Sam_071

New Member
Heb een 70cc gietijzer cillinder op me aerox 2t
Met de volgende setup:
Sito plus
17.5 carb
Malossi multivar 7 gram rolletjes
Malossi delta clutch
Gele druk veer
Sproeier 98

Mijn vraag is wat de beste afstelling zou zijn voor snelle optrek zonder dip met hoge top snelheid.

Moet ik dan de witte drukveer monteren, of andere trekveertjes, andere rolletjes? Want kan iemand mij uitleggen wat het verschil is in de stijfheid tussen de veren. Wat dat doet...

Mvg Sam
 
Advertisement - register to remove this

Wat de beste afstelling is kan niet gezegd worden omdat dit allemaal probeer werk is.. Wil je de scooter niet afstellen of kan je het niet, dan raad ik je ook niet aan je scooter om te bouwen als je niet snapt hoe het afstellen werkt.

Er zijn verschillende merken waarvan je afstel onderdelen kan kopen. En ze hebben allemaal inprenciepe het zelfde spul..

En het is ook niet perse zo dat malossi witte trekveren het zelfde zijn als witte polini of stage 6 trekveren.

Bij de trekveren heb je vaak de basis slap - medium - hard. Zo word slap bij een `touring` setup gemonteerd, medium bij een `sport` afstelling en hard bij een `race` afstelling.

Bij touring praat je over een laag toerige setup met bijvoorbeeld een standaard look uitlaat
Bij sport praat je over een laag toerige of medium toerige setup. Vaak met terugloop sport uitlaat.
Bij race praat je over een medium tot hoog toerige setup.

Andere verschillen zijn de trekveer sterktes en de kleuren van de trekveren. Je kan aan het veren staal vaak zien dat dunnere veren staal vaak wat slappere trekveren zijn en de dikkere de sterkere.. Ook het lengte van het trekveertje kan iets zeggen of de sterkte van het trekveertje.

Alleen je moet hierbij wel goed opletten dat malossi wit bijvoorbeeld 15% kan zijn, en bij een ander merk kan wit dus een andere waarde hebben. (en dus sterker zou kunnen zijn) Ook per scooter kan dit kleuren schema heel anders liggen.
Voor de ene scooter word er gebruikt gemaakt van groen - blauw- rood, voor een ander type scooter is het weer zwart, wit, geel.
Je moet daarom goed opletten welke trekveren je koopt en of dat deze voor je scooter koppeling geschikt zijn.

Maar nog moeilijker word het dat bijvoorbeeld malossi dus trekveren hebt voor:

- De originele koppeling.
- Trekveren die speciaal voor fly of delta clutch zijn.

- En daar naast delen ze het ook zo nog eens in dat je een setje van 3 hebt voor sport afstellingen
- En ook nog een setje van 3 hebben voor echt hoog toerige scooters.. En dit is allemaal per merk verschillend.

Merken onderling kan er ook nog verschil liggen tussen de waarde van de trekveren

Zo kan malossi slap 15% zijn en polini slap bijvoorbeeld 20%
Zo kan malossi medium 25% zijn en polini medium 30%
Zo kan malossi hard 35% zijn en polini hard 40%

Let trouwens op dat er 105mm koppelingen zijn bij minarelli (ouder type koppeling) en het nieuwere type 107mm koppeling.

De 105mmeters zijn vooral in de 90er jaren vaker gebruikt geweest.. En later daarna is het zowat allemaal naar 107mm over gegaan.
Trekveren voor de 105mm koppeling passen niet in die van 107mm, en andersom ook niet.

Bij de drukveren is het verhaaltje precies hetzelfde..

Zo heeft malossi bij minarelli - wit - geel - rood
Zo kan dit bij piaggio wit- groen - paars zijn

Bij polini heb je dan weer zilver- goud
Maar dan heb je ook weer wit- blauw


Verschil in rolletjes is vooral de afmetingen van de rol, en de thermische kwaliteit ervan en de waardes van deze rolletjes, onderling de merken zijn de waardes van de gewichten ook allemaal weer anders.

Zo heb je bij merk A 4,0 - 4,5 -5,0 - 5,5 grams.
Bij merk B kan het zijn: 3,8 - 4,8 - 5.8 ect.

Dus het is goed opletten en kijken wat je voor je setup nodig hebt.




Ik had er overigens geen delta clutch onder deze setup geplaatst wegens die sit0 plus uitlaat.. Je setup is erg laagtoerig nou..
Een delta clutch is te licht voor die setup waardoor je die koppeling nooit optimaal afgesteld gaat krijgen..

Stel je moet de koppeling op 3500 rpm afstellen.. Dan zou je zien dat de minimale afstelling die je met die delta clutch kan maken 1000 rpm hoger ligt.. En dus niet in het 3500 rpm gebied ermee kan komen.. Een originele koppeling heeft meer massa aan de segmenten en hierdoor zorg je ervoor dat die segmenten eerder kunnen uitvliegen en dan ermee op een lager toerental van ze plaats gaat komen..
Terwijl je met die delta clutch een hoop toeren gaat maken en daardoor slecht van ze plaats ermee komt.


En sport koppeling is overigens alleen nodig als je in een situatie terecht komt dat het afstellen met de originele koppeling niet mogelijk is om aan de goede afstelling te komen.. Een originele koppeling heeft daarnaast maar 1 afstel mogelijkheid en dat zijn normaal gesproken alleen de trekveren vervangen voor strakkere of sterkere.. Er is daarnaast nog wel een tussen oplossing mogelijk.. RMS verkoop replica koppelingen die op die van de standaard lijken, maar zeg maar holle ruimtes hebben gemaakt in de segmenten.. Hierdoor worden de benen lichter en zou die later moeten aangrijpen op het koppelingshuis.

Maar normaal als de sterkste trekveren in een standaard koppeling te slap zijn, of de massa van de standaard koppeling werkt niet meer mee (teveel gewicht aan de segmenten) dan pas is het punt zover dat je een sport of race koppeling nodig hebt.

Normaal gesproken is vrijwel elke laag toerige setup prima af te stellen met de standaard koppeling.
 
Wow wat een verhaal thanks man. Ja wat er nu op zit ben ik blij mee. De optrek gaat de ene keer wel vlot en dan weer niet... maar in de tweede versnelling is er een dip... maar ja dan zou ik alles moet uit proberen om dit te moeten oplossen. Maar de werking van de drukveer weet ik nu nog steeds niet... wel dat hoe stugger dat het voor de race is... maar waarom?
 
Kan ook misschien iets met de afstelling van de rolletjes en de drukveer kunnen zijn..


Van 0-20 km zijn het de trekveren, daarbij komt de vario in werking en dan speelt het vario rolletjes en drukveer verhaal..
Overigens als je de drukveer aanpast dien je ook de rolletjes opnieuw af te stellen..

Verschillen in sport varios tegenover de originele:

- Verschil kan het gewicht zijn.. Sport varios zijn over het algemeen iets zwaarder in gewicht on een stabielere toeren verloop te krijgen.
- Rollen banen kunnen anders gevormt zijn en daardoor een betere doorloop.
- Soms kan het hogere loop vlak nog iets helpen om wat hogere top te krijgen (is niet altijd het geval)
- Er zijn vario`s waar niet 6 maar meerdere rolletjes in zitten.
- Per vario verschilt in welke maat rolletjes erin moeten.


Je moet er wel overigens opletten bij het vervangen van een drukveer, je een zo licht mogelijke drukveer neemt..
Een te zware drukveer zal veelste veel druk in de achterpoelie geven, waardoor de vario het wellicht onmogelijk word gemaakt om helemaal bovenaan te komen.. En dat kost je dan zomaar ineens 10KM/u van je eindsnelheid..

Maar een te lichte drukveer is ook niet goed. Dan schiet de vario te snel in een andere versnelling, maakt de motor te hoge toeren en verlies je vermogen bij weg komen. Ook komt het dan voor dat de aandrijfriem zou kunnen slippen en niet snel genoeg omhoog en omlaag loopt..
Dan merk je dat de acceleratie wat inhoud.. Advies is om altijd eerst de rolletjes goed proberen te krijgen bij de drukveer die je al in de motor hebt zitten.. Mocht je bij elke test niks beters van worden, dan andere drukveer proberen en weer opnieuw de rolletjes uit testen.
 
Back
Top