Ecs systeem stationair lopen

GlennB

Active Member
Goedemiddag allemaal,

Ik heb hier een sym staan met euro 4 ecs systeem deze heeft laatst een complete blokrevisie gehad ivm slechte krukaslagers hierbij is zowat alles vervangen complete ontsteking spruitstuk benzinekraan+filter + dan het complete blok icm cilinderkop
Alleen nu krijg ik de scooter niet echt lekker stationair lopend
Het optrekken/snelheid is goed maar stationair niet
Heb de complete carb schoongemaakt en geprobeerd af te stellen met luchtschroef en stationair schroef maar nu het volgende;

Luchtschroef staat 1.5 slag maar met de stationair schroef krijg ik hem niet lekker stationair lopend als ik hem warm afstel loopt die koud niet lekker en slaat die af en moet ik de startmotor flink doorstarten voor die aanslaat(denk ivm benzine hoeveelheid)
En als ik hem koud afstel loopt die warm weer niet goed ik ben ten einde raad en weet niet meer waar ik moet zoeken ook aangezien je bij het ecs systeem sproeiers niet kan wisselen (toch omdat de lambdasonde dat weer doormeet en armer mengsel aan de ecs vraagt of zit ik hier fout?)
 
Advertisement - register to remove this

Zie foto, controleer 1 en 2 eens, misschien verstopt?
View attachment 68161
En stationair sproeier goed schoongemaakt?
Yess stationair sproeier is schoon
Zie wel dat een zon filter van de solenoid klep is afgebroken zou die dan teveel lucht binnen krijgen?
Weet jij of het volgende?
Heb met carb schoonmaken de solenoid stekkers losgemaakt en de aansluitingen liggen naast elkaar maalt het uit of solenoid 1 ook daadwerkelijk in aansluiting 1 gaat?
Ik zie het verschil namelijk niet meer haha
 
Zou kunnen, wissel ze eens om?
1 op 2 en 2 op 1.
Koud loopt die van mij ook niet lekker.
Tenminste als het buiten kouder is dan 10 graden.
Als ie dan warm is boven de 40 graden loopt ie goed.(blok temp)
 
Ik meen boven de 40 graden gaat hij over op het ECS systeem, dan gaat ie goed.
Is schijnbaar normaal bij die E4 Syms
 
Zou kunnen, wissel ze eens om?
1 op 2 en 2 op 1.
Koud loopt die van mij ook niet lekker.
Tenminste als het buiten kouder is dan 10 graden.
Als ie dan warm is boven de 40 graden loopt ie goed.(blok temp)
Momenteel slaat die zowel koud als warm stationair na 1 minuut stilstaan af
 
Valse lucht heb ik gechecked met remreiniger gaf geen verandering in toerental

Heb echt het gevoel dat het ergens in de carb/aansturing hiervan zit
Even een update scooter loopt nog steeds niet goed stationair zowel warm als koud. een opsomming wat er nu aangedaan is

-choke vervangen
-carb volledig schoongemaakt (incl stationair en hoofdsproeier)
-valse lucht gechecked
- ontsteking/stator is vervangen (bougie is ook vervangen goede vonk aanwezig)
-Benzinefilter+kraan is vervangen
-spruitstuk vervangen+pakkingen


Ik ben een beetje ten einde raad waar ik nu verder moet zoeken hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
 
ik had hetzelfde met mijn Kymco E4 met ECS, vooral toen het kouder werd. carburateur gereinigd (stationair sproeier doorgeprikt met 1 vezel van een remkabel want kwam niks doorheen! mijn vacuüm regelschuif bleek te hangen en het membraan een beetje uitgelubberd, maar nadat ik de schuif heb gepolijst werkt dat wel weer.
mijn lucht/mengselschroef staat sinds de kou nu op 3,25.. start na week stilstand wat moeizaam, maar zou ik 'm de volgende dag weer pakken start ie prima. warm helemaal geen issues meer.
(ben ik blij dat die ecs-ventielen bij Kymco duidelijk ieder aan een andere kant van de carburateur hangen.. zo haal je ze niet zo gemakkelijk door elkaar.)
start jouw scooter wel met (zwaar) verhoogd toerental door de choke en draait dan een paar minuten zo? en komt het probleem daarna pas?
 
ik had hetzelfde met mijn Kymco E4 met ECS, vooral toen het kouder werd. carburateur gereinigd (stationair sproeier doorgeprikt met 1 vezel van een remkabel want kwam niks doorheen! mijn vacuüm regelschuif bleek te hangen en het membraan een beetje uitgelubberd, maar nadat ik de schuif heb gepolijst werkt dat wel weer.
mijn lucht/mengselschroef staat sinds de kou nu op 3,25.. start na week stilstand wat moeizaam, maar zou ik 'm de volgende dag weer pakken start ie prima. warm helemaal geen issues meer.
(ben ik blij dat die ecs-ventielen bij Kymco duidelijk ieder aan een andere kant van de carburateur hangen.. zo haal je ze niet zo gemakkelijk door elkaar.)
start jouw scooter wel met (zwaar) verhoogd toerental door de choke en draait dan een paar minuten zo? en komt het probleem daarna pas?
Met gas bij geven start hij koud
Maar zodra die warm is en 1x uitgaat en hem weer wil starten lukt dit niet

Wel heb ik ook het gevoel zodra ik gas geef en weer terug laat zaken dat die dan eff 15 sec hoger in toeren blijft hangen
 
draai die mengselschroef dan eens een eind verder open.. (daarom noemde ik die 3,25 (en er was nog iemand uit Zweden die hier met zijn Chinese GY6 E4 scooter op uit kwam, als het geen 3,5 was) op mijn Kymco zit die schroef in rijrichting gezien links onderop, net onder de gaskleppositiesensor (en zit er heel handig een gaatje in de grijze zijkap waardoor ik er met een heel lange platte schroevendraaier (of een stukje plat RVS uit een auto-ruitenwisser in mijn geval) bij kan.) als jij dat niet hebt, moet je misschien een haakse schroevendraaier of een los bitje met een tang pakken om er haaks van boven bij te komen (via de buddybak)

stationair.png
 
draai die mengselschroef dan eens een eind verder open.. (daarom noemde ik die 3,25 (en er was nog iemand uit Zweden die hier met zijn Chinese GY6 E4 scooter op uit kwam, als het geen 3,5 was) op mijn Kymco zit die schroef in rijrichting gezien links onderop, net onder de gaskleppositiesensor (en zit er heel handig een gaatje in de grijze zijkap waardoor ik er met een heel lange platte schroevendraaier (of een stukje plat RVS uit een auto-ruitenwisser in mijn geval) bij kan.) als jij dat niet hebt, moet je misschien een haakse schroevendraaier of een los bitje met een tang pakken om er haaks van boven bij te komen (via de buddybak)

View attachment 68590
Top ga ik doen

Tevens ga ik ook nog een keer de cabarateur eronder uithalen en even in een ultrasoon bad leggen en een revisie setje halen
(Kan nooit kwaad heeft bijna 50k km gereden)
 
Tevens ga ik ook nog een keer de cabarateur eronder uithalen en even in een ultrasoon bad leggen en een revisie setje halen
(Kan nooit kwaad heeft bijna 50k km gereden)
als dat al 50K niet gebeurd is, wordt het wel eens tijd ja. al red ik me tot nog toe prima met een spuitbus carburateurreiniger, perslucht en een enkel draadje van een remkabel om de stationairsproeier door te prikken. dan even pielen om de vlotterbakpakking weer terug op zijn plaats te krijgen want die is opgezwollen! (liefst laten zitten als je die er niet bij hebt/krijgt)

als je de kop vervangen hebt (je noemt ook het "blok", maar bedoel je daar cilinder en zuiger mee?): hoe staan dan nù de kleppen? die kunnen vanaf "nieuw" nogal sterk inslaan, waardoor de speling verloopt. misschien weer eens tijd om de speling te controleren/af te stellen?
 
Last edited:
als dat al 50K niet gebeurd is, wordt het wel eens tijd ja. al red ik me tot nog toe prima met een spuitbus carburateurreiniger, perslucht en een enkel draadje van een remkabel om de stationairsproeier door te prikken. dan even pielen om de vlotterbakpakking weer terug op zijn plaats te krijgen want die is opgezwollen! (liefst laten zitten als je die er niet bij hebt/krijgt)

als je de kop vervangen hebt (je noemt ook het "blok", maar bedoel je daar cilinder en zuiger mee?): hoe staan dan nù de kleppen? die kunnen vanaf "nieuw" nogal sterk inslaan, waardoor de speling verloopt. misschien weer eens tijd om de speling te controleren/af te stellen?
Complete revisie dus echt alles (krukas cilonder zuiger cilinderkop oliepomp ketting)

Kleppen staan gesteld op 0.10 beide
Heb ze al gesteld maar zal voor de zekerheid nog even dubbelchecken
 
Met gas bij geven start hij koud
Maar zodra die warm is en 1x uitgaat en hem weer wil starten lukt dit niet

Wel heb ik ook het gevoel zodra ik gas geef en weer terug laat zaken dat die dan eff 15 sec hoger in toeren blijft hangen
heb je die regelschuif en membraan al eens bekeken?
dat koud afslaan en niet meer aan krijgen klinkt bekend (reageert ie ook slecht op gas als je die eenmaal hebt losgelaten na start?)
hier foto's van mijn regelschuif
 
heb je die regelschuif en membraan al eens bekeken?
dat koud afslaan en niet meer aan krijgen klinkt bekend (reageert ie ook slecht op gas als je die eenmaal hebt losgelaten na start?)
hier foto's van mijn regelschuif
Van mij zitten ook flinke krassen op zowel op de gasschuif als de carbarateur wand
Maar heb overal gekeken verschillende bedrijven gemaild niemand verkoopt onderdelen los
Zal dus een nieuwe carbarateur worden...
 
Back
Top