Duidelijkheid.

Yankovich

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum (Dus hoi allemaal) en heb een aantal vragen.
Namelijk ik zou nu ook wel is aan scooterraces mee willen doen, maar ik weet me geen donder wat ik daarvoor allemaal voor zou moeten doen.

Hoe zit het met licenties bij SBO en SOBW?
En hoe zit het met inschrijvingen?
Welke scooters zijn toegestaan?
Welke klassen zijn er bij de SBO en SOBW en hoe oud moet je voor de klassen zijn?
Hoe duur kost het waarschijnlijk allemaal?

Alvast bedankt!

Yankovich (Zo heet ik niet in het echt hoor :P)
 
Advertisement - register to remove this

SBO Informatie: http://www.scootertuning.net/sbo.php
Licentie en regels kan je daar allemaal vinden, in principe zijn bijna alle scooters toegestaan.
De klassen bij de SBO zijn de pitbikes, stage6 en open70.
Leeftijden weet ik niet precies zeker.
En de kosten, je bent 135 euro per jaar al kwijt voor de inschrijving + WA verzekering, en dan nog startgeld per wedstrijd. Ook om je scooter te laten rijden, kan erg prijzig zijn.

Voor de SOBW heb ik niet zoveel info, misschien dat iemand je daar nog aan kan helpen.
 
Welke scooters gebruiken jullie dan?
En moet je ook examen doen voor theorie en praktijk?

Als je de foto's bekijkt van races zie je dat de gilera zip erg populair is, klein, licht en piaggio blok. Maar je kan ook prima op andere modellen.

Je hoeft geen examen te doen voor theorie of praktijk, maar hoe oud ben je dan eigenlijk? Je moet natuurlijk wel de regels op de baan kennen, dus die goed doorlezen.
 
Dat wil je niet weten: :P. Ik ben pas 13 jaar. En nadat ik al wat ervaring had op gedaan met recreatief rijden op Runner SP. Wilde ik eindelijk aan races meedoen. Ik wil beginnen in de Stage6 Cup.

Dus je hoeft alleen een licentie te kopen bij SBO?

Want als ik het goed begreep was het bij SOBW wel iets met theorie en praktijk. En kon je ook voor een wedstrijd worden getoetst.
 
SOBW krijg je idd een kort examentje over het reglement, als je enig gezond verstand hebt kun je dat zo allemaal beantwoorden als je het reglement keer of drie hebt doorgelezen..
 
Hier de leeftijdsgrenzen van de sbo:

6: DEELNEMERS
6.1 De volgende leeftijdsgrenzen gelden:
- Voor de pitibke klasse tot 10 pk moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 8 jaar te hebben bereikt en niet ouder zijn dan 14 jaar.
- Voor de pitbike klasse + 10 pk moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 64 jaar.
- Voor de stage6 cup moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 64 jaar.
- Voor de 70cc scootercup moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 64 jaar.

Oftewel je moet al 14 jaar zijn wil je kunnen deelnemen.
 
SOBW krijg je idd een kort examentje over het reglement, als je enig gezond verstand hebt kun je dat zo allemaal beantwoorden als je het reglement keer of drie hebt doorgelezen..

Dus je hoeft bij SBO geen praktijk/theorie examen te doen als ik het goed begrijp. Gewoon eentje kopen en je kunt meedoen.


Oh ik zie het al, ik heb per ongeluk dat brommergedoe verwisseld met wegraces. Daar heb je wel licenties voor nodig. (Sorry)


Raceklassen
Drie soorten wegraces :
ONK /Int. en NK (A-licentie)
KNMV Cup (B-licentie)
Zomeravondcompetitie + SAM (C-licentie)
Toelichting: A- B- of C-licentie
Om in het bezit van de gewenste licentie te komen moeten de cursisten het examen met goed gevolg hebben afge-legd. Alle licentiehouders worden als zodanig geregistreerd en kunnen bij de KNMV een licentie aanvragen. Voor de duidelijkheid volgt hieronder een toelichting:
- Met een A-licentie kan men alleen aan ONK, Internationaal en/of NK-races deelnemen en niet aan de zomeravondcompetitie en KNMV Cupraces. Tevens kan men in het buitenland rijden.(KNMV wegracecursus verplicht).
- Met een B-licentie kan men deelnemen aan de KNMV Cupraces en met een Euro-B-licentie kan men tevens deelnemen aan Euro-B evenementen in het buitenland. Ook kan men op bepaalde voorwaarden aan een beperkt aantal ONK-wedstrijd deelnemen. (KNMV wegracecursus verplicht).
- Met een C-licentie kan men alleen deelnemen aan Clubraces (Zomeravondcompetie en/of SAM). SAM-licentiehouders kunnen tevens kiezen voor een Euro B-licentie. Zij vallen dan automatisch onder de B-licentiehouders en dienen onder andere een medische keuring te ondergaan.
C-Licentiehouders kunnen alleen aan evenementen in Nederland deelnemen. (via TOMS-cursus )
Het is hoofdzaak dat je vooraf een keuze maakt in welke klasse je gaat deelnemen. In het lopende seizoen mag je maar alleen keer van klasse wisselen; de dan bepaalde keuze is definitief.

Dit telt dus alleen maar voor wegraces (en misschien nog andere dingen) MAAR dus niet voor brommerraces?
 
Hier de leeftijdsgrenzen van de sbo:

6: DEELNEMERS
6.1 De volgende leeftijdsgrenzen gelden:
- Voor de pitibke klasse tot 10 pk moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 8 jaar te hebben bereikt en niet ouder zijn dan 14 jaar.
- Voor de pitbike klasse + 10 pk moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 64 jaar.
- Voor de stage6 cup moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 64 jaar.
- Voor de 70cc scootercup moet de deelnemer op 1 januari in het jaar van deelname de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 64 jaar.

Oftewel je moet al 14 jaar zijn wil je kunnen deelnemen.


O ok, dan kan ik nog een jaar oefenen :P!

En wat is leuker/makkelijker om mee te beginnen? SOBW of SBO?
 
Last edited:
Als je de foto's bekijkt van races zie je dat de gilera zip erg populair is, klein, licht en piaggio blok. Maar je kan ook prima op andere modellen.

Je hoeft geen examen te doen voor theorie of praktijk, maar hoe oud ben je dan eigenlijk? Je moet natuurlijk wel de regels op de baan kennen, dus die goed doorlezen.

Zou je mij misschien een klein lijstje willen geven?
 
Ja, dat kan ook :P! Maar Bas zei dat ze vooral de Gilera Zip gebruiken.
Maar wat is nou het verschil tussen een Gilera/Puch/Piaggio Zip?
Ik zie op Markplaats verschillende merken van de Zip staan.
 
Types die veel worden gebruikt zijn de zip sp '98 en de zip sp 2000, de modellen met de zogeheten 'monovering' voor. Voor deze voorvorken kun je verschillende veren kopen en zijn de afstelmogelijkheden groter, vandaar dat het gros hiermee rijd.

Het merk maakt niet zoveel uit dat is door de jaren heen veranderd door overnames etc.
 
Scooters die je in nederland in de race tegenkomt:

98%
Zip SP 98
Zip SP 2000
Jog R

de andere 2%
NRG
Typhoon
Phantom
Ludix/Blaster
Vivacity
Runnert
 
Scooters die je in nederland in de race tegenkomt:

98%
Zip SP 98
Zip SP 2000
Jog R

de andere 2%
NRG
Typhoon
Phantom
Ludix/Blaster
Vivacity
Runnert


Heel erg bedankt!!!

Omdat ik toch precies wil weten met welke setup Stage6 Cup rijders mee rijden, wil ik dat iemand deze tabel invullen. Alvast bedankt!
Motorisch

Cilinder:
Luchtfilter:
Uitlaat:
Vario:
Krukas:
Koppeling:
Membraan:
Spruitstuk:
Primaire Vertanding:
Secundaire Vertanding:
Carters:
Vertandingsdeksel:
Powerbox:
Poulies:
Koppelingshuis:
Halfpoulie
Carburateur:
V-Snaar:
Ontsteking:
Lagers:
Banden:
Toeren/Snelheid/Temp. teller:
Accessoires (Killswitch etc.):

Afstelling

Sproeier maat:
Drukveer:
Trekveren:
Vario rollen:

En welke snelheid halen jullie hiermee ongeveer? Snelheid:
Yankovich
 
Last edited:
Heel erg bedankt!!!

Omdat ik toch precies wil weten met welke setup Stage6 Cup rijders mee rijden, wil ik dat iemand deze tabel invullen. Alvast bedankt!

Yankovich
dit is allemaal al verteld in dit of dat andere topic van jou
als het nu nog niet duidelijk is moet je echt eens wat meer zelf gaan zoeken inplaats van alles te vragen en hopen het voor gekauwt op een zilver plaatje aangeboden te krijgen.
Begrijp wel dat je naar de dingen vraagt die niemand wil vertellen omdat daar het geheim in zit van net dat beetje meer vermogen of snelheid of wat dan ook.
Je zult toch echt wat meer zelf moeten zoeken en lezen op het forum helpt ook veel. Gewoon veel lezen wij hebben het ook allemaal moeten leren bijna niks word zomaar vertelt laat staan de complete setup en afstelling
 
Back
Top