Duidelijkheid Ombouwen Chipkey ???

psycho

Well-Known Member
Hey mensen...

Nu zit ik met het volgende.
Zoals bij sommige bekend was, wou ik me chipkey gaan ombouwen.
Nu heb ik dus alles aangeschaft(onsteking,cdi,bobine).

En volgens de dealer hier in de buurt, hoef ik heel de Bobine en Onsteking niet te vervangen.
Volgens de dealer(schaafsma) moet alleen de CDI vervangen worden en de kabelboom aangepast worden.

Dan schijnt het probleem dus al over te zijn.

Weet iemand hier meer over ?
 
Advertisement - register to remove this

je moet er even een andere kabelboom bij pakken of gewoon een hele kabelboom overzetten , wordt het een stuk makkelijker van , het is een erg tijdrovend klusje om alle kabels te gaan uitzoeken , ik heb het vaker gedaan maar het is echt wel ff zoeken.
 
bobine heb je niet nodig, maar een ontsteking van een chipkey heeft wel andere spoelen dan een onsteking zonder chipkey. Ik weet niet of er andere voltage's uitkomen.

De chipkey werk ook gewoon alleen op de accu je kan dus de complete ontsteking (spoelen) verwijderen en dan kun je nog rijden. Dus ik neem aan dat die chipkey cdi gewoon 12 volt gelijk spanning nodig heeft. en een normale cdi heeft volgens mij minder spanning nodig.
 
melf #50 said:
de spoelen kun je gewoon gebruiken , ik heb vaker alleen maar de kabelboom omgebouwd en cdi erop gemaakt en dat was goed..

Kijk, daar heb ik wat aan....
Dus gewoon ff andere kabel trekken, cdi ertussen en klaar....

Zonde van me geld, had beter geen andere onsteking kunnen kopen dan...
Maarja altijd handig, misschien spoelen eraf halen, home-made-raceonstekingkje ;)
 
Bart@Sp said:
gewoon de ontstekings zooi van een niet chipkey peug dr in knallen. :)

Mmmmm lees even wat melf te melden had, voor je een antwoord neer gooi ;)


melf #50 said:
de spoelen kun je gewoon gebruiken , ik heb vaker alleen maar de kabelboom omgebouwd en cdi erop gemaakt en dat was goed..

Hier kan je dus uit opmaken, dat de onsteking NIET hoeft.
 
Ok ok....

Alles is nu overgezet.

Nu zit ik dus alleen met het aansluiten aan de CDI.

Bijna alles zit erop behalve 1 draad.
(alles via voorbeeld van een schema)
Ik hou dus 1 gat over.
Volgens het schema zou dat dus het contact zijn...
het gaat om:

Bobine
/
O O - Contactslot -> Ontstekingsspoel (Zwart/rood) ????
--O
O O - Massa (groen)
\
Pickup (groen/geel)

Nu is dus het contactslot niet aangesloten en hou 4 kabels over.
1- Dikke zwarte(chipkey, kan weg neem ik aan)
2- Een blauwe
3- Een Rode
4- Een zwarte(dunne)

Nu is dus de vraag welke ik moet hebben, en waar dan de overige heen moeten ?
En wat moet ik met de kabel van de chipkey doen, kan die gewoon los blijven hangen of niet ?

Thx Alvast
 
psycho said:
Ok ok....

Alles is nu overgezet.

Nu zit ik dus alleen met het aansluiten aan de CDI.

Bijna alles zit erop behalve 1 draad.
(alles via voorbeeld van een schema)
Ik hou dus 1 gat over.
Volgens het schema zou dat dus het contact zijn...
het gaat om:

Bobine
/
O O - Contactslot -> Ontstekingsspoel (Zwart/rood) ????
--O
O O - Massa (groen)
\
Pickup (groen/geel)

Nu is dus het contactslot niet aangesloten en hou 4 kabels over.
1- Dikke zwarte(chipkey, kan weg neem ik aan)
2- Een blauwe
3- Een Rode
4- Een zwarte(dunne)

Nu is dus de vraag welke ik moet hebben, en waar dan de overige heen moeten ?
En wat moet ik met de kabel van de chipkey doen, kan die gewoon los blijven hangen of niet ?

Thx Alvast


Weet echt niemand dit???
Want op een SF1 is de draad die ik over hou een zwart/witte, maar die heb iki dus niet op de mijne.....
Anders iemand die weet waar die Zwart/Witte op uitkomt bij de SF1????
 
Update van mij:

Ondertussen zijn we er dus achter dat de stator/ontstekingsspoelen dus wel moeten worden verwisseld voor een niet-chipkey versie (met dus 5(rapido) of 6(peusnot) spoelen ipv 8(chipkey)). De chipkey ontsteking haalt de power voor de vonk namelijk uit de 12Volt van de lichtspoel(en). De gewone ontsteking heeft aparte spoelen voor de vonk/ontsteking die wat meer volts afgeven....
 
melf #50 said:
de ontsteking hoef je echt niet te veranderen , heb er 2 zo klaargemaakt met alleen cdi en die liepen goed en gingen ook niet kapot..

Was dat met een 8 of 6 spoels ontsteking. De 8spoels ontsteking heeft namelijk geen extra ontstekingsspoel voor de vonk... Heeft er ook geen aansluiting voor helaas. De aansluiting die mist (rood/zwart - Ontstekingsspoel / voltage). De standaard cdi kan niet uit 12volt genoeg stroom trekken..

Volgens mij zitten er in oude typen Speedfight 1 nog gewone standaard spoelen wat kan verklaren dat er wisselende antwoorden zijn (de één zegt: wel ontsteking veranderen, de ander weer niet)
 
HIJ STARTTTTTTTTTTTTTTTTTTT ;)

Eindelijk na heel wat gedoe, kwam er weer geluid uit het toekomstige monstertje....
Helaas zonder contact, maarja dan maar een soort kill-switch erop monteren.

Nou word het dus nog even Carter afstellen en rijden maar....


Deze onstekking had dus 8 spoelen ipv 6, en miste de onstekingsspoel.
 
Idd, we hebben heb aan de praat, ontsteking vervangen door een standaard 6 spoels met ontstekingsspoel.

We hebben de 8 spoels ontsteking even beter bekeken. Deze heeft dus alleen 12 Volts spoelen voor licht en acco(boordspanning).
Er zijn met zin meer 12 Volts spoelen aangebracht aangezien de Chipkey CDI ook behoorlijk wat stroom vreet.
 
Nu dat die loopt, hebben we een ander probleem gevonden.... :(

Mijn licht doet het heel zwak(lees: Haast niet)...
Dit ligt waarschijnlijk aan de Onsteking?

En hoe moeten we dit anders oplossen?
Mijn voorlicht(scherp) is net een zwak fiets lampje, en me achterlicht doet niets.
Dus ik neem aan, dat er niet genoeg stroom word geleverd.

Iemand hier een oplossing voor ???¿¿¿???¿¿¿???
 
Back
Top