This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Dr70 afstel probleem

Jjs._b

Well-Known Member
Hallo allen,

Ik heb een probleem met het afstellen van mijn 70cc, maar hier eerst mijn setup:

Dr70( ontbraamd)
Gianei uitlaat (weet niet welke shot of reverse denk ik)
Polini krukas
Std inlaat
Polini powerfilter (is het enige filter die ik heb die past)
17,5 polini cp
Sproeier 112(maar is te groot)
Gele drukveer
Malossi groene trekveren
Polini vario met 5gr rollen

Nu is het probleem dat de scooter onderin erg lekker trekt, maar na een km of 40 begint deze in te dippen buaap geluid. Als hij warm is stottert hij op volgas. Vanuit stilstand of rollend 15km kan ik gewoon volgas geven dan doet het goed, mits hij niet heet is!( dan stottert hij)

Wat ik nu het liefst zou willen is dat hij genoeg power heeft om op zijn achterwiel te trekken, dat heeft hij nu alleen bij lage snelheden. Ik gok zo een 15kmh. Is dit een afstel probleem of heeft de cilinder gewoon niet genoeg power? Uiteraard moet de carb eerst afgesteld worden, maar ik dacht dat de vario hier ook invloed op had aangezien ik hiervoor een mk2 racing had die "niet af te stellen was" (qua sproeier) maar toen ik lichtere rollen erin deed reed hij perfect. Misschien is dat nu ook wel het geval.
 
Een dr70 rijd het beste met standaard luchtfilter als de laagtoerige cilinder dat het is,
met een powerfilter ga je het nooit perfect af kunnen stellen.
Een gele drukveer is ook te zwaar, wit is goed.
De dr70 is een leuke cilinder met meer koppel dan een standaard 50cc , wheelies ga je er niet mee kunnen maken.
 
Pia of Mina ?

Std luchfilterbak terug plaatsen en sproeier 30 maten kleiner.
Minarelli horizontaal ac
Post automatically merged:

Echt zoveel kleiner? Maar dan valt die power toch ook helemaal weg?
Post automatically merged:

Ok bedankt, std luchtfilter heb ik niet meer die zou ik dan moeten halen. Ik zal dan ook ff die witte drukveer erin gooien en kijken wat het doet. Die dip is trouwens verholpen, ik heb 4,5 en 5 gram rollen gemixt en reed meteen stukke beter. Denk dat de trekveren nog te slap zijn aangezien hij bij het wegrijden bijna afslaat. Bedankt voor de reacties nog!
 
Ja klopt inderdaad, trekveren mogen wel wat strakker.
klopt als die een beetje koud is heeft die wat meer benzine nodig en dan zal die het beter doen.
als die warm is dan heeft ie geen extra benzine meer nodig en wordt die dus verzopen, vandaar dat bwaaap geluid.
 
Oke bedankt,
Post automatically merged:

ik wil denk ik mijn uitlaatpoort een beetje verbreden voor extra koppel. Ik weet dat de betrouwbaarheid dan omlaag gaat, maar ik rijd toch maar alleen kleine rondjes rond het dorp en hooguit een paar weken in het jaar. Nu weet ik al dat mensen gaan zeggen dat ik beter een snellere cilinder kan halen, maar ik ben binnenkort van plan om een 125 project te starten en als ik dan een 70cc cilinder van 200 haal dan is dat soort van weggegooid geld.
Post automatically merged:

Dat buaap geluid kwam trouwens door te zware rollen, heb dat nu gefixt en ook gelijk kleinere sproeier erin. Hij loopt opzich wel goed eigenlijk maar weinig power als ik boven de 15 rijd
 
Last edited:

Zo simpel.werkt het bewerken van een uitlaatpoortje nou ook weer niet he
Wees verstandig en koop ff een origineel filter op marktplaats ofzo. Want een powerfilter op straat is totaal nutteloos en niet af te stellen. Dus als je geen geld wil weggooien zou ik al helemaal niet beginnen met die uitlaat poort frezen want je gaat het verschil niet eens merken met een setup als deze.
 
Niet eens de Carburateur (en overbrenging schijnbaar ook niet) goed af kunnen stellen, maar we gaan cilinders bewerken hoor. Oké dan.
 
Niet eens de Carburateur (en overbrenging schijnbaar ook niet) goed af kunnen stellen, maar we gaan cilinders bewerken hoor. Oké dan.
Het is al opgelost en doe het voor de lol, meneer de professor. Niet alles zo serieus nemen man, zie jou wel vaker alleen maar negatieve berichten sturen..
Post automatically merged:

Maar het is toch geen geld weggooien als je het verschil niet merkt heb gister origineel filter besteld en paar sproeiers moet morgen binnenkomen als het goed is.
 
Met een Dr70 AC, dellorto 17.5 en luchtfilter zonder snorkel heb je sproeier 82 a 84 nodig. Weet niet hoe dat is met een Polini carbu.
 
Met een Dr70 AC, dellorto 17.5 en luchtfilter zonder snorkel heb je sproeier 82 a 84 nodig. Weet niet hoe dat is met een Polini carbu.
Gezien het feit dat ik nu met 108 rijd, denk wel iets hoger, heb sproeier 88 en 95 gekocht om te testen, ik ga alleen pas bij droog weer testen haha
 
Doelde meer op het kopen van een origineel filter ipv denken dat je met een gefreesde uitlaatpoort ineens wel met een powerfilter zou kunnen rijden en dat het dan wel ineens goed afgesteld zou worden. Het probleem is echt dat powerfilter geloof me nou maar
 
Het is al opgelost en doe het voor de lol, meneer de professor. Niet alles zo serieus nemen man, zie jou wel vaker alleen maar negatieve berichten sturen..
Wat is volgens jou opgelost? De afstelling? Als je met sproeier 108 rijd is je afstelling nog compleet waardeloos.
En als je 2 cilinders van bekende namen niet afgesteld krijgt, zegt dat ook wel genoeg over je afstelkunsten. Aan de cilinders ligt het niet hoor.
Weet je wat echt lastig afstellen is? Een bewerkte cilinder. Maakt het afstellen veel moeilijker.

Het is gewoon duidelijk dat je er niet veel ervaring mee hebt. (en dat is niet erg!) Dan gaat een cilinder bewerken ook gewoon niet lukken.
En al zou je een cilinder op magische manier de eerste keer helemaal perfect maken, loopt het nog voor geen meter, omdat je niet goed kan afstellen.
Heb je in een cilinder zitten slijpen, schiet je er nog niets mee op.

Je hebt een poortmap gemaakt, maar weet je uberhaupt wat het betekent? Wat wil je aan gaan passen? Is de hoek van de poort ook nog belangrijk, of totaal niet?

En dit klinkt allemaal lullig, maar dit is gewoon de waarheid. De winst van fatsoenlijk afstellen is veel en veel groter als dat je met een cilinder ooit krijgt. De beste cilinders lopen ook waardeloos als je ze slecht afstelt. (zoals je zelf ook noemt)

Mensen die cilinders bewerken weten precies hoe het werkt, wat die poorten doen, en wat voor verschil de aanpassingen maken. Dan kan je iets leuks maken. Anders kan je het gewoon vergeten. Het is niet een kwestie van hier en daar maar wat weg slijpen.

En ik wil je helemaal niet tegenhouden, zou het juist hartstikke mooi vinden als hier meer mensen mee bezig gaan. Maar dan moeten die mensen wel een beetje weten wat ze aan het doen zijn, anders is het gewoon allemaal voor niets.

Ik probeer te voorkomen dat jij cilinders bewerkt, waarschijnlijk sloopt etc, zonder dat je er iets mee bereikt. En dan kom ik misschien wat bijdehand en wijsneuzerig uit de hoek, maar dat is dan niet anders.
 
Last edited:
Gewoon proberen en als het mislukt van de fouten leren,
zo hebben we het allemaal geleerd vroeger.
Het zou leuk zijn als je de resultaten ook post later , dan kunnen andere forum lezers er ook wat van leren.


De Dr70 moet je eigenlijk meer zien als een betrouwbare slijtvaste vervangingcilinder voor de standaard 50cc die een stuk meer koppel geeft,
wat handig is als je boodschappen vervoert of tegenwind hebt of een heuvel op rijd.
Ook kom je er vlotter mee door in het verkeer tussen autos , maar het is niet bedoeld om te tunen .
Gewoon niks aan doen is mijn raad , dan doen ze het het best.
 
Last edited:
Ja ik geloof je best, heb al een origineel filter besteld en een paar kleinere sproeier om te testen. Zit er verschil in een powerfilter en schuimfilter eigenlijk qua afstelling?
Post automatically merged:

Dat klopt ook dat ik weinig ervaring heb en daarom maak ik gebruik van dit forum om eerst informatie op te doen. Ik had ook meteen mijn uitlaatpoort kunnen bewerken, maar heb het eerst hier gevraagd hoe en wat. Zo ben ik erachter gekomen dat ik van de hoogte af moet blijven en alleen in de breedte wat moet weghalen.

Ik heb een poortmap gemaakt en kwam erachter dat de uitlaat 28mm breed was terwijl deze maximaal 32,9 mag zijn voordat de zuigerveren erin happen. Dus is nogal een verschil, zo een 2mm per kant.

Zie trouwens ook mijn andere thread waarin ik informatie zoek over het bewerken van cilinders. Het lijkt namelijk in deze thread dat ik "zomaar" in mijn cilinder wil gaan frezen, maar dat is echt niet zo.
Post automatically merged:

Oke bedankt voor je tip. Het gaat wel om een ac cilinder (weet niet of ik dit erbij heb gezet). In mijn andere thread werd er door een paar gezegd dat de dr air cooled heel slecht getimed is en een hele tamme cilinder is. Als ik nu de poorten overneem van bijvoorbeeld een lc dan zou die toch al beter moeten presteren? Niet dat ik de timing ga veranderen hoor daar heb ik helemaal het gereedschap niet voor..
 
Last edited:
Ik weet dat je de ac versie bedoelde, ik heb er over de jaren wel ervaring met de Dr70.
De timing vind ik zelf niet tam, maar eigenlijk perfect getimed voor een betrouwbare en langdurige werking.
Als je wat sneller wilt met een gietijzeren cilinder dan zou ik persoonlijk de top performance of een Stage6 gietijzeren cilinder nemen.
De Dr70 is een leuke vervanger voor wie wat meer koppel in hun scooter willen wat niet op valt op straat als daily scooter ,
persoonlijk zou ik er niks aan tunen en gewoon zo laten. Er valt sowiezo niet heel veel winst uit te halen, als je winst wilt met die cilinder zou ik zelf eerder naar de transmissie kijken.
Zoals een goede vario inclusief halfpoelie voor , een malossi special belt vsnaar, een goede koppeling met een goed koppelingshuis en een rechte spiebaan torque driver.
Een cilinder is niet alles in de tuning, de transmissie bepaalt op het einde toch het eind resultaat van de setup , als dat perfect is afgesteld zal ook de kracht van de cilinder er het beste uit komen.
Die onderdelen heb je grotendeels al dus ik denk dat je wel tevreden bent als dat alles goed is afgestelt met de Dr70.

Als ik een scooter zou af stellen als deze zou ik gaan voor een Polini vsnaar gezien het merk vario,een Polini halfpoulie om in harmonie te blijven met de polini vario,
een witte Malossi drukveer, een standaard luchtfilter , witte trekveren in een standaard of sportkoppeling ( een standaard koppeling is goed genoeg met deze setup ) ,
rollen zou ik moeten testen maar ik gok tussen de 4.5 en 6 gram, en als dat allemaal goed loopt zou ik daarna de carbarateur goed perfect af stellen.
Zelf zou ik er ook een rechte spiebaan torque driver in zetten al kost dat wat extra en wat extra afstel werk.
 
Last edited:
Ok bedankt, ik zal morgen even een foto sturen van mijn koppeling want die is aardig versleten. Welke raad je mij aan als ik een nieuwe moet? Zal gelijk witte drukveer, strakkere treveren en std filter monteren met bijbehorende sproeier.
 
Ja ik geloof je best, heb al een origineel filter besteld en een paar kleinere sproeier om te testen. Zit er verschil in een powerfilter en schuimfilter eigenlijk qua afstelling?
Post automatically merged:
Niet echt maar doet dat er toe bij een standaard filter

Gaat helemaal goedkomen dit cilinder tunings avontuur. Als ie beetje fatsoenlijk loopt krijg je van mij een paar alcoholische versnaperingen in de vorm van Spa Goud. Afgesproken?
 
Het ligt er aan welk koppelinghuis er in de scooter zit, er zijn 2 maten 105 mm en 107 mm.
Je kan een standaard koppeling kopen, of een Malossi of Polini koppeling. ( die laatse zou ik zelf persoonlijk nemen aangezien de andere polini onderdelen die er al zijn )
Een standaard koppeling doet het al goed genoeg maar dat is uiteraard naar eigen voorkeur,
een sportkoppeling zou handig zijn als je later plannen hebt om een nog snellere setup te monteren dat je die koppeling alvast hebt.
De witte trekveren waar ik het over had zijn trouwens niet strakker dan de Malossi groene trekveren , de witte zijn iets losser.
Sowiezo werkt naar mijn ervaring de Malossi witte drukveer en de Malossi witte trekveren het best op de Dr70.
 
Ik ben wel van plan om ooit nog een snelle setup te bouwen, misschien als deze 70cc stuk gaat ofzo. Op het moment zitten idd malossk groene veren in maar ik denk juist dat deze strakker moet aangezien hij bij circa 5kmh soortvan afslaat. Dus ik dacht dit komt omdat de trekveren te vroeg aangrijpen bij te weinig toeren motorblok