonden.
Of het afdoende is om deze luchtklepjes eenvoudigweg af te doppen heb ik geen idee van.
Zo niet moet er ook een nieuwe carburateur op.
Waar je ook moet aan denken is dat je de ECS/CLC connector moet vervangen voor eentje die op je nieuwe DC-CDI past, maar deze zijn gewoon te koop bij een scooter dealer en zo niet, AliExpress heeft ze ook, het duurt alleen een beetje langer voor je hem in huis hebt.

Een aantal weken geleden heeft zich, hier op het forum, ook iemand aangemeld die dit voornemens was echter ik kan me zijn naam niet meer herinneren maar misschien vindt je het via de zoekopdrachtfunctie van dit forum.

Ik heb er verder ook niks meer over gehoord of hij reeds begonnen is met de ombouw en wat zijn ervaringen zijn.
 
Voorop gesteld, ik heb geen ervaring met de ombouw van een ECS/CLC-Systeem naar een CDI systeem, maar die sensoren afkoppelen is denk ik niet het probleem, die kun je toch niet meer aansluiten op de nieuwe cdi.

De keuze voor een DC-CDI is een voor de hand liggende keuze, jouw stator kan immers geen AC-CDI aansturen bovendien ligt de gelijkspanning bekabeling al tot aan de ECS/CLC.

Volgens mij hoef je ook geen nieuwe bobine te kopen alhoewel dat niet het geld zou zijn, want een standaard gy6 bobine krijg je al voor minder dan 10 Euro.

Wat wel anders is, is de carburateur, de originele carburateur werkt met luchtklepjes die het brandstofmengsel bijstellen aan de hand van de gemeten variabelen die de ECS normaliter krijgt toegezonden.
Of het afdoende is om deze luchtklepjes eenvoudigweg af te doppen heb ik geen idee van.
Zo niet moet er ook een nieuwe carburateur op.
Waar je ook moet aan denken is dat je de ECS/CLC connector moet vervangen voor eentje die op je nieuwe DC-CDI past, maar deze zijn gewoon te koop bij een scooter dealer en zo niet, AliExpress heeft ze ook, het duurt alleen een beetje langer voor je hem in huis hebt.

Een aantal weken geleden heeft zich, hier op het forum, ook iemand aangemeld die dit voornemens was echter ik kan me zijn naam niet meer herinneren maar misschien vindt je het via de zoekopdrachtfunctie van dit forum.

Ik heb er verder ook niks meer over gehoord of hij reeds begonnen is met de ombouw en wat zijn ervaringen zijn.
Oh okey dan zal ik da eens zoeken!

Carburateur kan idd wel een probleem gevonden, iemand zei me ooit om er bb gun balletjes in te stoppen zodat het eigenlijk gewoon dicht is, dit werkte maar op de moment dat hij warm werd begon die heel kut te rijden dus heb ik het er maar uitgehaald, ik heb een vriend dat nog wel brommer spulletjes heeft liggen en die heeft een gewone carburateur liggen dus die mocht ik opzich wel hebben.

Het probleem met de bobine dacht ik ook, hier loopt 1 kabel dat rechstreeks op de stroom staat (12v) en 1 die naar de ecu module loopt.

Dus dan best misschien een DC Cdi en een bobine aanschaffen? Met dan die carburateur zou dit dus wel kunnen lukken?

Betreft de bedrading, de ecu hangt onder mijn zadelbak, daar is ook alle bedrading van de carburateur en de sensor in de uitlaat. Op het einde kan ik dit ook afkoppelen (de ecu heeft zegmaar zijn eigen kabel boompje) dit gaat dan naar 5 kabels zo uit mijn hoofd, bobine, stroom, grond, sensor bij het vliegwiel en hoogstwaarschijnlijk naar het led lampje op men dashboard.
 
Die ECS regelt niet alleen de brandstofvoorziening maar ook het ontsteekmoment.
Dus wellicht gebeurt hier iets mee als de tempsensor zegt dat het blok op temp. is.

Ook zal de ECS zien dat ondanks dat hij aangepaste PWM-signalen stuurt naar de luchtklepjes hij geen verandering ziet in de rijkheid van het brandstofmengsel en grijpt misschien nog drastischer in ook qua ontsteekmoment.

Verder moet je ook nog bedenken dat deze scooter ook nog eens een elektrische choke heeft die ook nog eens met de brandstofvoorziening interfereert.

Verder:
Dus nogmaals een Bobine heb je niet nodig.
Dit ECS-systeem van Dellorto heeft een losse bobine, die werkt ongetwijfeld ook met een DC-CDI.
 
Last edited:
Back
Top