Zo`n zuiger van een alu cilinder heeft maar 1 zuigerveer. Dus als die slijt dan heb je eerder compressie verlies en zal je moter slechter / trager gaan lopen.
Als er in de alu cilinder een nicasil wand inzit dan zal de cilinder amper slijten maar het zuigertje moet zeker wel om de zoveel km toch echt vervangen worden. Een gietijzer cilinder zal minder compressie verliezen omdat de zuiger daarvan 2 veren heeft. Nadeel van de alu wand is, als de wand krassen heeft kan je hem meteen weg gooien. Bij een giet cilinder zou je de wand nog kunnen poetsen / honen.
Waarom mensen een alu cilinder nemen? Omdat die wel iets sneller is, en daarin tegen zijn er mensen die het niet intresseren als ze om de zoveel km weer een nieuwe zuiger moeten plaatsen. Kijk als je veel km maakt zou ik zoiezo zorgen dan je een cilinder neemt die niet zo snel slijt, schilt je namelijk ook veel onderhouds uren die je nodig hebt om je scooter een reparatie te geven. Denk als je veel km maakt, dat je daar geen zin in hebt omdat je vaak moe thuis komt. En als je dan nog moet gaan reparen lijkt me niet echt handig.