dr 70 home tuning ??

jeroenaerox

aerox sjeezer
ik heb laats zelf mijn dr70 bijgewerkt/getuned. wat ik heb gedan:

spoelkanalen netjes afgewerkt en glad gemaakt, de uitlaatpoort 1mm hoger gemaakt, en aan beide kanten 1 tot 2 mm breder. (uiteraard heb ik dit netjes gedaan en de mooie ovale vorm in de uitlaatpoort behouden)
ik merk wel dat hij iets harder loopt en harder trekt, en een stuk feller op het gas reageert.

nu ga ik binnenkort mijn blokje spuiten en gaat de cilinder er weer af, ik wil er dan eigenlijk nog meer uit halen.

weet iemand iemand misgien zeker of ik hem nog wat breder en hoger kan maken, en zo ja hoe ver kan ik gaan of hoe kom ik daarachter ??
ik wil hier graag meer over leren.. :p
 
Advertisement - register to remove this

ivm de uitlaatpoort verder tunen kan ik je niets zeggen.

Je kan de spijltjes van de spoelers scherp maken (ingang van spoelers dus)
Je kan je carter mooi aanpassen aan de spoelers en een betere flow richting spoelers maken.
Je kan ook je cilinderhemd, onderkant van zuiger aanpassen ivm flow verstoring.
 
Denk niet dat tuners zomaar hier gaan neer zetten wat hun doen en tunen is zeer nauwkeurig met speciaal gereedschap ik denk niet dat je dat allemaal zo voor de hand hebt.
Ik zou het laten doen gebeurt het meestal gelijk goed;)
En anders lees veel op het forum over 2 takt dan kan je er zelf wel uit opmaken wat je nog kan doen

succes
 
ik heb al veel gelezen over 2 takten, de spijltjes van de spoelkanalen had ik al netjes spits afgewerkt en glad gemaakt. maar wat ik veel hoor is dat een dr70 een goeie cilinder is, maar dat de uitlaatpoort hem eiglijk nog wat begrensd. nadat ik hem laatst lichtjes had bijgewerkt met een dremel liep hij al beter.

maar omdat ik mijn cilinder niet wil verknoeien, en zoals ik al zij meer wil leren over tuning vraag ik eigelijk hoe je dan verder te werk gaat. zijn er geen boeken of site´s waar je veel te weten komt over 2 takt tuning. heb de search hier al gebruikt, maar onder het woord tuning komen ook standaard scooters met een snelle uitlaat al tevoorschijn :S :p
 
dr70, yasuni R, 17,5 carb, 0.30mm carbon membraanplaatjes, malossi multivar en mhr ventilvar, mhr delta clutch, malossi kevlar v-snaar

mijn ontsteking is gewoon standaard, en ik heb er niet mee liggenknoeien. ik rijd ook met standaard luchtfilter maar dan zonder prop
 
jeroenaerox said:
dr70, yasuni R, 17,5 carb, 0.30mm carbon membraanplaatjes, malossi multivar en mhr ventilvar, mhr delta clutch, malossi kevlar v-snaar

mijn ontsteking is gewoon standaard, en ik heb er niet mee liggenknoeien. ik rijd ook met standaard luchtfilter maar dan zonder prop


mja , je moet wel de setup gaan aan passen aan de tuning , het is niet zo dat als je de cilinder tuned dat ie dan sneller loopt , zo simpel is tuning niet.
Het geheel , de samenstelling van onderdelen etc.

de timing van de cilinder heeft invloed op verschillende dingen , zo moet de uitlaat bij de timing passen , ga je nu de cilinder hoogtoeriger maken kan het zijn dat de uitlaat niet meer goed functioneerd op die timing. een R is dan ook niet meteen een uitlaat voor getunede cilinder , ga je m licht tunen zou ik aan een shot denken , ga je verder aan iets hoogtoeriger als Evo70 pijp. , dan krijg je al een heel ander geheel.

verder kun je er een zuiger in zetten met 1 veer ,de spoelpoorthoogte goed zetten , uitlaatpoort kan makkelijk op 190 graden staan , ik zou niet breder gaan btw. verder zou je er een 19mm carburateur op kunnen zetten.

en heb je nog geen andere overbrenging?
 
melf #50 said:
mja , je moet wel de setup gaan aan passen aan de tuning , het is niet zo dat als je de cilinder tuned dat ie dan sneller loopt , zo simpel is tuning niet.
Het geheel , de samenstelling van onderdelen etc.

de timing van de cilinder heeft invloed op verschillende dingen , zo moet de uitlaat bij de timing passen , ga je nu de cilinder hoogtoeriger maken kan het zijn dat de uitlaat niet meer goed functioneerd op die timing. een R is dan ook niet meteen een uitlaat voor getunede cilinder , ga je m licht tunen zou ik aan een shot denken , ga je verder aan iets hoogtoeriger als Evo70 pijp. , dan krijg je al een heel ander geheel.

verder kun je er een zuiger in zetten met 1 veer ,de spoelpoorthoogte goed zetten , uitlaatpoort kan makkelijk op 190 graden staan , ik zou niet breder gaan btw. verder zou je er een 19mm carburateur op kunnen zetten.

en heb je nog geen andere overbrenging?

mijn vertanding is nog standaard, maar dat heeft tog niet zoveel zin met deze stetup ? kun je mij mischien meer uitleggen over de spoelhoogte goed zetten wat dat inhoud enzo. en uitlaatpoort op 190graden wat bedoel je daar precies mee ?

ik ben hier echt geintereseerd in en wil hier meer over leren.
 
jeroenaerox said:
mijn vertanding is nog standaard, maar dat heeft tog niet zoveel zin met deze stetup ?

met overbrenging bedoeld hij overrange poulies, koppelinghuis, vario, ... blablabla
(mhr overrange set bv waar vario, halfpoulie, v-snaar, poulies in 1 set zitten)
 
Spasta said:
met overbrenging bedoeld hij overrange poulies, koppelinghuis, vario, ... blablabla
(mhr overrange set bv waar vario, halfpoulie, v-snaar, poulies in 1 set zitten)


ow, ik heb dit verkeerd begrepen omdat ik mijn´overbrenging´al een keer vermeld heb: malossi sport vario, mhr halfpoulie, malossi kevlar v-snaar, en een delta clutch.

maar iedere tuner heeft het ooit moeten leren, en mijn vraag is hoe hebben jullie dit gedaan en kan ik dit doen. ik heb al wat geexperimenteert met ouwe tomos cilinders. en dit heeft eigenlijk alleen maar goeie resultaten opgeleverd. ook mijn scooter cilinder heb ik al een keer netjes afgewerkt, en de uitlaatpoort iets bijgewerkt. maar niet veel.
 
Spasta said:
met overbrenging bedoeld hij overrange poulies, koppelinghuis, vario, ... blablabla
(mhr overrange set bv waar vario, halfpoulie, v-snaar, poulies in 1 set zitten)

nee, dat is de aandrijving , ik bedoel met overbrenging de tandwiel verhouding in de reductiekast...

met een 70cc is het verstandig om een langere overbrenging te plaatsen omdat de std set te kort is en zo op ongeveer 3/4e snelheid dan al teveel toeren gaat maken en dan ipv de kracht in snelheid om te zetten het juist alleen maar teveel toeren gaat maken en afbouwt , je komt boven je powerband en thermisch word het er ook niet beter op (variosysteem word warmer)
 
jeroenaerox said:
ow, ik heb dit verkeerd begrepen omdat ik mijn´overbrenging´al een keer vermeld heb: malossi sport vario, mhr halfpoulie, malossi kevlar v-snaar, en een delta clutch.

maar iedere tuner heeft het ooit moeten leren, en mijn vraag is hoe hebben jullie dit gedaan en kan ik dit doen. ik heb al wat geexperimenteert met ouwe tomos cilinders. en dit heeft eigenlijk alleen maar goeie resultaten opgeleverd. ook mijn scooter cilinder heb ik al een keer netjes afgewerkt, en de uitlaatpoort iets bijgewerkt. maar niet veel.


mja , tuning is geen handleiding voor , wil je zelf tunen moet je het ook zelf doen , zelf ontdekken wat wel en niet goed is..

en dat is dus niet altijd zo te zeggen...

wat wel en niet goed werkt kun je wel zeggen maar niet hoe ver. en elke combinatie van onderdelen is weer anders.

over het 190 graden en hoogte van de spoelpoorten verhaal : , de hoogte van de spoelpoorten en uitlaat poort zijn erg belangrijk , je kunt bepaalde waardes hanteren die gewoon goed zijn. het meten ion graden is een makkelijk en nauwkeurig systeem , dit werkt dus met een gradenschijf.
voordeel hiervan tegenover het meten met mm's is dat je bijv. met een cilinder waarvan de bovenkant afwijkt je geen rekening hoeft te houden , in mm's zou die dan wel afwijken van een std hoogte cilinder , in graden niet.
 
melf #50 said:
nee, dat is de aandrijving , ik bedoel met overbrenging de tandwiel verhouding in de reductiekast...

met een 70cc is het verstandig om een langere overbrenging te plaatsen omdat de std set te kort is en zo op ongeveer 3/4e snelheid dan al teveel toeren gaat maken en dan ipv de kracht in snelheid om te zetten het juist alleen maar teveel toeren gaat maken en afbouwt , je komt boven je powerband en thermisch word het er ook niet beter op (variosysteem word warmer)

wat voor ee verhouding raad je mij dan aan ??, en raak ik hierdoor geen trekkracht kwijt ?

nu jij dat zo zegt verklaard dat mischien ook wel dat hij tot de 80 gewoon lekker trekt, maar van de 80 naar de 100- 105 langzamer doortrekt. en dit was met andere drukveer en/of rollen ook niet te verhelpen.
 
Last edited:
het kan zelfs zijn dat je juist meer power krijgt , maar dan over het hele gebied. (vaak wel) , alleen gaat hij dan nog langer door.

het ligt eraan wat je ermee wilt , je kunt als je eerst rustig wilt proberen er een 13-44 primair van Malossi in doen , wil je er langere stukken mee rijden zou ik er een 15-41 secundair van polini in zetten.

ik rijd met 50cc en 14mm zelfs al met 15-42 , mijn vriendin haar scooter (ook std scooter sobw) reed met std overbrenging maar tot zo'n 50km/h goed , daarna veel teveel toeren , 15-42 erin en klaar ,loopt nu perfect door , en dat is ook nog niet op straat maar op korte circuits (nieuw weerdinge)
 
de scooter is gewoon voor straatgebruik ik rijd er ongeveer 1000 tot 1500 km in de maan mee, veel stukken zijn over de dijk waar ik hem dan naar zijn top trek weer iets rem en hem na een bochtje weer open gooi. maar ik rijd af en toe ook lange rechte stukken. dus als ik 13 - 44 primair van malossi erin doe trekt hij waarschijnlijk al beter door, en verhoogt dat dan ook mijn top ?

wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van het monteren van een zuiger met 1 zuigerveer ? als ik een beetje logisch nadenk draai ik dan net iets meer toeren, dus iets hoger top en sneller trekken, maar nadeel is dat zeker dat ik compressie verlies, en dus minder koppel heb klopt dit ??
 
compressie verlies je niet echt hierdoor , 2 veren is minder slijtgevoelig , je kunt daarmee langer doen voordat de slijtage effect heeft op het vermogen.

een zuiger met 1 veer heeft minder wrijving , dat is al een voordeel ,en zuigers met 1 veer hebben vaak ook een minder dikke veer ,meeste 2 veerzuigers hebben 1,5 , Polini heeft 1,2 , een zuiger met 1 veer vaak 1 mm , Polini evo heeft zelfs 0,8 , er zijn zelfs Suzuki crossers geweest met 0,5mm (!).
en een zuiger met 1 veer heeft dan ook weer minder kans om door de veer kapot te lopen en een zuiger met 1 veer is vaak ook van betere kwaliteit.
 
melf #50 said:
en als je tuning niet ziet zitten kun je altijd nog tuinieren met Graham Bell :p

haha :p maar mijn cilinder heeft nu bijna 10000 km gelopen, toen ik hem er laats af had en de zuiger zonder zuigeveren erin stopte leek het wel of hij een beetje ovaal ingesleten was zeg ma.. dus eigenlijk moet hij dan een keer gehoond worden of is dit wel erg snel ?? en als ik hem tog zou moeten laten honen, is het dan beter om er gelijk een zuiger met 1 zuigerveer in te doen ?
of is dit verschil maar heel erg klein ?
 
Back
Top