Schema Dubbele led lamp sym jet 14 aansluiten

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

Lampjes gewoon parallel schakelen.
Maar volgens mij mogen ze niet allebei tegelijk branden.
Verder moet je er mee rekening houden dat de koplamp dan ook 2x zoveel stroom trekt als je het wattage van de lampjes handhaaft.
 
Inderdaad: parallelschakeling en klaar.

@Sparky de beide lampen mogen gelijk branden.
Uiteraard dim + dim en groot + groot.

Bij mijn Yamaha Neos is dit standaard het geval.

Zie onderstaande link voor de verplichte en toegestane verlichting in NL.
 
Dit wist ik niet, ik meen me te herinneren dat dit vroeger niet mocht.
Toen was de linker lamp dimlicht en de rechter lamp grootlicht.
Maar de regels zullen wel aangepast zijn, waarom ook niet, hoe meer licht hoe beter zichtbaar, tenminste als het je mede weggebruikers niet verblindt.
 

Attachments

  • You-are-never-too-old.jpg
    You-are-never-too-old.jpg
    113.1 KB · Views: 3
Inderdaad: parallelschakeling en klaar.

Want? Heb je daar ervaring mee?

Let wel! Het gaat hier over de standaard halogeen lamp(en) naar led verlichting op een Sym jet 14.
Dit is niet zomaar simpelweg door te schakelen!

Het is geen oude Neo's met een AC stator en CDI!

Sym-jet euro 4 & 5 zit iets ingewikkelder in elkaar...

Je hebt dus een (speciale) bekabeling nodig met stekkers van de H4/HS1-35w/35w lamp naar led.
Daar tussen moet ook de bekabeling worden aangesloten zodat men nog steeds over dim en grootlicht beschikt via de schakelaar op het stuur. Deze bekabeling is niet standaard verkrijgbaar, maar moet men zelf realiseren als men het om wilt bouwen.

ENaXAwb.jpg


Uiteraard verandert dan wel de wattage, 10w/10w voor de ledlampen is dan (waarschijnlijk) wel het maximale wat de standaard accu aankan! Niet zomaar wat doorverbinden dus!
 
Wat denk je wat je daar op tafel hebt liggen dan?

Deze speciale bekabeling, die overigens heel mooi en professioneel gemaakt is, schakelt beide lampen gewoon parallel.
 
Heb je daar ervaring mee?
Ja.
Het gaat hier over de standaard halogeen lamp(en) naar led verlichting op een Sym jet 14.
En dit baseer je op...?
Het is geen oude Neo's met een AC stator en CDI!
Verlichting = verlichting. Maakt volgens mij niet uit of dit een nieuwe of oude scooter betreft...
H4/HS1-35w/35w lamp naar led.
Ik lees nergens in het verhaal van TS dat er van "gewone" verlichting naar LED wordt gegaan.
Daar tussen moet ook de bekabeling worden aangesloten zodat men nog steeds over dim en grootlicht beschikt via de schakelaar op het stuur. Deze bekabeling is niet standaard verkrijgbaar, maar moet men zelf realiseren als men het om wilt bouwen.
Hier ben ik het wel eens met je.
Op de foto zie ik een hele mooie bekabeling met stekkers.
Dit is dus wat ik bedoel.
Maar heeft mijns inziens niets te maken met ledverlichting...

Als ik het niet goed zie/begrijp, zie ik graag een uitleg van je tegemoet.
 
Als je enige kennis hebt over de nieuwe E4/E5 modellen van Sym, had je geweten dat deze van een standaard halogeenlamp gebruik maakt. En niet van een simpele BA20D lamp!

Gezien de titel en vraag van de ts, ga ik er vanuit dat hij van halogeen naar led verlichting wil omschakelen.

Stator en lichtspoelen spelen dus geen rol in deze, en pakt de verlichting 12V gelijkspanning vanaf de accu!
Nu is 1x 35w/35w al veel, maar 2x d.m.v. doorschakelen is veel te veel vermogen wat storing kan veroorzaken in de rest van het systeem!

Men moet dus zelf aan de gang gaan voor 2 snoertjes met H4 stekkers, en 2 snoertjes met H4 contrastekkers, dit solderen en in elkaar zetten. Het laten branden van beide lampen tegelijkertijd is dan ook geen extra belasting voor het elektrische systeem van de scooter als men 2x 10w/10w (20w) led met een kleur van 6000K plaatst.

Alleen wel opletten dat het dimlicht links aangesloten moet worden, en groot licht rechts.
Maar dat staat aan de achterkant van de stekkertjes aangegeven.

Verlichting = verlichting. Maakt volgens mij niet uit of dit een nieuwe of oude scooter betreft...

Bovenstaande zegt eigenlijk al genoeg v.w.b. je kennis.
Is nou niet echt noodzakelijk om hoog van de toren te gaan blazen met de vele qoute's!
 
Last edited:
Floris, ik krijg de indruk dat je, je aangevallen valt door @gcs100 .
Dit lees ik er niet uit, de enige die met de nogal agressieve taal begint ben jij, in de eerste zin van je post #6.

Heel mooi verhaal waarin je laat blijken dat je in detail er meer van weet dan wij en dat zal ook wel.

Welke lampen TS gebruikt speelt geen rol in deze, ook niet of het verlichtingssysteem werkt met AC of DC en of de lampen nu gewone gloeilampen, halogeenlampen of led-lampen zijn of aan welke Euronorm zijn scooter ook wel voldoet
.
Feit is dat als je beide koplampen tegelijkertijd wilt laten branden zowel bij dim-licht als bij groot-licht, je de gloeidraadjes of de ledjes van het dimlicht van beide koplampen parallel aan elkaar moet schakelen en je ook de gloeidraadjes of de ledjes van het grootlicht licht van beide koplampen parallel aan elkaar moet schakelen.

Of nu de voedende kabel voor dim-licht van links komt en de voedende kabel voor grootlicht van rechts komt speelt elektrisch ook geen rol.

Hoe netjes TS dit wil uitvoeren is in onze antwoorden in het midden gelaten, feit is dat de door jouw getoonde en gemaakte kabel er goed uitziet.

Verder weet je ook heel goed dat je het dimlicht van je rechter koplamp parallel hebt geschakeld aan het dimlicht van je linker koplamp en dat je ook het grootlicht van je linker koplamp parallel hebt geschakeld aan het grootlicht van je rechter koplamp.

Hoe verklaar je anders de foto uit post #6?

Bovenstaande zegt eigenlijk al genoeg v.w.b. je kennis.

Hou het gezellig, we zitten hier allen voor onze hobby en niet iedereen is alwetend, ook jij niet!
 
Het is maar hoe je het interrumpeert!

Zomaar zeggen dat het simpel een parallel schakeling betreft is dus gewoon fout!

Er zit nou eenmaal een groot verschil tussen de scooters van bouwjaar 2005 t/m 2021 qua elektronisch gebeuren!
Zomaar wat roepen heeft dus geen zin, en gezellig is inmiddels wel ver te zoeken als ik de rest van de reply's is goed bekijk en lees!

Maar goed, het zal wel weer tevergeefs zijn aangezien de eigenaar niet meer reageert!
 
Het is maar hoe je het interrumpeert!
Ik neem aan dat je "interpreteert" bedoelt, maar goed dit ter zijde.

Zomaar zeggen dat het simpel een parallel schakeling betreft is dus gewoon fout!
Hoe noem je dit dan wat je op tafel hebt liggen?
Maak er een schemaatje van en verbaas je!

Er zit nou eenmaal een groot verschil tussen de scooters van bouwjaar 2005 t/m 2021 qua elektronisch gebeuren!
Vertel mij wat.

Zomaar wat roepen heeft dus geen zin,
Ik roep niet zomaar iets, ik weet heus wel een "klein" beetje af van elektronica en elektro.

en gezellig is inmiddels wel ver te zoeken als ik de rest van de reply's is goed bekijk en lees!
Floris als je, je onheus bejegend voelt en vindt dat ik/wij buiten ons/onze boekje(s) gaan, voor wat betreft onze reply's, onderaan elke post staat een button "Report", de moderator/eigenaar van dit forum zal er zijn "licht" over laten schijnen.

Maar als ik @Bas was zou ik deze discussie sluiten want dit leidt nergens naar en TS is er niet mee geholpen.

Maar goed, het zal wel weer tevergeefs zijn aangezien de eigenaar niet meer reageert!
Als dit mijn draadje zou zijn, zou ik ook niet meer reageren maar mijn vraag bij een ander forum neerleggen.
 
Jongens, laten we het hier gezellig houden en realiseren dat berichten via internet anders overkomen of anders geinterpreteerd worden. Ik zie hier zeker irritatie, terwijl iedereen hier met de beste intentie reageert om de topic starter te helpen. Hou hier rekening mee, want je hoeft je niet altijd meteen aangevallen te voelen :)

De topic starter heeft nu in elk geval voldoende informatie om aan de slag te gaan. Mocht het hem niet lukken, dan kan hij een nieuw topic starten met waar hij eventueel vastloopt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top