Drukveer & trekveren Aerox 2005 standaard setup

mb32

New Member
Graag wil ik mijn scooter weer een beetje als normaal krijgen qua setup.

Nu heb ik het volgende.
Yamaha Aerox 2005 2T 50cc
met rollen 5 a 5,5 gram, ik experimenteer er wat mee.
Rode drukveer, geen idee welk merk.
Trekveertjes wit rood zwart Naraku (link: https://www.cityparts.nl/koppeling-...ver-cpi-aragon-generic-creacker-nk900-43.html)

Alleen ik heb het idee dat die trekveren helemaal verkeerd zijn, ding maakt veel te veel toeren, alle drie de kleuren geprobeerd.

Nu zag ik deze trekveren van Polini. die me wat geschikter lijken:

Opgegeven RPM verschilt nogal bij de Naraku en Polini, wat ik raar vind. misschien dat iemand me kan uitleggen hoe dit zit.

Ik zit ook te kijken naar een witte drukveer Malossi, wat ik zoal lees is dat voor een std setup een witte of gele Malossi drukveer wordt aangeraden.

Graag hoor ik of ik nu de goeie spullen op t oog heb, geen zin om nog een keer verkeerde spul te kopen :p.
 
Advertisement - register to remove this

Welke uitlaat?
Welke vario?
Standaard carburateur?

In combo met een standaard 50cc is een witte drukveer van Malossi of Polini meestal ruim voldoende!
Rollengewicht en trekveren verschilt per uitlaat i.v.m. de powerband.

Jouw type Aerox uit 2005 maakt van origine gebruik van een 107mm koppeling met 3 trekveren i.p.v. 2!


Is wat vreemd te noemen tenzij er een 105mm koppeling met bijbehorend koppelingshuis zit gemonteerd!?
 
Last edited:
Welke uitlaat?
Welke vario?
Standaard carburateur?

In combo met een standaard 50cc is een witte drukveer van Malossi of Polini meestal ruim voldoende!
Rollengewicht en trekveren verschilt per uitlaat i.v.m. de powerband.

Jouw type Aerox uit 2005 maakt van origine gebruik van een 107mm koppeling met 3 trekveren i.p.v. 2!


Is wat vreemd te noemen tenzij er een 105mm koppeling met bijbehorend koppelingshuis zit gemonteerd!?

Uitlaat Ixil met prop er nog in (https://www.cityparts.nl/uitlaat-ix...-minarelli-horizontaal-45km-uitvoeringen.html)

Koppeling die erop zit heeft 3 trekveren, toen ik 'm meette was ie 105mm, maar weet niet of dit dan mogelijk is?
Zo'n type koppeling is het: https://easyparts.nl/Clutch-Carrier-Assy-p33545940


Dan ga ik in ieder geval toch voor de witte drukveer Malossi.
Post automatically merged:

Niet een 105mm koppeling en een 107mm koppelingshuis? Dan grijpt ie ook super laat aan. Als die al zou gaan dan he.
Hij trekt niet heel snel op maar optrekken doet ie wel. Ik zal even bekijken qua koppelingshuis.
 
Last edited:
@Floris van bommelstijn al een oudere post maar welke rollen zou jij aanraden op mijn model Aerox met bovengenoemde uitlaat?
Om hem standaard te laten lopen.

Dat is niet echt makkelijk om zomaar aan te geven!
Ik kan echter wel een indicatie aangeven v.w.b. de Ixil, maar dit kan dus ook afwijken aangezien er andere parts als origineel geplaatst zijn.

Wat ik toch veelal ervaar bij niet originele vervangingsuitlaten is dat het originele rollengewicht meestal niet veel afwijkt!
Vaak is het zo dat een tiende van grammen voldoende is per rol...

Voorbeeld: 6 x 6,5 gram origineel kan bij het plaatsen van een nieuwe (standaard) uitlaat uitkomen op: 6 x 6,2 gram voor een goede optrek naar de topsnelheid zonder toerendip.
Echter is dit theoretisch, en kan het ook zomaar zijn dat deze setting bij jouw net niet lekker reageert.
Je ontkomt er dan niet aan om zelf het e.e.a. te testen helaas!

Het kan ook nog zo zijn dat een mix van gewichten het eureka is!

Voorbeeld: 3 x 6,5 en 3 x 6,2... Maar ook dit is niet met zekerheid te zeggen en/of aan te geven!
 
5,5 grams zit er standaard in een aerox (althans in de oudere types)

Rode drukveer is veelste sterk voor een standaard setup. Beste gewoon een standaard veer monteren of maximale een witte erin.

Trekveren gewoon originele nemen.

Ben geen hoofdsponsor van het bedrijf.. Maar de onderdelen zullen vast bij easyparts.nl te vinden zijn bij de exploded views.
 
Je herhaalt wat ik al eerder aangaf!?



En welke types zijn dit dan volgens jou?
De T.s. heeft een type uit 2005...

Voor 2005 is het gewoon hetzelfde. Heb het even opgezocht


Nummer 7 van de lijst bij de vario

Ook hier:

 
Och ja, Easyparts....
Daar is werkelijk alles 5,5 gram voor elk type Aerox zag ik.
En dit klopt dus niet, de allereerste Aerox (1996/97) met een luchtgekoeld motorblok had er 5,5 gram inzitten.
Daarna heeft Yamaha besloten om de Aerox te voorzien van een vloeistof gekoeld motorblok en is men qua rollengewicht op de 6,5 gram gaan zitten. (is ook altijd LC gebleven)

Pas vanaf bouwjaar 2012/13 is dit weer terug gebracht naar de 5,5 gram.
(de maat van 15 X 12 is wel idem gebleven)

Oem parts: 4B0E76320000 en 4FGE763200PL.

Het type Aerox is overal in Europa, maar ook daarbuiten uitgebracht in vele uitvoeringen.
O.a. met 3/4 verschillende carburateurs, maar ook met 3 verschillende elektrische systemen.

Echter in post #7 noemde ik dit ter voorbeeld om qua het rollengewicht iets lager te gaan i.v.m. een ander type vervangingsuitlaat als de originele.
 
Back
Top