e10 tanken

Bij mijn scooter zie ik deze sticker onder mijn zadel geplakt.

Het betreft een Yamaha Neo's snor uit 2005.

Wie weet wat dit betekent en heeft dit te maken met het E10 verhaal ?

STICKER YAMAHA.jpg
 
Dat je loodvrije benzine moet tanken.

Alle benzine is al langer loodvrij dan ik een rijbewijs heb dus dat zit wel goed.
Heeft niks met E10 te maken.
Duidelijk.
Dank je wel...

Ik heb al iets langer mijn rijbewijs en kom nog uit de tijd van loodhoudende benzine ;) ;) ;) ;)
 
Wil even het volgende uit de wereld helpen..

Ik ben gisteren eens voor de gein wezen kijken bij diverse benzine stations..


Zover ik gezien hebt veranderd er helemaal niets.. Wat ik vermoed wat ze gedaan hebben.
Meer ethanol bij de nieuwe `voorraad` gedaan die in de euro95 tank zit..

En vermoed dat euro98 tank gewoon dezelfde benzine is als wat in de oude euro95 tank heeft gezeten, alleen dan met 5% ethanol i.p.v 10 %

Ook zag ik dat de prijzen hetzelfde zijn voor euro98 en euro 95.(je betaald voor beiden hetzelfde tarief). Dus daarom denk ik dat euro 98 gewoon het oude euro 95 e5 word.

Dus dat betekend de gele slang gebruiken. Als het euro 98 was geweest dan waren de tarieven apart van elkaar geweest.
Dus ik denk dat euro 98 zelf is komen te vervallen.
 
Hèhè, day komt een stuk logischer over.
Aangezien dat de labels veranderd moesten zijn vandaag is het praktisch onmogelijk dat ze alle voorraadtanks, waar de benzinepomp ondergronds zijn benzine opslaat, niet leeg kunnen zijn.

Dit verhaal is in de praktijk mogelijk door idd de leidingen te wisselen.
Tot dat er echt die E10 of E5 daadwerkelijk uit de pomp komt zal veel verschillen per individuele benzinepomp.
 
Denk dat ze gewoon gewacht hebben totdat euro 98 bijna uit de tank is gehaald door verkoop.
Dan de oude euro 95 tank overpomp naar de euro 98 tank.

En dan in de lege euro 95 tank de nieuwe e10 erin gedaan.

Het maakt opzicht niet zoveel uit als je de euro 95 e5 mengt met de oude euro 98.. Dat is denk ik ook wat ze gedaan hebben..
En de nieuwe voorraad zal denk ik gewoon weer euro 95 e5 worden.
 
Voor mij maakt het nu nog geen verschil. Ik blijf nog ff v power rijden. Bevalt mij prima. Of er moet een alternatief zijn, ik zag je antwoord eurokit en ben benieuwd welk alternatief je bedoelt.

Helemaal nu, met de veranderingen van naam. Ow he zei t al de gele slang was eerst super, toch?
 
Last edited by a moderator:
Ik heb even onderzoek gedaan bij een plaatselijke dealer bij mij, en hij zegt dat als je perongeluk E10 tankt met je piaggio blok MET en ZONDER carburateur dat je de 1ste keer geen verschil merkt en geen problemen.. je krijgt pas problemen als je vaker dan 3 a 4x E10 getankt hebt.. ik weet dus niet of dit ook geld voor andere blokjes.. maar aangezien piaggio en vespa op elkaar lijken.. en daarbij gilera ook.. zal ik mensen met een piaggio/gilera blok niet aanraden om E10 te tanken!
 
Wat moet er dan wel in een 4 takt scooter,? Gisteren was er op meerdere plekken te lezen dat er geen E5 was.
V power is geldverspilling, begrijp ik, wat blijft er over?
 
Het maakt opzicht niet zoveel uit als je de euro 95 e5 mengt met de oude euro 98.. Dat is denk ik ook wat ze gedaan hebben..
En de nieuwe voorraad zal denk ik gewoon weer euro 95 e5 worden.

Dus zullen ze dan onder de naam euro98, euro95 e5 verkopen? Begrijp ik dit goed?
 
Wil even het volgende uit de wereld helpen..

Ik ben gisteren eens voor de gein wezen kijken bij diverse benzine stations..


Zover ik gezien hebt veranderd er helemaal niets.. Wat ik vermoed wat ze gedaan hebben.
Meer ethanol bij de nieuwe `voorraad` gedaan die in de euro95 tank zit..

En vermoed dat euro98 tank gewoon dezelfde benzine is als wat in de oude euro95 tank heeft gezeten, alleen dan met 5% ethanol i.p.v 10 %

Ook zag ik dat de prijzen hetzelfde zijn voor euro98 en euro 95.(je betaald voor beiden hetzelfde tarief). Dus daarom denk ik dat euro 98 gewoon het oude euro 95 e5 word.

Dus dat betekend de gele slang gebruiken. Als het euro 98 was geweest dan waren de tarieven apart van elkaar geweest.
Dus ik denk dat euro 98 zelf is komen te vervallen.

Kan niet. Euro 98 en 95 hebben andere klopvastheid, hoge compressie motoren naar de klote, schadeclaims. Gaan ze dus even niet doen.
 
Voor de 2 takt rijders. Mocht je (fabrieksaf) al Viton krukaskeerringen hebben dan zit je goed. Deze zijn chemisch bestand tegen Ethanol zolang het niet als een in water opgeloste vloeistof in je krukas holte komt te staan (google maar op chemische bestendigheid Viton).
 
Voor de 2 takt rijders. Mocht je (fabrieksaf) al Viton krukaskeerringen hebben dan zit je goed. Deze zijn chemisch bestand tegen Ethanol zolang het niet als een in water opgeloste vloeistof in je krukas holte komt te staan (google maar op chemische bestendigheid Viton).

Misschien heb je een carburateur? Leidingen? Het ligt niet alleen aan de keringen.. het kan bijten in je tank (roest gauw), leidingen en carburateur en zo wordt er snel vuil aangezogen. Dus sws geen e10 tanken!
 
Back
Top