Wat de beste afstelling is kan niet gezegd worden omdat dit allemaal probeer werk is.. Wil je de scooter niet afstellen of kan je het niet, dan raad ik je ook niet aan je scooter om te bouwen als je niet snapt hoe het afstellen werkt.
Er zijn verschillende merken waarvan je afstel onderdelen kan kopen. En ze hebben allemaal inprenciepe het zelfde spul..
En het is ook niet perse zo dat malossi witte trekveren het zelfde zijn als witte polini of stage 6 trekveren.
Bij de trekveren heb je vaak de basis slap - medium - hard. Zo word slap bij een `touring` setup gemonteerd, medium bij een `sport` afstelling en hard bij een `race` afstelling.
Bij touring praat je over een laag toerige setup met bijvoorbeeld een standaard look uitlaat
Bij sport praat je over een laag toerige of medium toerige setup. Vaak met terugloop sport uitlaat.
Bij race praat je over een medium tot hoog toerige setup.
Andere verschillen zijn de trekveer sterktes en de kleuren van de trekveren. Je kan aan het veren staal vaak zien dat dunnere veren staal vaak wat slappere trekveren zijn en de dikkere de sterkere.. Ook het lengte van het trekveertje kan iets zeggen of de sterkte van het trekveertje.
Alleen je moet hierbij wel goed opletten dat malossi wit bijvoorbeeld 15% kan zijn, en bij een ander merk kan wit dus een andere waarde hebben. (en dus sterker zou kunnen zijn) Ook per scooter kan dit kleuren schema heel anders liggen.
Voor de ene scooter word er gebruikt gemaakt van groen - blauw- rood, voor een ander type scooter is het weer zwart, wit, geel.
Je moet daarom goed opletten welke trekveren je koopt en of dat deze voor je scooter koppeling geschikt zijn.
Maar nog moeilijker word het dat bijvoorbeeld malossi dus trekveren hebt voor:
- De originele koppeling.
- Trekveren die speciaal voor fly of delta clutch zijn.
- En daar naast delen ze het ook zo nog eens in dat je een setje van 3 hebt voor sport afstellingen
- En ook nog een setje van 3 hebben voor echt hoog toerige scooters.. En dit is allemaal per merk verschillend.
Merken onderling kan er ook nog verschil liggen tussen de waarde van de trekveren
Zo kan malossi slap 15% zijn en polini slap bijvoorbeeld 20%
Zo kan malossi medium 25% zijn en polini medium 30%
Zo kan malossi hard 35% zijn en polini hard 40%
Let trouwens op dat er 105mm koppelingen zijn bij minarelli (ouder type koppeling) en het nieuwere type 107mm koppeling.
De 105mmeters zijn vooral in de 90er jaren vaker gebruikt geweest.. En later daarna is het zowat allemaal naar 107mm over gegaan.
Trekveren voor de 105mm koppeling passen niet in die van 107mm, en andersom ook niet.
Bij de drukveren is het verhaaltje precies hetzelfde..
Zo heeft malossi bij minarelli - wit - geel - rood
Zo kan dit bij piaggio wit- groen - paars zijn
Bij polini heb je dan weer zilver- goud
Maar dan heb je ook weer wit- blauw
Verschil in rolletjes is vooral de afmetingen van de rol, en de thermische kwaliteit ervan en de waardes van deze rolletjes, onderling de merken zijn de waardes van de gewichten ook allemaal weer anders.
Zo heb je bij merk A 4,0 - 4,5 -5,0 - 5,5 grams.
Bij merk B kan het zijn: 3,8 - 4,8 - 5.8 ect.
Dus het is goed opletten en kijken wat je voor je setup nodig hebt.
Ik had er overigens geen delta clutch onder deze setup geplaatst wegens die sit0 plus uitlaat.. Je setup is erg laagtoerig nou..
Een delta clutch is te licht voor die setup waardoor je die koppeling nooit optimaal afgesteld gaat krijgen..
Stel je moet de koppeling op 3500 rpm afstellen.. Dan zou je zien dat de minimale afstelling die je met die delta clutch kan maken 1000 rpm hoger ligt.. En dus niet in het 3500 rpm gebied ermee kan komen.. Een originele koppeling heeft meer massa aan de segmenten en hierdoor zorg je ervoor dat die segmenten eerder kunnen uitvliegen en dan ermee op een lager toerental van ze plaats gaat komen..
Terwijl je met die delta clutch een hoop toeren gaat maken en daardoor slecht van ze plaats ermee komt.
En sport koppeling is overigens alleen nodig als je in een situatie terecht komt dat het afstellen met de originele koppeling niet mogelijk is om aan de goede afstelling te komen.. Een originele koppeling heeft daarnaast maar 1 afstel mogelijkheid en dat zijn normaal gesproken alleen de trekveren vervangen voor strakkere of sterkere.. Er is daarnaast nog wel een tussen oplossing mogelijk.. RMS verkoop replica koppelingen die op die van de standaard lijken, maar zeg maar holle ruimtes hebben gemaakt in de segmenten.. Hierdoor worden de benen lichter en zou die later moeten aangrijpen op het koppelingshuis.
Maar normaal als de sterkste trekveren in een standaard koppeling te slap zijn, of de massa van de standaard koppeling werkt niet meer mee (teveel gewicht aan de segmenten) dan pas is het punt zover dat je een sport of race koppeling nodig hebt.
Normaal gesproken is vrijwel elke laag toerige setup prima af te stellen met de standaard koppeling.