Dringend advies gevraagd: scheur in carter!

Flof

Active Member
Vandaag kwam ik erachter dat er een scheurtje zit in linker carterhelft van deze Kymco Agility 50cc 4t snor 2006. Dacht de hele tijd dat m'n carterdeksel krom was maar bij nader onderzoek ontdekte ik dus dit:

Scheurtje L-carterhelft Agility.jpg

Dit zit dus aan de onderkant, precies midden tussen vario en koppeling. Saillant detail is dat de carterkap bout rechts ervan is gebroken.

Voorgeschiedenis van deze scooter is onbekend. De ramp is: ik ben al weken bezig deze scooter op te knappen voor een kennis wat honderden euro's heeft gekost. Nu tijdens de finale (afstellen onder WOK) ontdek ik dit dus. Heel zuur.

Gekke is: hij rijdt nu fantastisch sinds mijn opknapbeurt! Zit in 8 seconden aan z'n top van precies 34 km/u. Lekt géén olie.

Nou heb ik twee vragen. Vooral de tweede is zeer prangend.
  • Wat kan dit hebben veroorzaakt? Bv het feit dat er geen pakking tussen zat? Ik weet dat het carterdeksel een rol speelt bij de krachtenverdeling. Of nog andere oorzaken? Kan het komen doordat het carterdeksel is gedemonteerd bij hete motor (zelf doe ik dat altijd bij koud of hooguit lauw). Ik weet wel (aan andere dingen te zien) dat er enorm is geknoeid met deze scooter.
  • Dan de grote hamvraag: hoe gaat zich dit houden? Hoe lang? Gaat dit gegarandeerd doorscheuren? Of kan het jaren goed gaan? Het carterdeksel zit nu wel met de juiste pakking gemonteerd en die trekt de boel enigszins recht (bij montage is er een spleet tussen carter en deksel die kleiner wordt als ik de bouten aandraai, daarom dacht ik steeds dat het deksel krom was). Verder heb ik de indruk dat de afwijking groter is geworden sinds ik een paar keer het carterdeksel heb verwijderd. Ik vermoed dat ik bij elke demontage-montage van het deksel, het hele carter een fractie van een mm buig en terugbuig, wat de scheur misschien groter maakt. Dus misschien nooit meer onderhoud plegen aan vario of koppeling....
Echt heel graag jullie gedachten en tips hierover! Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Sow! Dat heb ik nog nooit eerder gezien!

Eigenlijk het enige wat ik me voor kan stellen is een defect in het ijzer waardoor ie geknapt is, of deze scooter heeft een flinke klap gehad (mee gesprongen, heel hard van een hoge stoeprand geknalt ofzo)

Ofdat het gaat houden en hoe lang het gaat houden is lastig om te zeggen, gezien hoe ver ie al gescheurd is lijkt 't me redelijk om te zeggen dat dat het niet lang meer gaat houden.

Mocht 't doorscheuren, dan ga je ook meteen plat gezien het blok onderdeel van de ophanging is.

Ik weet dat aluminium erg lastig is om te lassen, maar misschien kan je rondvragen of er niet iemand is die het zou kunnen verstevigen met wat laswerk.
 
Gaat dit gegarandeerd doorscheuren?
Ja, dit gaat zeker door.
Elke scheur gaat gegarandeerd groter worden.
Komt door de krachten die hier op komen te staan.
Voorbeeld: een sterretje in de voorruit van een auto gaat op den duur ook een scheur worden.
In dit geval kan je het onderdeel beter vervangen i.p.v. repareren.
Reparatie is in deze een lapmiddel wat het probleem niet oplost.
 
Ik had er wel es van gehoord en dan denk je: ach, dan moet het toch gek lopen. Maar vanaf heden ben ik dus een ervaring rijker.

Ja, door een fikse knal, al kan ik me dat toch slecht voorstellen. Scooter heeft verder geen schade zo te zien.

Lassen? Dan zou die toch uit elkaar moeten lijkt me en dan kun je net zo goed een 2ehands goeie carterhelft op de kop tikken. Maar een goeie 2ehands motor zou dan misschien een beter idee zijn. Trouwens, dit is niet te lassen voor zover ik weet. Alu legering. Er bestaat wel hardsoldeer voor maar ook dan moet ie uit elkaar.

Hoezo ga je meteen "plat"? Dat begrijp ik niet. Klinkt zorgelijk. :(
Post automatically merged:

@gcs100 zit wat in maar bedenk wel dat het deksel de scheur bij elkaar houdt, naar elkaar toetrekt als het ware.
 
Nou het blok is onderdeel van de ophanging.

Het achterwiel zit aan het aan het blok vast, als het blok breekt kan het achterwiel verdraaien waardoor je onderuit gaat.

Ja, door een fikse knal, al kan ik me dat toch slecht voorstellen. Scooter heeft verder geen schade zo te zien.

Ja da's het lastige, zoiets kan lastig te zien zijn gezien het geen kapshade veroorzaakt :confused:.
Een harde klap op het achterwiel zal al snel opgevangen worden door het motorblok gezien het wiel rechtstreeks aan het motorblok vast zit. Ik acht de kans niet heel groot, maar het is een mogelijkheid.



Ik zou kijken of het te lassen valt, ik heb geen ervaring met lassen maar heb begrepen dat het wel eens lastig kan hechten. Lassen zal wel al snel goedkoper zijn lijkt me.
 
Lassen zonder demonteren???

Goh ja zo had ik het nog niet bekeken. En bovendien dondert er dan in 1 seconde een liter olie op straat, ook niet geweldig voor de wegligging heb ik wel es horen fluisteren.
Maarrehh, is dit theorie of weten we uit de praktijk dat er mensen plat zijn gegaan door een gebroken blok?

Onderdeel vd ophanging, goed gezegd. Het kan dus ook gewoon metaalmoeheid zijn van het langdurig opvangen van trillingen en bonken van het achterwiel. De plek van de scheur klopt dan. En 14 jaar oud...
Post automatically merged:

Ik vrees wel dat je gelijk hebt @gcs100 maar wat ik graag zou willen weten: is dat theorie of kennen we praktijk gevallen?
 
Ik heb 't wel eens gehoord dat het gebeurt, en gezien de kracht waarmee het achterwiel de scooter naar voren duwt kan hij best een aantal graden verdraaien. Spontaan 10 graden verdraaien van het achterwiel kan al vrij snel voor een glijpartij zorgen.

1602369991580.png

Het is niet gegarandeerd dat je valt, het is ook niet gegarandeerd dat je verongelukt door defecte remmen. Doorrijden is dan toch niet verstandig.

Ik zou er niet mee rijden met het risico dat.
Post automatically merged:

Een andere theorie die ik heb over wat misschien de oorzaak van de scheur zou kunnen zijn:

Rijden zonder carterkap. Sommige mensen doen het voor de sier, draaiende onderdelen zijn mooi maar de carterkap is een structureel onderdeel. Zonder de kap komt er extra veel stress op het carter te staan en kan ie scheuren.
 
Heb ik ook wel es gelezen inderdaad. Maar ja, geschiedenis onbekend zoals ik al aangaf.
Je brengt me nog wel op een ander idee. De motor zit ahw scharnierend in het subframe, zeg ik dat goed? Als dat slecht werkt door hard geworden rubbers en roest en vuil, dan komt er ook meer kracht op de motor te staan.
 
Niet echt, als die verslijten krijg je juist het tegenovergestelde: speling.

Dat merk je meestal door slecht weggedrag en een hoop klapperende geluiden. Blok kan ook scheef onder de scooter gaan staan waardoor ie een afwijking naar links of rechts krijgt (meestal naar rechts). Lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.
 
Dit heb ik vaker gezien hoor. Ik heb volledig afgebroken kontjes gezien waarbij het carter op deze plek door is gegaan.
Het komt niet door aandrijfkrachten, deze scoot heeft een stuiter gemaakt met neerkomen of inveren. De meeste Agility's hebben een KG10SA carterdeel. Als je een beetje speurt, vind je blokkies tussen de E10 en E30 van een sloper of WOK-ker.
Kijk bij de aanschaf van een vervangend blokdeel naar het schroefdraad van carterdeksel, deze zijn vaker dan eens ruim / doorgedraaid.
Rijden zonder carter kan, alleen moet de carterdeksel erop zitten tbv de startmotor én kickstart, kleine kans dus.
Groet,
 
@zeWaardt, makes sense. Wel es gehad met een People S inderdaad, dan krijg je zo'n wiebelende achterkant. Ik zal vanmiddag es achter de scooter gaan staan om te zien of voor en achterwiel in dezelfde lijn staan.

@Bas Ik zat daar afgelopen nacht ook nog over te prakkiseren inderdaad. Immers, het carterdeksel houdt het blok aan die kant "strak" om het maar zo te zeggen. Het carterdeksel is NIET gescheurd wat dan natuurlijk te denken geeft. Wat wel is gebeurd: de bout vlak naast de scheur is afgeknapt (te zien op de foto). Dat is aanwijzing dat het deksel toch was gemonteerd toen de scheur ontstond. Wellicht zonder die rubber pakking zoals ik al vertelde (die zat er dus NIET op). Dan worden de krachten toch niet goed verdeeld en de trillingen niet goed opgevangen. Dat in combinatie met een harde stuiter en de ouderdom. En dat carterdeksel buigt misschien net genoeg mee om de scheur te faciliteren. Hoeft maar millimetertje buiging te zijn natuurlijk.

Wel doodzonde hoor, ik heb weken tijd in deze scooter gestoken en hij rijdt echt als een zonnetje nu. In 8 sec op z'n top van precies 34 km/u. Fijne wegligging, nergens meer gerammel of gekletter, gewoon perfect eigenlijk.

Overigens, bij nader inzien geloof ik toch niet zo hard dat het blok in één keer kan doorbreken. Dan zou namelijk het carterdeksel moeten meebreken wat me niet waarschijnlijk lijkt. Ik denk eerder dat de scheur langzaam verder gaat totdat ie op een gegeven moment olie gaat lekken. Oh wacht es, zit er eigenlijk wel olie op die plek? Sorry voor deze noob vraag maar heb nog nooit een blok gesplit. Kan me voorstellen dat het middendeel droog is want daar beweegt ook niks.

@Harrr Fijn dat je ook je ervaring deelt! Als die blokjes echt zo goedkoop zijn dan is er nog hoop. Tot nog toe ben ik weinig succesvol in het vinden van 2ehands spullen. Hier vlakbij Haarlem zat een sloperij die ook scooters deed (heel toepasselijk met de naam Kimco met een i) maar die doen het ook niet meer. Die in Schijndel is nog wel actief geloof ik en Scootergoods. Ik zal het ook "Mike" van marktplaats es vragen.

Dank wederom mannen, deze info heb ik héél veel aan.
 
Bij een GY6 zit er alleen olie waar het krukas draait en bij de eindvertraging.

Ik kan niet heel precies zien waar die barst zit, maar als ie achter het draaiende deel van het motorblok zit dan zit daar geen olie meer.

IMG_20200415_213428.jpg

IMG_20200412_215111.jpg

Opengewerkt blokje for reference, dit is het deel waar de motorolie zit.
 
Dank voor de foto's @zeWaardt . Leuke foto's trouwens, altijd leuk om andermans "man cave" te zien.

Zoals ik al zei, de scheur zit precies midden tussen koppeling en vario. Op deze foto beter te zien:

Scheurtje L-carterhelft Agility 2.jpg

Deze foto is ook wat realistischer. Die eerste is beetje overgedramatiseerd. Op de 2e zie je beter hoe klein het scheurtje is.

Heb trouwens net ontdekt dat het scheurtje aan de onderkant ook prima te zien is, totdat....... ik het carterdeksel heb gemonteerd! Dan loep nodig om er iets van terug te vinden! Dus wat ik al zei: met het carterdeksel trek ik het weer een beetje goed. Dat is dus wel letterlijk zo.
 
Oh daarzo, daar zit inderdaad geen olie.

Het gaat hoe dan ook verder scheuren, dat is gegarandeerd. Hoe lang het nog goed gaat, lastig om te zeggen. Ik zou het in de gaten blijven houden.

Wat je zou kunnen doen is een gaatje door het carter boren aan het einde van de scheur als dat mogelijk is, dat kan mogelijk het vergroten van de scheur voorkomen maar dat is niet gegarandeerd. Die truc wordt wel eens vaker gedaan om een scheur te stoppen.

Ik zou alsnog kijken of je misschien iemand kan vinden die het iets kan verstevigen met wat laswerk, dan gaat het allicht al een stukje langer mee.
 
wat ik zou doen is de scheur weer dichtlassen. Eerst een gleuf aan bijde kanten met een dremel erin slijpen, en dan goed schoonmaken natuurlijk. Dan nog een extra plaatje aan de onderkant erop lassen. Als hij dan nog gaat scheuren weet ik het ook niet meer. Maar dan heb ik wel het geluk dat ik op school alle lasspullen heb die ik maar nodig kan hebben. Anders zit er vast wel een lasbedrijf in de buurt die dit voor je kan doen, zal vast niet zo heel veel kosten
 
Dat lassen lijkt me toch best prijzig. Het blok zal dan toch uit elkaar moeten lijkt me (of niet) of op z'n minst eraf. En het moet worden rechtgetrokken anders past m'n carterdeksel er niet meer op.

Slechte ophanging schijnt het probleem juist te kunnen veroorzaken @zeWaardt . Deze en sommige andere modellen van Kymco hebben maar 1 veerpoot (design zwakte m.i.) waardoor het wiel scheef kan komen te staan na verloop van tijd. Dat trekt ook aan het blok. Heb gekeken en zie inderdaad dat het achterwiel iets scheef staat tov het voorwiel (maar dat heb ik vaker gezien bij een Kymco).
 
Met lassen kan je het carterdeksel eropzetten en dan aan de onderkant een puntlasje doen. Alles bij elkaar zou voor een professionele lasser niet meer dan een uur werk moeten zijn, dus duur zou het niet zijn
 
Heel veel scooters, ik durf te zeggen de meerderheid van alle 50cc scooters hebben maar één veerpoot achter. Alleen de zwaardere, grotere of luxere modellen hebben dubbele vering achter. Dat zijn bij Kymco eigenlijk alleen de People S en de Super 8.

Volgens mij heeft ook alleen maar de meest recente versie van de Agility 16+ een dubbele veerpoot achter gezien die gewoon het blok van de People S gebruikt, de oudere heeft een 16" achterwiel met maar één veerpoot (welke geregeld kapot gaat en krombuigt onder het zware gewicht van de scooter van 125kg)


Het lijkt me niet dat dat de hoofdoorzaak is, anders zouden zowat alle 50cc scooters doormidden breken na X hoeveelheid jaar. Het zal wel een factor zijn, maar ik blijf bij een zwakte in het metaal (fabricagefout) of misbruik.
 
Back
Top