Het E nummer staat voor % ethanol, het Euro nummer voor het klopgetal, beide zeggen niks over elkaar.
E10 vreet inderdaad rubbers aan van oude motoren die er nog geen rekening mee gehouden hebben. Dit speelt echter al sinds begin 2000 dus vrijwel alles sinds die tijd is er op gebouwd. Enkel zullen carburateurs waarschijnlijk afgesteld zijn op Euro 95 en nog niet op E10. Hier kan wat afstelling zitten, maar verwacht hier zelf niet veel van.
Kwa slijtage/oplossen van rubbers etc:
Op 4 takt scooters gaat het eigenlijk alleen om de carburateur afdichtingen. Dit is makkelijk te vervangen. Nieuw materiaal zal E10 bestendig zijn.
Op 2 takt scooters zullen ook de krukas keerringen eventueel wat te lijden kunnen hebben. Het lijkt me stug, maar op scooters erg makkelijk en snel te vervangen.
Euro 98 is lang niet overal te krijgen en op den duur zal hier waar dit nog niet is ook Ethanol aan toegevoegd gaan worden. Beter het probleem nu oppakken dan over een half jaartje alsnog nadat je wel een half jaar moeilijk hebt moeten doen en duurder hebt getankt.