ECU/CDI vespa LX 50 4t 4v doormeten

danzl

Well-Known Member
Hoi allemaal,

Heeft iemand een idee hoe je de ecu kan doormeten of deze wel of niet meer werkt?

Alvast bedankt

Het gaat om deze ecu:
 

Attachments

  • D40BA18E-F9B8-4175-896D-1188848F4B91.jpeg
    D40BA18E-F9B8-4175-896D-1188848F4B91.jpeg
    274.7 KB · Views: 7
  • B9D03D1A-09E2-431B-9190-A5D307AB5B55.jpeg
    B9D03D1A-09E2-431B-9190-A5D307AB5B55.jpeg
    140.6 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

Hoi allemaal,

Heeft iemand een idee hoe je de ecu kan doormeten of deze wel of niet meer werkt?

Alvast bedankt

Het gaat om deze ecu:
Naar mijn idee kun je een ECU niet doormeten, zoals bv een bobine, of een ander apparaat met windingen.
Vergelijk het maar met dat je een smartphone ook niet even kunt doormeten.

Een ECU is een kleine computer. Het weinige wat je kunt controleren is of de contacten zoals aarde en voeding goed zijn.
Pas wanneer je weet wat elk pennetje doet, kun je iets verder komen. Zo zal er een pennetje zijn dat 12volt afgeeft, wanneer je het contact aanzet.
Maar dan nog moet je een superspecialist zijn om te checken of de vervroeging van de ontsteking wel werkt, of het signaal voor de injectie.
 
Klopt,

een ECU noch CDI kun je niet testen met een multimeter.
In sommige repairmanuals staat wel een tabelletje echter dit is eigenlijk maar een wassen neus.
Je meet dan de impedatie van in- en uitgangen maar wat dieper in de elektronica gebeurt meet je niet.

Dus wil je de conclusie trekken of een ECU of CDI nog goed of niet goed is, meet je alles om de ECU/CDI heen.
Pas als alles rondom de ECU/CDI in orde is, kun je de conclusie trekken dat er iets scheelt met de ECU of CDI.

Bij een ECU heb je eventueel wel het voordeel dat deze zichzelf test bij het opstarten en dat je deze kunt uitlezen.
Of je kunt conclusies trekken uit het feit of het engine lampje nog werkt en of deze eventueel een foutcode geeft.
 
Back
Top