Druk en trekveren alternatief voor origineel

Tekhead

New Member
Heb een Peugeot Speedfight 2 45-50km/h luchtgekoeld uit 2008 en wil de druk en trekveertjes vervangen, de scooter staat volledig origineel van motor en uitlaat en is zo ok voor mij, maar welke drukveer en trekveertjes (merk en type) zijn het alternatief voor de originele want vind het nergens niet terug
 
Advertisement - register to remove this

Heb gisteren hetzelfde gedaan, je neemt het gewoon mee naar de winkel en de verkoper weet het dan, in jouw geval denk ik slapste drukveer en slapste trekveren. Het maakte weinig verschil bij mij overigens, hij liep alleen wat netter (meer geleidelijk)
 
Originele trekveren voor peugeot zal je ook niet vinden, want die worden niet los verkocht door peugeot.. Hun verkopen alleen complete koppelingen.

Maar die van piaggio passen namelijk ook.
 
Dat is veelste zwaar een rode drukveer
Origineel heb je aan wit 7% meer als voldoende.

Rood is voor 12500 rpm setups en daarboven. Jou scooter doet hoogstens 7200 rpm met een vrij lage timing.
 
Origineel heb je aan wit 7% meer als voldoende.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Die 7% kan ook al te veel zijn bij een standaard originele setup. 22% Is zowiezo veels te zwaar.

Ik had ook een originele setup met standaard drukveer. Die was versleten/gekrompen, Ik had nog een witte veer liggen (+1000 rpm) maar daar mee kwam de scooter nauwelijks vooruit. Ja bij heel veel toeren "liep"" die vooruit.

Toen een nieuwe standaard gy6 veer (was 2 cm langer dan de oude), versleten dus, terug gemonteerd en dat deed het hem.

Maar @takhead waarom wil je de trekveertjes en drukveer vervangen?
 
Dat is veelste zwaar een rode drukveer
Origineel heb je aan wit 7% meer als voldoende.

Rood is voor 12500 rpm setups en daarboven. Jou scooter doet hoogstens 7200 rpm met een vrij lage timing.
Moet ik deze dan absoluut vervangen ?
Post automatically merged:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Die 7% kan ook al te veel zijn bij een standaard originele setup. 22% Is zowiezo veels te zwaar.

Ik had ook een originele setup met standaard drukveer. Die was versleten/gekrompen, Ik had nog een witte veer liggen (+1000 rpm) maar daar mee kwam de scooter nauwelijks vooruit. Ja bij heel veel toeren "liep"" die vooruit.

Toen een nieuwe standaard gy6 veer (was 2 cm langer dan de oude), versleten dus, terug gemonteerd en dat deed het hem.

Maar @takhead waarom wil je de trekveertjes en drukveer vervangen?
Scooter reed niet meer en als ik koppeling dicht kneep dat bleef die toe. Heb ook rolletjes vd Vario vervangen en nu rijd hij weer prima met nieuwe drukveer
 
ik koppeling dicht kneep dat bleef

Ik neem dan aan dat je de poeli dan handmatig hebt ingedrukt? Mede dankzij @Sparky heb ik de koppeling wel eens helemaal uit elkaar weten te halen.

Onder de drukveer ring zitten nog 3 gleufjes met een borg dopje. Die bij mij waren kurk droog. Na schoon maken en nieuw vet erin gleed de poeli geheel weerstandloos weer mooi in en uit. Als een harmonica zeg maar.

Het kan dus meer zijn dan alleen de drukveer op zich.

Je moet het maar weten. ;)

Ps: gaat wel over een gy6.
 
Ik neem dan aan dat je de poeli dan handmatig hebt ingedrukt? Mede dankzij @Sparky heb ik de koppeling wel eens helemaal uit elkaar weten te halen.

Onder de drukveer ring zitten nog 3 gleufjes met een borg dopje. Die bij mij waren kurk droog. Na schoon maken en nieuw vet erin gleed de poeli geheel weerstandloos weer mooi in en uit. Als een harmonica zeg maar.

Het kan dus meer zijn dan alleen de drukveer op zich.

Je moet het maar weten. ;)

Ps: gaat wel over een gy6.
Ja ok, maar nu rijd hij (voorlopig) weer normaal, is het dan nodig om het terug uit elkaar te halen of kan ik het zo laten zonder schrik te hebben voor schade ?
 
Last edited:
Ja ok, maar nu rijd hij (voorlopig) weer normaal, is het dan nodig om het terug uit elkaar te halen ?

Laat ik het zo zeggen, iets wat eingelijk vet behoort te hebben en droog is en niet gesmeerd word zal mogelijk stroef draaien/ lopen/ bewegen.

Aan jou om dat voor jezelf te beslissen of je dat gaat doen. Achteraf, Ik had het ook nog nooit gedaan, gezien was het een klusje van 10/15 minuten en kon ik het één en ander uitsluiten.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens. Die 7% kan ook al te veel zijn bij een standaard originele setup. 22% Is zowiezo veels te zwaar.

Ik had ook een originele setup met standaard drukveer. Die was versleten/gekrompen, Ik had nog een witte veer liggen (+1000 rpm) maar daar mee kwam de scooter nauwelijks vooruit. Ja bij heel veel toeren "liep"" die vooruit.

Toen een nieuwe standaard gy6 veer (was 2 cm langer dan de oude), versleten dus, terug gemonteerd en dat deed het hem.

Maar @takhead waarom wil je de trekveertjes en drukveer vervangen?

Bij peugeot blok kan het prima. Originele drukveer is net strak genoeg voor een standaard setup.. Daar boven ga je rare toeren verlopen krijgen. Als je met snellere delen gaat werken.. Ook helpt de witte drukveer meer als de standaard vario te hoog toerig opkomt.. Witte drukveer dempt die toeren meer en rijd daardoor een stuk beter.

Ga je er al een sneller uitlaatje erop gooien is die witte drukveer toch al wenselijk om erop te hebben..
Dit heb ik in het verleden allemaal eens getest, en dit is geen zelf verzonnen verhaal wat ik zomaar uit mijn duim hebt gezogen.
 
Bij peugeot blok kan het prima. Originele drukveer is net strak genoeg voor een standaard setup.. Daar boven ga je rare toeren verlopen krijgen. Als je met snellere delen gaat werken.. Ook helpt de witte drukveer meer als de standaard vario te hoog toerig opkomt.. Witte drukveer dempt die toeren meer en rijd daardoor een stuk beter.

Ga je er al een sneller uitlaatje erop gooien is die witte drukveer toch al wenselijk om erop te hebben..
Dit heb ik in het verleden allemaal eens getest, en dit is geen zelf verzonnen verhaal wat ik zomaar uit mijn duim hebt gezogen.
Ik heb niets veranderd aan de scooter, alles is nog origineel en ik had deze rode veer gekocht op voordracht van een verkoper
 
Back
Top