Dr70 zuiger monteren

Jarnosp32

New Member
Hallo,

Ik heb een dr70 op mijn peugeot vivacity gezet, maar niet veel later hoorde ik een krakend geluid uit de motor. Dus ik haal de cylinder er af en ik zag dat aan de onderkant van mijn zuiger een stuk afgebroken was. Ik heb hem geinstalleerd met de pijl naar de uitlaat maar ik heb nu op internet gelezen dat die de andere kant op moest klopt dit? Of weet iemand anders hoe die stuk is gegaan? Cylinder heeft nog wel compressie en zuigerveren nog heel alleen loopt wel heel slecht nu. Ik ga nu een nieuwe zuiger bestellen en nog een keer proberen, heeft iemand tips zodat die het wel lang volhoud?
 
Advertisement - register to remove this

Afbreken lijkt me serieus niet goed. Geen andere schade in carter? Past die zuiger wel goed?

Ik zou zeker ook je carter goed nalopen of er niet nog metaaldeeltjes zijn achtergebleven, anders gaat je volgende zuiger en/of cilinder ook kapot.
 
Ik ga het carter inderdaad goed bekijken, https://k-parts.nl/cilinder-dr-70-cc-peugeot-verticaal-luchtgekoeld.html ik heb deze cylinder gehaald, lijkt mij dat ie moet passen, er kwam wel vanaf de eerste start een ligt tikkend geluid uit de motor, weet iemand wat dit kan zijn?

Ik las ook iets over een anti opvoernok ziet iemand die hier zitten?

Het is niet heel goed te zien maar aan de rechterkant zie je een kleine verhoging en op de eerste foto zie je dat de splitsing niet goed aan sluit, kan dit blok misschien uit een snor en brom blok zijn gemaakt?IMG_20180808_121716.jpg

Ook de gaten links en rechts in het blok zijn verschillendIMG_20180808_115948.jpg
 
Last edited by a moderator:
Hoe zat je cilinder vast? Heb je hem wel even met de hand gedraaid zonder dat de bougie erin zat en liep die toen goed? Is het je 1e keer dat je een cilinder vervangt?

Heb je een foto van de kapotte zuiger?
 
Ik heb een keer eerder een cylinder omgezet maar ik weet er niet heel veel van af eerlijk gezegd. Zuiger is kapot maar volgens mij kan de cylinder nog wel, zitten alleen wat krasjes in, hij had ook nog compressie nadat hij stuk ging
 

Attachments

  • IMG_20180808_141456.jpg
    IMG_20180808_141456.jpg
    149.7 KB · Views: 22
  • IMG_20180808_141429.jpg
    IMG_20180808_141429.jpg
    212.1 KB · Views: 22
Niet gebruiken kost je alleen maar meer geld de krasjes zullen op langdurig gebruik zorgen voor minder compressie en meer slijtage
Nieuwe setje kopen en die er op zetten daarna zonder je bougie je scooter kicken en kijken of ie goed beweegt en geen rare geluiden maakt daarna pas echt starten. Het kan zijn dat het stukje gebroken zuiger ergens in je blok ligt en dan ben je nog verder van huis
 
Ik was al van plan het blok te splitsen en goed schoonmaken dus dat is dan geen probleem maarja, ik kan misschien inderdaad ook wel een nieuwe cylinder halen, is dit echt nodig want de krasjes zijn nauwelijks voelbaar
 
Ja is echt nodig want uiteindelijk gaan die je tegenwerken vroeg of laat dus beter nu een nieuwe later geen gezeik. Als krasjes( ook al voel je ze niet) niet uitmaakten dan zouden die cilinders er niet glad uit zien dus er zitten niks voor niks geen krasjes. En krasjes zorgen ook dat je zuigerveren niet goed de cilinder afsluiten
 
Back
Top