ecu en cdi aanwezig in brommer, ecu verwijderen ?

Brunodehulster

New Member
Archive 50cc caferacer 2019
EURO 4
4 takt
3200 km
eerste eigenaar
De brommer bevat een cdi bakje en een ecu bakje ik heb de cdi vervangen door een onbegrensde waardoor de brommer net iets sneller gaat maar maakt niet veel uit.
De ecu is verbonden met mijn carbu en ik vroeg me af of het mogelijk is om de ecu volledig te verwijderen aangezien het cdi bakje de ontsteking regelt moet de brommer toch kunnen lopen zonder ecu ? Ik heb echter weinig verstand van ecu's en moeilijke bekabeling van brommers en vind niet veel op het internet over dit soort systemen.
 

Attachments

  • Inked77225680_468179057137740_550464350347853824_n_LI.jpg
    Inked77225680_468179057137740_550464350347853824_n_LI.jpg
    397.1 KB · Views: 74
  • 76677539_441121149884320_2808392017212604416_n.jpg
    76677539_441121149884320_2808392017212604416_n.jpg
    167.6 KB · Views: 90
  • 75233973_2371805582929907_2129801598354849792_n.jpg
    75233973_2371805582929907_2129801598354849792_n.jpg
    186 KB · Views: 75
Advertisement - register to remove this

ik kan het niet heel goed zien, maar sommige injectiekits gebruiken een cdi voor de onsteking. Zit er een o2 sensor in je uitlaat?
 
Ik heb nog nooit gezien dat een brommer een ECU en een CDI heeft.
Maar eens moet de eerste keer zijn!
Ik zie 3 foto's met op de middelste daar waar het om draait, denk ik zo.
Alleen ik weet niet welke je bedoelt met ECU en welke je bedoelt met CDI.
Misschien een betere foto maken en even met pijltjes/cirkeltjes aangeven om welke onderdelen het gaat?
 
Guus,

ik begrijp je verhaal niet.
Ik ben bekend met het feit dat er aftermarket kits bestaan waarmee je de boel kunt ombouwen naar injectie.
Maar wat heeft dit met deze nagenoeg nieuwe brommer te maken?
Ook al zou het zo zijn dat een aparte cdi en een aparte stuurunit voor de brandstofvoorziening goedkoper zou zijn dan één ECU unit voor beide, wat ik betwijfel, dan nog kun je niet zomaar eentje weglaten.
En omdat ik twijfel aan het feit dat deze brommer dit uberhaupt uitgevoerd heeft in 2 units, was mijn vraag aan TS de zaken op de foto aan te wijzen want ik kan ze niet ontdekken.
 
Je kan hem zeker niet weglaten, maar dit is het enigste wat ik mij kan bedenken als er een ECU/CDI combo in te vinden is. (ook al kan ik dit niet goed op de foto zien).
 
De Archive 50cc caferacer schijnt van Italiaanse afkomst te zijn??
Zoals we allen wel weten is dit natuurlijk niet juist.

Eigenlijk is dit een beetje een herhaling van wat we al eerder gezien hebben met een kloon van de Kymco Filly....
Hier staat deze (identieke) scooter met een Chinees motorblok ook wel bekend als de Peugeot V-click.
Maar deze scooter is onder veel meer merken uitgebracht wereldwijd.

Nu dus idem qua de caferacers van BTC, Skyteam, AGM en nog enkele anderen...
Ik vermoed ook dat hier een ECU niet echt van toepassing is.
Deze caferacers komen bijna allemaal weg bij Hanway uit China.
Alles wat ik weet, en heb kunnen vinden over dit beestje is dat er gebruik wordt gemaakt van een een zgn CDI.
Ook de carburateur wijkt wat dat betreft niet af, een elektronisch aangestuurde variant maakt gebruik van o.a. luchtventielen en een gasklepsensor.
In dit geval zou er dan ook een lambda sensor aanwezig moeten zijn in de uitlaat, wat Gbotman al opmerkte in post #2.

Heb echter wel een pdf-bestand gevonden van de betreffende brommers wat niet in het Chinees is uitgebracht maar in het Engels.
Misschien dat je daar wat aan hebt om er achter te kunnen komen hoe het nou zit.
 

Attachments

  • handleiding-caferacer-muslce-scrambler-50cc-4-takt-raw50-hanway.pdf
    1.7 MB · Views: 59
Last edited:
Ik heb nog nooit gezien dat een brommer een ECU en een CDI heeft.
Maar eens moet de eerste keer zijn!
Ik zie 3 foto's met op de middelste daar waar het om draait, denk ik zo.
Alleen ik weet niet welke je bedoelt met ECU en welke je bedoelt met CDI.
Ja het gaat om de middelste foto
Het kleine bakje is de cdi l
Het grootte bakje is de ecu
Misschien een betere foto maken en even met pijltjes/cirkeltjes aangeven om welke onderdelen het gaat?
Post automatically merged:

Elektronische Brandstofinjectie Kit GY6 Voor Microsquirt

@Sparky waarschijnlijk is het goedkoper om een cdi te gebruiken voor de aansturing van de bobine dan deze zelf in de ecu verwerken
ben niet ervaren genoeg om de brommer zo om te bouwen
Post automatically merged:

Je kan hem zeker niet weglaten, maar dit is het enigste wat ik mij kan bedenken als er een ECU/CDI combo in te vinden is. (ook al kan ik dit niet goed op de foto zien).
Het kleine bakje is de cdi
Het grote bakje is de ecu
Post automatically merged:

De Archive 50cc caferacer schijnt van Italiaanse afkomst te zijn??
Zoals we allen wel weten is dit natuurlijk niet juist.

Eigenlijk is dit een beetje een herhaling van wat we al eerder gezien hebben met een kloon van de Kymco Filly....
Hier staat deze (identieke) scooter met een Chinees motorblok ook wel bekend als de Peugeot V-click.
Maar deze scooter is onder veel meer merken uitgebracht wereldwijd.

Nu dus idem qua de caferacers van BTC, Skyteam, AGM en nog enkele anderen...
Ik vermoed ook dat hier een ECU niet echt van toepassing is.
Deze caferacers komen bijna allemaal weg bij Hanway uit China.
Alles wat ik weet, en heb kunnen vinden over dit beestje is dat er gebruik wordt gemaakt van een een zgn CDI.
Ook de carburateur wijkt wat dat betreft niet af, een elektronisch aangestuurde variant maakt gebruik van o.a. luchtventielen en een gasklepsensor.
In dit geval zou er dan ook een lambda sensor aanwezig moeten zijn in de uitlaat, wat Gbotman al opmerkte in post #2.

Heb echter wel een pdf-bestand gevonden van de betreffende brommers wat niet in het Chinees is uitgebracht maar in het Engels.
Misschien dat je daar wat aan hebt om er achter te kunnen komen hoe het nou zit.
Archive komt uit Frankrijk dacht ik en Bedankt!!
 
Archive komt uit Frankrijk dacht ik en Bedankt!!

Ja het "merk" komt uit Frankrijk, maar de "techniek" is 100% chinees en wordt dus geproduceerd door Hanway wat Floris zo goed laat zien. De brommer is dus gewoon een Hanway met een ander logo erop. Het is natuurlijk al een trend die een aantal jaar aan de gang is, iets Europees markteten terwijl er gewoon goedkoop spul uit China wordt verkocht.

In elk geval, ik denk ook dat de PDF van Floris je zeker verder helpt.
 
Kijk naar de Chineesjes, bij vele wordt een Italiaanse naam een vlaggetje aan gehangen, blijkbaar helpt dit met de verkoop.
Of men koopt de merknaam zoals Kreidler of en van de kwaliteit blijft niks over!
 
Het beste wat je kunt doen is even het kentekendocument nazien op het type.
H50/RAW50S en de HW50J is van Hanway!
Ander herkenningspunt is de motorblokcode.

Staat hier: 139FMB-B, of 139FMA is het sowieso een Chinees motorblok.
En op de onderstaande foto heb ik wat aangegeven wat jij bedoeld toch??

iRWtTIP.png


De CDI heeft voor zover ik het kan zien op foto maar 2 aansluitingen, namelijk groen en wit..., of?
Normaliter is dit een kastje voor de begrenzer maar kan ook een andere functie hebben.
Het kan ook zo zijn dat dit kastje piekspanningen opvangt en dit afregelt naar massa.

Maar een echte ECU welke i.c.m. een CDI werkt bestaat simpelweg niet!
 
Hallo, dit is al een paar maand geleden gepost, maar misschien heb je nog iets aan mijn info. Ik heb ook zo'n brommer, wat ik heb moeten veranderen is:
-cdi
-gasschuif (kan je kopen als je dat intikt op google: gaschuif archive 50cc)
-grotere sproeier ( van archive rond de 82-90, moet je proberen)
-met een andere demper win je ook een 5 tal km/u
-Ik heb ook het netje uit de luchtfilter gehaald en aan de achterkant 10 gaten geboord, alleen het schuim zit er nog in.
Met dit alles rijdt mijn brom nu 70-75 maar dit is met een voortandwiel van 13, met het originele van 14 rijdt hij 80-85 maar trekt opmerkelijk trager op.
 
Hallo, dit is al een paar maand geleden gepost, maar misschien heb je nog iets aan mijn info. Ik heb ook zo'n brommer, wat ik heb moeten veranderen is:
-cdi
-gasschuif (kan je kopen als je dat intikt op google: gaschuif archive 50cc)
-grotere sproeier ( van archive rond de 82-90, moet je proberen)
-met een andere demper win je ook een 5 tal km/u
-Ik heb ook het netje uit de luchtfilter gehaald en aan de achterkant 10 gaten geboord, alleen het schuim zit er nog in.
Met dit alles rijdt mijn brom nu 70-75 maar dit is met een voortandwiel van 13, met het originele van 14 rijdt hij 80-85 maar trekt opmerkelijk trager op.
Super bedankt voor je antwoord heb momenteel er een andere gasschuif in gezet en een andere cdi en de ecu gewoon losgekoppeld en nu gaat ie 54-60maar dan wel echt hoog in toeren dan. Heb nog maar 1 sproeier online kunnen vinden van archive de 82 voor 15 euro waar had jij je sproeier besteld ?
 
Super bedankt voor je antwoord heb momenteel er een andere gasschuif in gezet en een andere cdi en de ecu gewoon losgekoppeld en nu gaat ie 54-60maar dan wel echt hoog in toeren dan. Heb nog maar 1 sproeier online kunnen vinden van archive de 82 voor 15 euro waar had jij je sproeier besteld ?
Wel, ik had geprutst aan men carburateur waardoor hij kapot was. Oeps... Daarom een nieuwe besteld en daar zat er al 1 in van de fabriek uit. Ik veronderstel dat die sproeiers worden veranderd wanner de brommers in elkaar gezet worden. Normaal als je sproeier van Mv keihin opzoekt dat die passen. Carbu is een replica van Keihin.
 
Wel, ik had geprutst aan men carburateur waardoor hij kapot was. Oeps... Daarom een nieuwe besteld en daar zat er al 1 in van de fabriek uit. Ik veronderstel dat die sproeiers worden veranderd wanner de brommers in elkaar gezet worden. Normaal als je sproeier van Mv keihin opzoekt dat die passen. Carbu is een replica van Keihin.
Bedankt !
 
Super bedankt voor je antwoord heb momenteel er een andere gasschuif in gezet en een andere cdi en de ecu gewoon losgekoppeld en nu gaat ie 54-60maar dan wel echt hoog in toeren dan. Heb nog maar 1 sproeier online kunnen vinden van archive de 82 voor 15 euro waar had jij je sproeier besteld ?
Hoe heb je eigenlijk die ECU losgekoppelt? Ondervond je daarbij nog problemen?
 
Archive 50cc caferacer 2019
EURO 4
4 takt
3200 km
eerste eigenaar
De brommer bevat een cdi bakje en een ecu bakje ik heb de cdi vervangen door een onbegrensde waardoor de brommer net iets sneller gaat maar maakt niet veel uit.
De ecu is verbonden met mijn carbu en ik vroeg me af of het mogelijk is om de ecu volledig te verwijderen aangezien het cdi bakje de ontsteking regelt moet de brommer toch kunnen lopen zonder ecu ? Ik heb echter weinig verstand van ecu's en moeilijke bekabeling van brommers en vind niet veel op het internet over dit soort systemen.
Hallo ik heb net dezelfde ik zou een onbegrensde cdi er in willen zetten waar steekt de cdi en hoe doe je dat en welke moet in kopen.
 
Back
Top