Dragen van niet goedgekeurde helm

Ik heb 3 helmen in totaal en 1 tje van de aldi, die is gewoon met een E-3 keurmerk.
Is niks mis mee, zit lekker, geen last van wind, de vorm is alleen een beetje raar..
Maargoed, iemand die ik ken is dus gecrashed met een helm van de aldi en de helm heeft zijn werk gewoon goed gedaan.
Punt.
+ralf+

toevoeging na de E zegt helemaal niks, is enkel een land code.
 
Strenge eisen valt nog te betwisten natuurlijk. Vaak moeten ze aan een aantal zaken voldoen (test op 3 plekken oid) en als die daar doorheen komt is het goed. Het daadwerkelijk goed zitten van de helm etc zit daar allemaal niet bij in..

Maar het mooie is, ook al zitten ze niet lekker ze beschermen wel. En vaak krijg je dan weer sjonnie praat van draag geen helm omdat die niet lekker zit.

Maar ja ieder zijn keuze. Goedkoop is duurkoop in dit soort dingen.
 
Dat ben ik helemaal met je eens, draag zelf ook geen goedkope helmen. Maar die keuze is vooral gebaseerd op draagconford, geluid etc. Veilig zijn ze met die prijzen echt allemaal wel...
 
En die veiligheid hebben we het hier over. Dus je kan wel zo'n prut helm dragen met E keur, geen probleem. Maar de gene die geen E keur hebben zijn vaak helmen waar je het gelijk al vanaf kan zien. Dus sommige pot helmen etc. Die beschermen dus ook echt te weinig.
 
Mja dan praat je ook over een totaal andere helm.

Bij sommige systeem helmen zijn ze bv niet door de keuring heen gekomen voor het kin deel, maar is de helm als jet helm wel goedgekeurd. Ook is die vaak enkel gekeurd op het moment dat die dicht is, en rijd je anders dus met een helm rond die niet gekeurd is.

Maar uiteindelijk kun je dus een bekeuring krijgen voor een ongekeurde helm (wat niet meer dan logisch is ook eigenlijk). Controleren zullen ze niet vaak doen denk ik, maar de vraag is voor wie je een helm koopt!
 
Last edited:
Over het Europese keurmerk

Allen,

Ik kan bevestigen wat velen hier voor mij gezegd hebben; ook een merkloze helm is een veilige helm, mits hij goedgekeurd is!
Ik heb dit een keer goed uitgezocht voor mijn werk. Helmen die een zogenaamd E keurmerk hebben, voldoen aan de Europese ECE-R22.05 norm. Deze norm is opgelegd door de Europese Unie en regelt de minimum eisen waar een helm die in Europa.
Dit geldt voor merk helmen net zo goed als voor merkloze helmen.

Met een merkloze helm heb je daarmee gewoon een goede helm, de minimum eisen liggen op een heel degelijk niveau, laat dat maar aan de Europese Unie! Het staat fabrikanten natuurlijk altijd vrij om helmen nog degelijker te maken, maar ik vraag me af of de merk fabrikanten daarin 'Roomser dan de Paus' zijn: veiliger betekent natuurlijk ook hogere produktie kosten dus minder winst voor de bedrijven.
En een hogere verkoopprijs betekent ook niet altijd betere kwaliteit: vergeet niet dat deze fabrikanten meer geld kwijt zijn aan bv reclames, folders etc. en misschien ook wel gewoon meer winst maken per helm!

Natuurlijk heb je dan altijd helmen met een nep E-keur; daarom zou ik een helm alleen via vertrouwde kanalen kopen.

Preciezer: ik zou mijn helm niet tweedehands of op de markt kopen... Ik weet namelijk dankzij onderzoek dat het niet handig is om als gevestigd bedrijf namaak of rommel te verkopen: als er dan iets gebeurt met iemand die zo'n helm op heeft, en het blijkt dat het letsel wat die persoon heeft , komt door die helm, dan is de eigenaar van de zaak persoonlijk aansprakelijk te stellen! Ook al zou er een groot bedrijf of een BV achter zitten. Een slimme ondernemer brandt zijn centen dus niet aan rommel: de baten wegen niet tegen de mogelijke kosten op.

Overigens kan een helm met een nep E-keur label even goed een merkloze helm zijn als een namaak GPA helm.... Het gaat er dus om waar je de helm koopt!

Hoop dat bovenstaande info nuttig is.

Groetjes,

Walter van de Laar
 
Last edited by a moderator:
Allereerst Walter, kijk eens naar de datum van de laatste post boven jou bericht, dat is bijna 2 jaar geleden... Maar ik vind de discussie wel interesant daarom wil ik er toch even op ingaan.

Ik heb dit een keer goed uitgezocht voor mijn werk. Helmen die een zogenaamd E keurmerk hebben, voldoen aan de Europese ECE-R22.05 norm. Deze norm is opgelegd door de Europese Unie en regelt de minimum eisen waar een helm die in Europa.
Dit geldt voor merk helmen net zo goed als voor merkloze helmen.
Dan zou ik graag willen weten naar welk onderzoek je refereert... En met name ben ik geïntereseerd in de uitkomsten en de vraagstellingen van je onderzoek.
Ik kan ook stellen dat een Schuberth C3 systeem helm kwalitatief goed is omdat deze veel verkocht wordt onder motorrijders die veel kilometers maken. Echter is dat natuurlijk gebaseerd op een subjectieve ervaring. Ik begrijp ook niet helemaal wat je stelling toevoegd aan de discussie of je wel of geen boete krijgt voor het dragen van een helm zonder E-keur. Uberhaupt vraag ik me af als je een webshop hebt met bromfiets accessoires waarom je rommel zou willen verkopen wat niet toegestaan is op de openbare weg. Fijn als je als klant een boete krijgt en geen adres hebt om om opheldering te vragen...

Het staat fabrikanten natuurlijk altijd vrij om helmen nog degelijker te maken, maar ik vraag me af of de merk fabrikanten daarin 'Roomser dan de Paus' zijn: veiliger betekent natuurlijk ook hogere produktie kosten dus minder winst voor de bedrijven.
En een hogere verkoopprijs betekent ook niet altijd betere kwaliteit: vergeet niet dat deze fabrikanten meer geld kwijt zijn aan bv reclames, folders etc. en misschien ook wel gewoon meer winst maken per helm!
Hiermee suggereer je dus eigenlijk dat alle helmen van dezelfde kwaliteit zijn en dat het geen verschil maakt of je een Fibreglas, Lexaan of Polycarbonaat helm op je hoofd zet, de bescherming is toch altijd vergelijkbaar?

Gelukkig zit er niet voor niets zoveel prijsverschil in en raad ik je zeker aan om (als je toch ondernemer bent) eens contact op te nemen met Arai. Wellicht dat een opfris cursus bij het Arai Inspirience Centre een helderdere kijk geeft op helmen en veilige helmen...

Natuurlijk heb je dan altijd helmen met een nep E-keur; daarom zou ik een helm alleen via vertrouwde kanalen kopen.

Preciezer: ik zou mijn helm niet tweedehands of op de markt kopen... Ik weet namelijk dankzij onderzoek dat het niet handig is om als gevestigd bedrijf namaak of rommel te verkopen: als er dan iets gebeurt met iemand die zo'n helm op heeft, en het blijkt dat het letsel wat die persoon heeft , komt door die helm, dan is de eigenaar van de zaak persoonlijk aansprakelijk te stellen! Ook al zou er een groot bedrijf of een BV achter zitten. Een slimme ondernemer brandt zijn centen dus niet aan rommel: de baten wegen niet tegen de mogelijke kosten op.

Overigens kan een helm met een nep E-keur label even goed een merkloze helm zijn als een namaak GPA helm.... Het gaat er dus om waar je de helm koopt!

Hoop dat bovenstaande info nuttig is.

Groetjes,

Walter van de Laar
ScooterSpullen.nl
Aangezien je het hier toch aanspreekt, leg eens uit waaraan iemand een NEP-E-KEUR label kan herkennen? Ze zullen wellicht in omloop zijn, helaas ken ik ook enkele voorbeelden, waarbij een fabrikant voor eenzelfde model helm hetzelfde label gebruikt voor verschillende kleuren helmen. Echter mag dit dus niet en behoort elke individuele helm een uniek E-keur label te hebben.

De reden waarom fabrikanten soms dezelfde labels gebruiken is helaas inderdaad een financiele kwestie.
Er moeten (vergeef om even om de exacte cijfers, ik kan er enkele naast zitten) per badge van 1000 helmen 7 steekproef helmen worden afgedragen aan een Keuringstation om weer een serie E-keur labels te mogen gebruiken.

7 steekproef helmen (die dus niet meer verkoopbaar zijn) is dus eigenlijk (theoretisch) 7 promille weggegooide opbrengst.

Overigens wil ik niet zeggen dat een duurdere helm per definitie beter is, echter zal de helm een betere bescherming bieden, met name in de herhalings impact (je valt, stuiterd op, en raakt nogmaals de grond, soms met hetzelfde oppervlak van de helm). Het gaat er dan om hoeveel bescherming je helm dan nog biedt, hierin komen de belangrijkste verschillen naar boven. Helaas voorziet de E-keuring daar niet in, het Amerikaanse SNELL-keursysteem kijkt hier wel naar (maar die laten op andere fronten weer steken liggen die ECE wel kent).
 
Back
Top