Dradenschema

SilverElum

New Member
Ik heb een La Souris Vespelini, maar heb een probleem met de elektriciteit, ik ben op zoek naar een dradenschema zodat ik alles op een rijtje kan zetten. Een soort gelijke schema zal ook voldoen denk ik..
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk niet dat je een schema gaat vinden van La Souris.
Over het algemeen komen de schema's van vele scooters ongeveer overeen aangaande de algemene zaken.
Enkel de gebruikte draadkleuren wijken per merk en soms zelfs per type af.
Heb je een nieuwere scooter met een elektronisch geregelde carburateur of inspuiting is het schema voor wat betreft de brandstofvoorziening en ontsteking rond de ECS of ECU wel ingewikkelder.

Maar misschien kun je, je probleem omschrijven en kunnen we je wellicht op deze manier verder helpen.
 
..
Post automatically merged:

De scooter start niet, kunt u aan de foto’s zien wat er mis is? Of moet ik meer foto’s maken
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    213.8 KB · Views: 27
  • image.jpg
    image.jpg
    201.8 KB · Views: 28
Last edited:
Ja, die ging al af als je de scooter aanraakte, toen heb ik de accu klem losgemaakt
Op de foto's zie ik losse draden (en een antennedraad) en stekkers, klopt dat wel ?
Dus dan zal er ook een startonderbreker op zitten, ik denk dat daar het probleem zit.
Ik heb geen verstand van alarmsystemen, maar weet wel dat ze altijd voor problemen zorgen.
 
De verbinding tussen de accu en het contact slot lijkt niet in orde, met een externe bypass heb ik geprobeerd contact te maken, maar binnen 3 seconden is deze draad gloeiend heet. Is er kortsluiting?
 
Goedemiddag, ik schrijf je omdat ze hebben geprobeerd mijn scooter te stelen, ook een Vespelini Souries, en ze hebben een deel van de verbinding met het contactslot doorgesneden. Ik kan het bedradingsschema ook niet vinden, maar ik wilde proberen om een foto te zien van de onbeschadigde interne bedrading om te zien of ik ze zelf opnieuw zou kunnen aansluiten. Zou je een foto van de jouwe willen sturen als je die nog hebt alsjeblieft? Zo hebben ze de mijne achtergelaten nadat ze hem probeerden te stelen:

Ook wilde ik vragen om aanbevelingen voor een goedkope monteur in Rotterdam die jullie aanraden voor het geval jullie het niet kunnen
repareren.

Scooter.jpg
 

Attachments

  • Scooter 2.jpg
    Scooter 2.jpg
    131.1 KB · Views: 12
Ik snap het niet want zoals de bedrading erbij hangt kan men de scooter gewoon starten dus ze hadden er zo mee kunnen wegrijden.

Ik kan het bedradingsschema ook niet vinden
Die ga je ook niet vinden van deze scooter.

Ik neem aan dat de afgeknipte draden, tussen je vingers van de linker hand, de zijde is van de kabelboom en de witte connector, tussen je vingers van je rechter hand, de zijde is van het contactslot, of......?

Jammer dat de draadkleuren van de connector niet zichtbaar zijn op de foto, maar gezien je vraag, vermoed ik, dat de draden aan de connector andere kleuren hebben dan de afgeknipte draden van de kabelboom, misschien kun je hier eerst even antwoord op geven want dit zou het heraansluiten een stuk gemakkelijker maken indien de kleuren overeen zouden komen.
Komen de kleuren niet overeen, zul je indien je geen foto krijgt, zelf even met een multimeter moeten meten hoe het contactslot schakelt.

Heb je de connector nog die eraf geknipt is?

Momenteel weet ik niet welke draad op welke moet worden aangesloten zonder verdere gegevens.

Maar als ik de kleuren zie van de afgeknipte draden, die bij vele scooters identiek zijn, vermoed ik het volgende:

  • De rode draad is de vaste 12V komende van de pluspool van de accu via een smeltzekering. (de smeltzekering zal wel defect zijn maar die kan je makkelijk vervangen als het contactslot opnieuw is aangesloten)
  • De zwarte draad is de geschakelde 12V, op deze draad komt spanning als je het contactslot aan zet, maw het contactslot schakelt de spanning op de rode draad door naar de zwarte draad.
  • De twee groene draden is de massa (=min-pool accu) en horen samen aangesloten op 1 pinnetje van de afgeknipte connector.
  • De zwart/witte draad is de killdraad van de cdi, deze wordt tegen massa geschakeld als het contact uit staat en wordt vrij geschakeld van massa als het contact aan staat, maw het contactslot schakelt de spanning op de zwart/witte draad door naar de groene draden als het contactslot uit staat en verbreekt het contact tussen de zwart/witte draad en de groene draden als het contactslot aan staat.
 
Ik begrijp ook niet helemaal waarom ze het niet hebben gestolen. La ranura trasera del motor no estaba intacta hasta el momento en que el tirador de la puerta de draden hadden, dus ik weet niet zeker of ze de drading hadden doorgeknipt y toen het slot niet konden krijgen of ik weet het niet.

Ja, de kleuren zijn verschillend, daarom ben ik een beetje meer in de war om ze opnieuw aan te sluiten, op deze foto kun je het beter zien: een van degenen die aan de kant van de stroomschakelaar naar binnen gaat is roze, terwijl degenen aan de snijzijde de kleuren zijn die je noemt (hoewel er twee groene zijn).

Scooter 3.jpg

Ze hebben ook 5 draden doorgeknipt, pero aan de other kant van the contactslot gaan er maar 4 in diek gezien heb. Morgen probeer ik meer fotos te maken zodra het licht is.
 
Dat klopt, naar het contactslot gaan maar 4 draden.
Aan de kabelboomzijde (de afgeknipte draden) zijn het er 5.
Dit komt omdat er 2 groene draden zijn die samen op 1 pinnetje van de afgeknipte connector zaten.

Heb je een multimeter?
 
Hier een schema van een Retro ( ook Chinese scooter ) zoals @Sparky al zei slot meten met multimeter .
Als het slot op contact aan staat , moet rood ( accu / zekering) geschakeld worden met de zwarte ( geschakelde plus) , als je het contact op uit zet , worden beide groene ( massa ) verbonden met de zwart/ witte ( kill draad cdi) .
 

Attachments

Het is, zoals @trabiarie zegt gewoon een kwestie van het uitmeten met een multimeter hoe de draden van het contactslot worden geschakeld.
Dit doe je gewoon door met de multimeter op het laagste Ohm-bereik alle pinnejes af te meten en kijken welke pinnetjes met elkaar verbonden zijn en welke niet en dit zowel met contact aan als uit.
Hieronder een foto met de connector en wat nummertjes bij, daaronder een lijstje tussen welke pinnetjes je meten moet.
Als dat overzichtje compleet is, is het een fluitje van een cent om de juiste draadjes op elkaar aan te sluiten.

1717915799390.png

contact positietussen pin Xen pin Ywel verbinding/geen verbinding
contact aan12
contact aan13
contact aan14
contact aan23
contact aan24
contact aan34
contact uit12
contact uit13
contact uit14
contact uit23
contact uit24
contact uit34
 
Nee, ik heb geen multimeter :( Ik zal proberen er toch een te krijgen

Dit zijn de kleuren van de andere aansluiting, eigenlijk is degene die het verandert de roze, de anderen zijn zwart en rood zoals de contactsleutel, weet je of ze 2 groen met groen zouden zijn, zwart met zwart rood met rood en de roze met de zwart/witte? Moet ik nog een witte kaart kopen om ze met elkaar te verbinden of kunnen ze worden aangesloten op het witte vakje van de contactsleutel? Heel erg bedankt!


Scooter 4.jpg

Scooter 5.jpg
 
weet je of ze 2 groen met groen zouden zijn, zwart met zwart rood met rood en de roze met de zwart/witte?
Dat is zeer aannemelijk echter zeker weten doe ik dit niet.
Maar stel je zet de accu spanning op de zwart/witte draad richting cdi, de kans is dan groot dat je de cdi beschadigd.
Een multimetertje van de Action van nog geen 5 Euro is goedkoper dan een nieuwe cdi denk ik zo.

https://www.action.com/nl-nl/search/?q=multimeter
 
Is de aansluiting die je laat zien , die nog in orde is , van de kabelboom ? Ze hebben dus de kabels die van de connector van het contactslot komen afgeknipt . Ik ga even kijken , ik heb nog een contactslot liggen , en zal een foto nemen van de connector , zoals de draden horen te zitten
@Sparky 4-1
Als is een meter natuurlijk nooit weg
Post automatically merged:

En hier de foto
Post automatically merged:

Bij jou zitten ze hetzelfde , alleen de roze wordt dus de zwart/witte , en er is een aansluiting van een groene draad minder , maar die zijn allebei massa . Kun je bij elkaar solderen. De kleine aansluitingen , krijg je eruit door aan de achterkant van connector , met een fitting schroevendraaiertje , het weerhaakje terug te buigen . Dan kun je hem er naar achteren uit duwen . Nieuwe van deze kun je krijgen bij een auto materialen zaak . Kun je ze nog redden , weerhaakje weer uitbuigen , en erin klikken .
 

Attachments

  • 20240609_131052.png
    20240609_131052.png
    1.6 MB · Views: 6
  • 20240609_131052.png
    20240609_131052.png
    1.6 MB · Views: 6
  • 20240609_131124.jpg
    20240609_131124.jpg
    115 KB · Views: 6
  • 20240609_131040.jpg
    20240609_131040.jpg
    228.6 KB · Views: 7
Last edited:
Back
Top