e10 in btc riva luxury!?

hallototziens

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben onbekend op deze site en weet ook niet of dit de goede categorie is voor deze vraag.
Zojuist heb ik 2 liter e10 getankt met mijn Riva Luxury e4. Dit was ongelood.

Ik krijg een beetje stress als ik alle verhalen over e10 hoor in opzicht met de e5.

Mijn scooter heeft bouwjaar 2019 en is 4 maanden oud, ik hoor graag!

Advertisement - register to remove this

Giodam

Instagram: @gdwehnes
https://www.e10check.nl/ zal je moeten helpen!

Edit:
Ik heb net gekeken en jouw merk staat er niet bij. Maar ik zal voor de zekerheid gewoon voortaan euro 98 gaan tanken. Het is allemaal een beetje onduidelijk voor zulke merken als Riva, Beta, BTC etc.

Sparky

Well-Known Member
Nee, kan geen kwaad.
Kan me trouwens niet voorstellen dat zo'n jonge scooter niet is voorzien van alcohol bestendige pakkingen.
Buiten Nederland is deze brandstof al enkele jaren ingevoerd.

bramb

Memb R, onkruid vergaat niet
Idd ik ging gisteren tanken.
En bij de Shell Kennedylaan Eindhoven staat v power als E5 gelabeld

bramb

Memb R, onkruid vergaat niet
Dat weet ik niet, maar als je bij shell E5 wilt tanken wordt het v power.
Dus iedereen die mij voor gek verklaarde, niet stiekem v power of excellent of zo gaan tanken hè (!) grapje natuurlijk.

Je wordt bij shell gewoon gedwongen.
Ze hadden E10, E5 (v power) en diesel, en diesel v power.

Giodam

Instagram: @gdwehnes
Dat weet ik niet, maar als je bij shell E5 wilt tanken wordt het v power.
Dus iedereen die mij voor gek verklaarde, niet stiekem v power of excellent of zo gaan tanken hè (!) grapje natuurlijk.

Je wordt bij shell gewoon gedwongen.
Ze hadden E10, E5 (v power) en diesel, en diesel v power.
Bij BP, Texaco en Shell ben je verplicht euro98 te tanken.. de rest weet ik niet, ik heb in mijn omgeving nog 1 tankstation (onbemand, wss een nv) die E5 heeft en dat zal ook blijven.

Nietblij

New Member
Mijn vrouw heeft sinds april 2019 de BTC Old Classic, 4takt en nieuw. Zij tankte altijd E5. Na niet gebruik van een maand -wegens vakantie- wilde hij na 3 maal rijden niet meer starten. De verkoper heeft de scooter gehaald en nagekeken. Al vrij snel werden we gebeld dat er veel interne schade was, hetgeen veroorzaakt zou zijn door verkeerd E10 tanken. De scooter heeft 451km gelopen en altijd de juiste benzine E5 getankt.
Is het mogelijk dat -indien een keer verkeerd getankt zou zijn- er zoveel interne schade kan optreden. Er zijn 3 á 4 tankbeurten geweest.
Wie helpt ons uit de brand. Ons lijkt het namelijk onmogelijk dat deze "schade" daardoor is ontstaan.

Sparky

Well-Known Member
Lijkt mij sterk.
Ik heb langere tijd E10 getankt zonder het te weten want bij het pompstation hier in Belgie waar ik altijd tank
heeft men al sinds 2017 E10 in de tanks.
Ik heb nooit problemen gehad noch iets ervan gemerkt met mijn Kymco Like.
E10 zou niet goed zijn voor de pakkingen die niet alcohol bestendig zijn.
Echter 1 ding vind ik heel erg krom, men zegt dat de meest 50cc's niet geschikt zijn voor E10 en wel voor E5 echter als de oudere pakkingen niet alcohol bestendig zijn waarom mag men dan wel E5 tanken.
E5 betekent Euro98 benzine met maximaal 5% bijgemengde alcohol.
MAW als mijn scooter kapot zou gaan door E10 te tanken is mijn redenatie dat mijn scooter langzaam kapot gaat door E5 brandstof te tanken.

Dus van beide brandstoffen zou mijn scooter defect raken zij het van E10 sneller dan van E5!!!!

@Nietblij, de verkoper spreekt van interne schade, wat heeft hij dan geconstateerd en waarom zou dit komen door maximaal 3 maal E10 te tanken?

Nietblij

New Member
Lijkt mij sterk.
Ik heb langere tijd E10 getankt zonder het te weten want bij het pompstation hier in Belgie waar ik altijd tank
heeft men al sinds 2017 E10 in de tanks.
Ik heb nooit problemen gehad noch iets ervan gemerkt met mijn Kymco Like.
E10 zou niet goed zijn voor de pakkingen die niet alcohol bestendig zijn.
Echter 1 ding vind ik heel erg krom, men zegt dat de meest 50cc's niet geschikt zijn voor E10 en wel voor E5 echter als de oudere pakkingen niet alcohol bestendig zijn waarom mag men dan wel E5 tanken.
E5 betekent Euro98 benzine met maximaal 5% bijgemengde alcohol.
MAW als mijn scooter kapot zou gaan door E10 te tanken is mijn redenatie dat mijn scooter langzaam kapot gaat door E5 brandstof te tanken.

Dus van beide brandstoffen zou mijn scooter defect raken zij het van E10 sneller dan van E5!!!!

@Nietblij, de verkoper spreekt van interne schade, wat heeft hij dan geconstateerd en waarom zou dit komen door maximaal 3 maal E10 te tanken?
Dank voor de reactie. De "schade" bestaat uit het volledig ontvetten van het "interieur", pakkingen vernieuwen, bougie, enz. E10 zou te vet zijn voor deze scooter?1? Er is volgens mijn vrouw altijd door de pomphouder E5 getankt. Wij vinden het ook heel raar allemaal. Maar wat moet je? Je staat met de rug tegen de muur.
De scooter staat bij de verkoper. Dus wat is wijs? Wij hebben inmiddels besloten de reparatie te laten uitvoeren. En dan zien we wel verder. Maar we weten nu iets meer en zijn beter gewapend voor de toekomst.

Sparky

Well-Known Member
Het is wel zo dat E10 minder lang houdbaar is dan Euro95, dit verklaart misschien vervuiling als de scooter langere tijd stil staat.

E10 vetter dan Euro95, ik denk dat deze verkoper heel goed kan verkopen maar persoonlijk denk ik dat het net omgekeerd is.
Als hij dan toch zich wil verrijken over jouw rug, laat hem dan gelijk pakkingen zetten die wel geschikt zijn voor alcohol bijmenging, dan ben je daar in iedergeval van af of kijk op z'n minst even naar zijn reactie als je dit vraagt.

Ik zou eens contact opnemen met de importeur over dit euvel want hoe vaak moet je tanken om 451 km op de teller te krijgen, dit kan met een originele en zuinige 4-takt toch niet vaak zijn en dan al weggevreten pakkingen???
Ik denk eerder dat het niet ligt aan het wellicht verkeerde brandstof maar eerder aan inferieure kwaliteit van de toegepaste pakkingen of de op hol geslagen fantasie van de "verkoper".

Last edited:

Manu76

Burn and rise...
Die E10 is voor oudere types funest. Daar ben ik wel achter nadat een maat "verkeerd" had getankt.

Na een paar weken (volgens hem) kwam er zelfs benzine uit de lucht filter.

En een al stukjes troep. Ik vind het ook niet gek want nu worden de al oude pakkingen 2x zo zwaar belast, met bio-ethanol E10. (10%) Het dubbele van wat de E5 aan percentage had.(5%)

Dat mijn visie. Ik heb veel met zuren en logen gewerkt en het is verbluffend wat 1% meer of minder doet doet bij een goedje met bijvoorbeeld ethanol.

Lekkages heb ik inmiddels gemaakt en zelf pakkingen gemaakt en vervangen. :)

En nadat ik de tank had schoon gemaakt, intern en extern bleef op mijn haarzeef troep en wat roest liggen.

Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
christiandegier Vario rollen BTC Riva Quick Forum 7
F Omkeuren btc riva van brom naar snor Quick Forum 5
A Agm vx50 vs. Btc riva Quick Forum 1
W Scooter btc Quick Forum 2
RPPC BTC Streetline CDI vervangen Quick Forum 1