ECS Dellorto 50cc

D.M

Member
Beste
sinds kort heb ik een zeer vervelende motor probleem. Nl. Motor Gy6 Neco azzuro 50cc 25kmh euro4. Als ik rij met vol gas begint die te stotteren , voorheen kon ik tot 29kmh rijden nu maar met moeite 25kmh. Nieuwe bougie, heeft ook niet geholpen. Hoe werk de begrenzer Ecs. ik heb ook geen snelheid sensor in de carter, dealer verkoper failliet. En er zijn niet direct andere mechaniekers die aan mn motor willen werken. Ik heb nieuwe benzine E5 getankt, filter vervangen nieuwe bougi enz... ik zie enkel 2st solenoid. Sensor en tps sensor op de carburateur en lamda O2 sensor aan de uitlaat, hoe kan deze ecs voor de begrenzing zorgen heeft iemand een verklaring. Alvast bedankt voor u reactie
 
Advertisement - register to remove this

Je komt naar een dealer of een goede scooterboer aan het gaan die het ECS systeem kan uitlezen en aanpassen.
Het kan zijn dat hij iets meer toeren maakt dan voorheen, of heb je iets gedaan aan de scooter.
En dat zit geregeld in de ECU, daardoor gaat hij dan stotteren.
En als je dan niet volgas gaat, maar rustig opbouwen, tot welke snelheid kom je dan zonder dat hij stottert.

Mijn scooter liep ook 25Kmh, toen ik de varioring eruit haalde liep hij tot ongeveer 29Kmh en begon te stotteren.
Toen heb ik contact gezocht met een goede scooterzaak die mij de ECU heeft aangepast.
 
Ja inderdaad als wij geen vol gas geven en rustig opbouwen tot max. 25kmh merk ik dat de motor rustig loopt, maar eenmaal vol gas begin die te stotteren. Mijn neco heeft nog maar 1000km. En de probleem is ineens ontstaan, voorheen liep die ok tot 29kmh nu max. 25kmh. Ik heb niks veranderd. Enkel op 500kmh 5w40 nieuw olie .
Post automatically merged:

Ik ga kijken of ik de ecs kan laten aanpassen enkel software matig tot max
32kmh (wettelijke max) of ik dan nog probleem gaat ondervinden
Ik heb wel een vermoeden dat er een soort massa, of iets met interferentie tussun de elektronica en massa aan de hand is. Bougie met CR of gewoon CH getest bij CH geeft die meer probleem.
 
Last edited:
Allereerst zou ik even naar het luchtfilter kijken of deze eventueel niet vies is of nat.

Ik weet niet of het merk Neco nog uberhaupt bestaat maar vond wel nog steeds de Neco website met een dealerlijst/kaart.
Misschien kun je hier nog even kijken en wellicht contact opnemen met een dealer bij jouw in de buurt.

https://neco.be/nl/home#dealers

Jouw scooter is gewoon de zoveelste Chinese cloon die wellicht onder verschillende namen/merken op de markt wordt gebracht.
Het is dus misschien een idee om eventueel via het motor typenummer, dat je meestal op het blok vindt aan de kant van de kickstart nabij de standaard, een ander "merk" te vinden en daarbij een dealer bij jouw in de buurt.

In ieder geval is het probleem wat jij aan de hand hebt een bekend probleem bij Euro4 scooters met de ECS van D'ellorto.

Wellicht kan/wil een Sym dealer bij jouw in de buurt je ook helpen.
 
Beste sparky
Weet jij hoe de snelheidbegrenzing
Word gemeten bij scooters zonder toerental sensor. (Bij mijn neco toch niet heb de carterpan los zonder sensor) bij ecs dellorto systeem
Post automatically merged:

Ik verschillen dealers gebel ze zeggen dat zij mee gestopt zijn met neco juist voor deze probleem. In Belgie is er geen scooter cultuur als in nederland. Niet veel scooter zaken als in nederland
 
Last edited:
Ik denk dat dit niet zozeer een probleem is van Neco maar meer een probleem van alle recente Euro4 scooter die gebruik maken van de D'Ellorto ecu in combinatie met de elektronisch gestuurde Carburateur.

Daarom ook dat ik je adviseerde om via het motorbloktypenummer te achterhalen onder welke naam dezelfde scooter nog verkocht wordt om zo misschien een dealer in je omgeving te vinden die wel aan jouw blok wil werken en bekend is met de problematiek.

Het toerental van de motor kan de ecu afleiden door naar de puls van de pickupspoel, bij je vliegwiel, te "kijken".

Dit Euro4 systeem met een elektronisch gestuurde carburateur is een beetje een kruising tussen een echte injectie scooter en een pure carburateur scooter.
Deze ecu past het ontsteekmoment en het brandstofmengsel aan, aan de hand van diverse variabelen afkomstig van meerdere sensoren.
Met name het ontsteekmoment is van invloed op het (max) toerental van je scooter.

Aan de begrenzing zelf kun je niks doen, dit wordt geregeld door de mapping in je ECU die je alleen maar kunt aanpassen als je over de juiste software, hardware en mappings beschikt.
Maar hier ligt niet jouw probleem want deze mapping kan niet zomaar veranderen en de scooter heeft met de bestaande mapping goed gelopen.

Wil je ietsje meer over de werking van deze ecu, puur uit technische interesse kun je misschien dit draadje eens doornemen dan krijg je een indruk over de grove werking van dit ding.

https://scooterforum.net/threads/electrisch-schema-sym-orbit-iii.209856/

Misschien helpt het schoonmaken van de carburateur en de filtertjes van de solenoids of het controleren van de connectoren en bedrading van de ecu, alle sensoren en de solenoids.

Dit plaatje vond ik nog.
ECS-Dellorto_restyling.jpg
 
Beste sparky
Nog steeds dezelfde probleem met stotteren, ik zou een manier moeten vinden van de euro 4 dellorto systeem e carburateur af te geraken, ts echt een verkeerd boel , dellorto euro 4 deug niet
Post automatically merged:

Nog steeds niet opgelost, mechaniekers hier in Belgie waar ik geweest ben doen alsof zij van lucht vallen en de probleem 1e keer horen, Neco merk is echt geen aanrader, zelfs heeft de scooter nog 1 jaar garantie maar vindt niemand om te maken, ik zou dit ergens anders ook moeten posten dat andere mensen niet dezelfde fout maken als mij om een neco te kopen
 
Maar wat heeft de mechanieker in Belgie er al aan gedaan dan?
Misschien is hij niet op de hoogte van het systeem ECU om dit af te stellen of storing aan te zoeken.
Moeten ze de begrenzing eens uitschakelen in de ECU, en dan kijken wat hij doet.
Doet hij het dan nog niet goed dan loopt hij niet tegen de begrenzing aan, dan is dat al uit te sluiten.
 
Last edited:
Dat is het juist, in belgie hebben wij geen scooter cultuur als in nederland, scooterboer die hier met ecs dellorto ecarburateur ervaring heeft kan ik niet vinden of zij willen gewoon weg niet met chinees cloon werken. Ondertussen 170 euro kwijt en nog steess dezrlfde pribleem
 
Nieuw bougi, carburateur ziuver gemaakt. Ik heb zelf in weert een nieuwe ecs gaan kopen voor 70 euro om die scooter op te voeren tot max. 32km, maar werkt niet, want in nederland werken die scooters blijkbaar met een sensor in de carterpan die de toerental meet, maar bij ons neco is er geen sensor voor de toerental daarom gaf die een foutmelding
Post automatically merged:

Scooter rijdt enorm benzine arm, ik zou echt een manier moeten vinden om van euro4 af te geraken, die solenoids die e carburateur regelt deug niet
 
Klopt die werkt op de snelheidsmeter en software in de ecu.
Welk type ECU zit erin?
Ik heb software en alles, als je de goede ECU hebt kan ik hem uitlezen.

Wanneer de scooter zo voor de rest goed loopt en alleen begint te stotteren bij volgas, kan het de begrenzing zijn.
Die is uit te schakelen.
 
Hoe kan ik u bereiken
Post automatically merged:

Chinascooteronderdelen heeft die op 32kmh gezet maar geen verandering rijd nog met moeite 25kmh
Post automatically merged:

Die kunnen ook niet alle parameters wijzigen eigenlijk zou die op een testbank gebeuren denk ik
 
Nieuw bougi, carburateur ziuver gemaakt. Ik heb zelf in weert een nieuwe ecs gaan kopen voor 70 euro om die scooter op te voeren tot max. 32km, maar werkt niet, want in nederland werken die scooters blijkbaar met een sensor in de carterpan die de toerental meet, maar bij ons neco is er geen sensor voor de toerental daarom gaf die een foutmelding
Post automatically merged:

Scooter rijdt enorm benzine arm, ik zou echt een manier moeten vinden om van euro4 af te geraken, die solenoids die e carburateur regelt deug niet

Misschien een van de sensoren niet goed.. Of waar hij normaal de zuurstof bij geregeld.. Als hij dicht gaat zitten komt er minder zuurstof erbij en dus meer brandstof = stotteren.
Post automatically merged:

Klopt die werkt op de snelheidsmeter en software in de ecu.
Welk type ECU zit erin?
Ik heb software en alles, als je de goede ECU hebt kan ik hem uitlezen.

Wanneer de scooter zo voor de rest goed loopt en alleen begint te stotteren bij volgas, kan het de begrenzing zijn.
Die is uit te schakelen.
dealer?
 
Back
Top