Downvoeren 4takt scooter

beerolifant

New Member
Beste allen,

Ik heb inmiddels al enige tijd een goedkope 4 takt scooter, de Lintex Jet (49cc, geel kenteken). Dit is hetzelfde model als de Turbho CX-50 en BTC Jet. Ik ben ongetwijfeld één van de gelukkigen, maar heb sinds mijn koop nog nooit problemen gehad. Ik heb de scooter tweedehands gekocht met een kilometerstand van 7820. Inmiddels is deze 11600. In die tussentijd heb ik tweemaal de olie vervangen (en de spiegels er af geschroefd...) maar verder eigenlijk niks gedaan. Toen ik de scooter kocht reed deze circa 50-55 km/pu. Inmiddels is deze onbegrensd en rijd ik (op de teller) 60 km/pu (heuvel afwaarts dus nog sneller). Waar dit verschil door komt weet ik niet, en, het maakte mij tot dusver niet uit.

Echter recentelijk ben ik verhuisd naar het centrum van een grote stad (afkomstig v. platteland) en hier zijn zo verdomd veel controles dat ik de scooter wil downvoeren zodat deze weer keurig 45-50km/pu rijdt! Ik heb gegoogled, geyoutubed, contact gehad met online scooter zaken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb dan ook de volgende vragen:

- Wat is er allemaal van invloed op de snelheid? Online lees ik de CDI, maar ook dat er een toerentalteller (of iets dergelijks) zou moeten zijn die ik eerst moet controleren op werking. Hoe zit dit, of waar zit de kabel die dit doet?
- Ik lees dat de vario ook invloed heeft op de snelheid, kan het zijn dat ik hierdoor sneller ga en dat de CDI gewoon nog werkt?
- Zijn er nog andere dingen van invloed die de werking vd CDI kunnen belemmeren?
- Welke webshop raden jullie aan? Veel hebben erg slechte reviews, zeker bij goedkope chinese onderdelen zoals ik ze nodig heb....

Belangrijk is dus dat ik niet weet of de CDI überhaupt kapot is, de scooter start en rijdt gewoon netjes alleen rijdt deze dus te snel. Ik heb een foto toegevoegd van de CDI die in mijn scooter zit. Het modelnummer op mijn CDI is 120701245.

Alvast bedankt!

p.s. ik ben nieuw hier, als de post op de verkeerde plek staat dan mijn excuses..
 

Attachments

  • IMG_20190501_111916.jpg
    IMG_20190501_111916.jpg
    155.4 KB · Views: 25
  • IMG_20190501_111919.jpg
    IMG_20190501_111919.jpg
    132.7 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Je kan niet echt zien aan de CDI of het een ander model is. En de ellende met de chinese scooters is dat de documentatie slecht is, dus of dit nou een origineel onderdeel betreft is niet te zeggen. Kijk of je varioring er nog inzit, en mocht dat zijn scoor een langzamere CDI? Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Eventueel daar na nog kijken of de sproeier kleiner moet/kan.
 
Je kan niet echt zien aan de CDI of het een ander model is. En de ellende met de chinese scooters is dat de documentatie slecht is, dus of dit nou een origineel onderdeel betreft is niet te zeggen. Kijk of je varioring er nog inzit, en mocht dat zijn scoor een langzamere CDI? Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Eventueel daar na nog kijken of de sproeier kleiner moet/kan.


Nee precies. Oke, ik ga kijken of de varioring er nog in zit en dan (mits ja) een CDI bestellen. We gaan 't zien. Bedankt v d reactie
 
Ik heb een Turbho RL-50 en daar zit geen vario begrenzings ring in.
In de v-riem behuizing zit een opname sensor die takten krijgt van de draaiende koppelings bell (huis), je ziet aan de onderzijde van de v-riem behuizing een gat waar de kabel in gaat naar de sensor en de andere kant van de kabel gaat naar de CDI
zodat de CDI de snelheid kan meten en begrenzen. Nu zijn er 3 soorten CDI-s, de 25km, de 45km, en de onbegrensde CDI.
Het zou best kunnen zijn dat bij jou de sensor kabel door geknipt is, of er een verborgen schakelaar ergens zit in de kabel voor een eventuele rollerbank kontrolle te kunnen door staan. Ik heb er nu een 35km CDI in zitten (blauw kenteken) en de scooter loopt nu max 38km. Nog nooit in de laatste 2 jaar een kontrolle gehad in Den Haag. De politie rollerbanken staan meestal bij scholen en doorgaande wegen om 08.00 en na 15.00 uur.
Je kan ook het ap-je op de mobiel gebruiken (Rollerbank NL) voor waar ze staan te kontrolleren.
 
Ik heb een Turbho RL-50 en daar zit geen vario begrenzings ring in.
In de v-riem behuizing zit een opname sensor die takten krijgt van de draaiende koppelings bell (huis), je ziet aan de onderzijde van de v-riem behuizing een gat waar de kabel in gaat naar de sensor en de andere kant van de kabel gaat naar de CDI
zodat de CDI de snelheid kan meten en begrenzen. Nu zijn er 3 soorten CDI-s, de 25km, de 45km, en de onbegrensde CDI.
Het zou best kunnen zijn dat bij jou de sensor kabel door geknipt is, of er een verborgen schakelaar ergens zit in de kabel voor een eventuele rollerbank kontrolle te kunnen door staan. Ik heb er nu een 35km CDI in zitten (blauw kenteken) en de scooter loopt nu max 38km. Nog nooit in de laatste 2 jaar een kontrolle gehad in Den Haag. De politie rollerbanken staan meestal bij scholen en doorgaande wegen om 08.00 en na 15.00 uur.
Je kan ook het ap-je op de mobiel gebruiken (Rollerbank NL) voor waar ze staan te kontrolleren.

Bedankt voor de reactie! Ik heb de kabel inderdaad gelokaliseerd, heb het idee dat deze doorgeknipt is. Er zit geen verborgen schakelaar in, en of de CDI de originele is is lastig te zeggen. Ik ben ook niet meer bereid om nog veel te investeren in de scooter, en ga het gewoon "op de gok" doen - net als jij. Thanks voor de tip, de Rollerbank NL app gebruik ik gelukkig al jaren :grimacing:.
 
beerolifant,

volgens mij is dit de originele cdi.
Die blauw/witte draad die buiten de connectoren, rechtstreeks uit de cdi komt is volgens mij de draad die naar de cartersensor zou moeten lopen.

Deze kun je volgen of Ohms meten om te controleren of deze draad ergens onderbroken is, hetzij door een breuk, hetzij omdat deze is doorgeknipt, hetzij er ergens een schakelaar in het circuit zit opgenomen.
 
Hierbij 3 foto's van mijn orginele 25km CDI, je kan de CDI gemakkelijk er uit halen, buddy bak eruit en dan rechts hoog aan de achterzijde naast de tank. Er staat text op zie foto's.
 

Attachments

  • IMG_0432.JPG
    IMG_0432.JPG
    127.1 KB · Views: 20
  • IMG_0433.JPG
    IMG_0433.JPG
    383.4 KB · Views: 17
  • IMG_0434.JPG
    IMG_0434.JPG
    371.9 KB · Views: 16
@Sparky @Happ, bedankt voor de reacties. Ik ga binnenkort even de kabel volgen om te zien of deze gebroken is of of er een schakelaar is. De CDI op de foto's lijkt overeen te komen. Als ik dat gedaan heb post ik het nog wel even om jullie op de hoogte te houden!
 
Hey, ik heb nu zelf een lintex jet 25 en ben benieuwd naar je resultaten. Ik heb nu een snorscooter die ipv 25 rond de 60 gaat. Ik wil het graag begrenzen, maar volgens mij heb ik een originele cdi en de toerentalsensor kabel is ook niet doorgeknipt. Wat kan ik doen?
 
Als die CDI hebt van de foto hieronder
1089_snaps.jpg
dan gaat de blauwe kabel naar de sensor pickup in aan de koppeling toerental sensor
wat vaak gebeurd is de kabel lostrekken bij de cdi want dat is een stekker-en bus.
dan is dus de begrenzing niet in functie.
 
Back
Top