e10 tanken

Choempie

Active Member
ben net echt naar 5 tankstations gereden. Overal hebben ze alleen maar e10. Is dit een probleem als ik dit tank ipv e5?
het gaat om een piaggio zip 50cc bj: 2016
 
Advertisement - register to remove this

Ja dit is erg. ZIE FOTO!

E10 staat voor 10% bio-ethanol in de benzine, dit kan voor lekken veroorzaken en roest. Het bijt door je rubbers heen en is gewoon slechter te verbranden.

Ik zou gewoon euro 98 tanken.
Shell: V-Power
BP: Ultimate
etc
 

Attachments

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    32.1 KB · Views: 39
Bouwjaar 2016 allang niks meer aan de hand. Deze is daar op ontworpen. Als je een motor/brommer/auto hebt van zeg voor 2000 even uitzoeken.

Wat het probleem is is dat de afstelling net anders zou kunnen worden bij een carburateur motor. Hier even naar kijken.
Verder zijn de rubbers etc er al lang op voorbereid.
 
Bouwjaar 2016 allang niks meer aan de hand. Deze is daar op ontworpen. Als je een motor/brommer/auto hebt van zeg voor 2000 even uitzoeken.

Wat het probleem is is dat de afstelling net anders zou kunnen worden bij een carburateur motor. Hier even naar kijken.
Verder zijn de rubbers etc er al lang op voorbereid.

Het is nog steeds slecht voor je iGet.. iget heeft al veel motorische problem dus raden ze dit echt niet aan.. dus ik zal het niet doen ook.. beter vermijden
 
Ik merk bij mij t verschil tussen euro 95 en v power zeer goed. Vooral bij het optrekken. Met de v power trekt hij daadwerkelijk op bij t gas geven.
( Sym Orbit 2 50 cc 4 takt uit 2014, bromscooter)

Voor mij veranderd er eigenlijk niks.
 
Blijft euro 98 wel bestaan naast die E10?

Ja. Zal een andere naam krijgen, maar sommige voertuigen hebben nu eenmaal 98 nodig. Dat heeft NIKS met de ethanol te maken. 98 staat ook NIET voor een bepaalde kwaliteit.

Het is enkel het klopgetal. Als jij een high performance machine hebt met een sterk verhoogde compressie dan ben je een hogere klopvastheid nodig. Hieronder vallen een aantal sportwagens en motoren, die zullen dan ook 98 nodig hebben. Nee daaronder vallen standaard brommers niet, nee ook niet met een sportuitlaat of 80cc. Speciaal geprepareerde sprinters of racers wel, maar die weten het zelf ook wel.

Wat wel scheelt is dat E10 danwel een lagere verbrandingswaarde heeft (marginaal, op een brommertje enkel tussen de oren meetbaar), MAAR ook een hogere klopvastheid heeft. Je kunt je brommer verder tunen, je squish verder verlagen en je compressie verder verhogen zonder dat hij gaat detoneren/pingelen.
 
Heeft inderdaad niet met de ethanol te maken maar met het octaan gehalte?

Ik vind E10, zo te lezen niet goed voor de rubbers enz.

Dus dan maar euro 98? Of valt het qua slijtage wel mee met de E10?

En veder tunen heeft volgens mij geen zin gezien de euro4. Software matig ingesteld.
 
Het E nummer staat voor % ethanol, het Euro nummer voor het klopgetal, beide zeggen niks over elkaar.

E10 vreet inderdaad rubbers aan van oude motoren die er nog geen rekening mee gehouden hebben. Dit speelt echter al sinds begin 2000 dus vrijwel alles sinds die tijd is er op gebouwd. Enkel zullen carburateurs waarschijnlijk afgesteld zijn op Euro 95 en nog niet op E10. Hier kan wat afstelling zitten, maar verwacht hier zelf niet veel van.

Kwa slijtage/oplossen van rubbers etc:
Op 4 takt scooters gaat het eigenlijk alleen om de carburateur afdichtingen. Dit is makkelijk te vervangen. Nieuw materiaal zal E10 bestendig zijn.
Op 2 takt scooters zullen ook de krukas keerringen eventueel wat te lijden kunnen hebben. Het lijkt me stug, maar op scooters erg makkelijk en snel te vervangen.

Euro 98 is lang niet overal te krijgen en op den duur zal hier waar dit nog niet is ook Ethanol aan toegevoegd gaan worden. Beter het probleem nu oppakken dan over een half jaartje alsnog nadat je wel een half jaar moeilijk hebt moeten doen en duurder hebt getankt.
 
Het E nummer staat voor % ethanol, het Euro nummer voor het klopgetal, beide zeggen niks over elkaar.

E10 vreet inderdaad rubbers aan van oude motoren die er nog geen rekening mee gehouden hebben. Dit speelt echter al sinds begin 2000 dus vrijwel alles sinds die tijd is er op gebouwd. Enkel zullen carburateurs waarschijnlijk afgesteld zijn op Euro 95 en nog niet op E10. Hier kan wat afstelling zitten, maar verwacht hier zelf niet veel van.

Kwa slijtage/oplossen van rubbers etc:
Op 4 takt scooters gaat het eigenlijk alleen om de carburateur afdichtingen. Dit is makkelijk te vervangen. Nieuw materiaal zal E10 bestendig zijn.
Op 2 takt scooters zullen ook de krukas keerringen eventueel wat te lijden kunnen hebben. Het lijkt me stug, maar op scooters erg makkelijk en snel te vervangen.

Euro 98 is lang niet overal te krijgen en op den duur zal hier waar dit nog niet is ook Ethanol aan toegevoegd gaan worden. Beter het probleem nu oppakken dan over een half jaartje alsnog nadat je wel een half jaar moeilijk hebt moeten doen en duurder hebt getankt.

Nou ik zal morgen E10 gaan tanken en dan is ff kijken. Het is een sym orbit 2 euro 4. 2019. 300km.

De top had wat hoger mogen zijn maar zoals ik al zei is het software matig ingesteld dus er is niet veel te halen bij deze scooter.
 

Attachments

  • 20190929_100751.jpg
    20190929_100751.jpg
    206.4 KB · Views: 28
Erwin P. Idd d8 mijn buurman ook dat t tussen mijn oren zat.
Ik zeg niet dat mijn scooter harder gaat, nee echt niet.

Maar op de nu oude 95 moest ik gas geven en de rem erop houden vlak voordat t groen werd. Met v power niet meer. Zal dat beetje hogere octaan gehalte zijn?
 
Nee dat octaan getal zal daar niks mee te maken hebben. Mogelijk dat de 5% Ethanol in Euro 95 een klein beetje roet in het eten gooide bij je stationair loop. Kan ook zijn dat de buiten temperatuur toen anders was.

Ik zou eens een heel klein beetje spelen met je luchtschroef en de stationair schroef op je carb. Wel onthouden op welke stand ze allebei stonden. Dan kun je iig nog terug.
Dat wegvallen is zo gefixt.
 
Alle carburateur motoren zijn volgens deze lijst niet geschikt.
Dat klopt aan de ene kant omdat de afstelling dan niet meer perfect is. Nu scheelt het dat je daar wat aan kan doen.

Mijn brommer zou ook niet geschikt zijn, maar loopt er prima om.
 
Juist die check keurt alle scooters af. Is zeker gesponsord door oa aanbieders van v power, hahaha
 
Vind het wel raar dat een nieuwe scooter toch E5 als aanduiding bij de benzine vuldop.

Als dit in 2018 al bekend was waarom komen ze dan als nog met een E5 bij een nieuwe scooter?

Is er voor die E5 geen alternatief onder een andere naam? Of is dat gewoon E10 geworden?
 

Attachments

  • 20191001_214927.jpg
    20191001_214927.jpg
    431.7 KB · Views: 18
E5 was 5%, E10 10%. Is jouw model brommer vanaf 2019 geproduceerd of een voortgezet ouder model?

E5 is verdwenen en E10 geworden.

Aan de carter te zien komt deze uit de sym fabriek. 2019 dus. Maar de orbit 2 (model)
Is al een paar jaar eerder op de markt gekomen. Dat zal het zijn!

Dus een voortgezet ouder model...
 
Hier in Belgie is E10 al jaren te koop en Ik heb jaren E10 getankt met mijn Kymco Like.
Ondankt dat de websites waar gcs100 naar linkt zeggen dat deze scooter niet geschikt is, heb ik nooit problemen gehad.

Als de pakkingen van je scooter niet geschikt zijn voor alcohol toevoeging, maakt het naar mijn mening niet uit of je nu benzine tankt met 5% of 10% alcohol toevoeging.
Alcohol is alcohol en ook met 5% toevoeging zullen de pakkingen aangetast worden als ze niet geschikt zijn voor alcohol toevoeging, al zal het misschien langer duren voor je het gaat merken.

Dus het lijkt me bullshit dat een scooter die geen E10 mag tanken wel E5 mag tanken!

Trouwens een tankstation die E5 verkoopt ben ik nog niet tegengekomen.
 
Back
Top