drukveer vervangen peugeot

speedyfight 1

Well-Known Member
hoe vervangt men de drukveer van een peugeot scooter?
ik hoor van sommige dat je er een speciale koppelings sleutel voor nodig hebt.
en welke druk veer is aan te raden want ik geloof dat de orginele er nog in zit.
nou ja in ieder geval is elke nuttige info welkom.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

dara heb je inderdaag een speciale koppeling sleutel voor nodig
maar ik heb zelf verstelbare universele, die past gewoon op alle soorten huizen.

als je setup nog helemaal standaard is dan beter originbeel houden;)
 
ik wil de koppelinmg ook orgineel houden.
maar krijg ik een orginele drukveer en trekveren in een scooterzaak?
en is een wittedruk veer van malossi gelijk aan de orginele drukveer?
of heeft de kleur geen betekenins bij de drukveer en trekveren?
 
de kleur is per merk verschillend , aan de kleur kun je per merk zien wat voor sterkt deze is ,bijv. malossi heeft als volgorde van licht naar zwaar (bij minarelli bijv.) wit - geel - rood , wit is net iets sterker dan std , geel is redelijk zwaar , vaak mooi op setups met snelle uitlaat tot aan 70cc setups , rood is erg zwaar en vaak gebruikt op extreme setups , alleen is het nooit exact te zeggen wat voor veer je nodig bent en het is per merk en type ook verschillend.


bij peugeot vervang ik zelf zo goed als nooit drukveren omdat de std veer gewoon behoorlijk sterk is , alleen voor slijtage of wat extremere setups, wil je gewoon de veer vervangen is malossi wit een mooie vervanger.

om het koppelingshuis los te maken moet of een luchtsleutel of een(handmatige) blokkersleutel hebben o de moer los te krijgen.

daarnaast zul je om de veer te vervangen nogmaals een sleutel nodig zijn om de grote moer los te maken waarmee de koppeling vast zit , ik doe het ook wel met een goeie waterpomp tang maar dan wel met beleidt , maar er zijn ook goeie slutels voor wat ik ook aanraadt.

maar let wel op , er staat spanning op dus je moet niet de moer er zomaar afdraaien , anders schiet de koppeling eraf. ik zet m altijd even schuin in de bankschroef en druk m met de andere hand aan , er zijn ook apparaten voor te koop overigens. ook kun je met 2 man het doen , spul op de grond , 1 man de koppeling aandrukken , de andere de moer eraf.
 
bedankt voor je info melf.
ga komende week even kijken bij de scootershop voor zo'n blokeer sleutel en een sleutel voor die grote moer van de koppeling.

en welke trekveerjes zijn aan te raden?
gaat hier om een beugeot buxy met alles standaard , dr50cc snel en standaard uitlaat.
 
dat is zeer moeilijk te zeggen , ik zou gewoon een paar veertjes kopen die vrij strak zijn en een paar middelstrak , dan heb je eerst wat om te testen , het is namelijk niet te zeggen wat er in moet , dat is per scooter zeker verschillend.
 
kon niet lang rijden om dat het giet van de regen hier.
morgen ff nog nieuwe rollen plaatsen en de carburateur goed schoon maken.
dan zou alles weer goed moeten werken.
en natuurlijk morgen weer ff een proefrit na al dat sleutel werk.
de koppeling wat compleeet weg en erg blauw.
dus was zeer zeker aan vervanging toe.
 
Back
Top