Doorgang carter bij spruitstuk uitfrezen

Micky

Well-Known Member
Yhoo...
Ik heb nu m'n carburateur en spruitstuk van m'n speedfight eraf liggen, en nou valt mij op dat in het carter (bij uitgang spruitstuk) de twee doorgangen die daar zitten mij wel wat klein lijken.
Zou het veel uit (kunnen) maken als ik deze doorgangen voor de gein eens iets groter maak???
Eeen paar maanden geleden stond hier ook in een topic dat een grotere carb + spruitstuk+ander membraam op een speedfight niet veel school bij hem. Kan dat hier misschien aan liggen??

Als het zo is ga ik dat volgende week ofzo effe groter maken. (tijdgebrek)
mzzls

------------------
Peugeot Speedfight Ac '98 : Gianelli Metal, DR70, Hebo race-koppeling, Polini V-snaar, Mallossi Multivar,RGD 20mm carburateur, Bridgestone ML50, enz.
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Micky:
Yhoo...
Ik heb nu m'n carburateur en spruitstuk van m'n speedfight eraf liggen, en nou valt mij op dat in het carter (bij uitgang spruitstuk) de twee doorgangen die daar zitten mij wel wat klein lijken.
Zou het veel uit (kunnen) maken als ik deze doorgangen voor de gein eens iets groter maak???
Eeen paar maanden geleden stond hier ook in een topic dat een grotere carb + spruitstuk+ander membraam op een speedfight niet veel school bij hem. Kan dat hier misschien aan liggen??

Als het zo is ga ik dat volgende week ofzo effe groter maken. (tijdgebrek)
mzzls


Ach ja, een simpele wet (zal wel iets fout geformuleerd zijn
smile.gif
) luid : De maximale doorstroom snelheid wordt begrenst door de kleinste diameter in een pijpstelsel.

Als die opening dus maar groter is dan de diameter van je carburateur! En dat zal heus wel het geval zijn. Advies is dus om er gewoon vanaf te blijven want anders heb je in no-time alles verneukt.
 
ik heb een honda x8r bijna zelfde blok.
en daar heeft iemand voor mij die doorgang dus wel groter gemaakt, met een vijl.
de doorgang bestaad dus uit 2 delen, daar tussen in , dat spijltje zegmaar heeft hij puntig gemaakt en verder niet echt zo veel.
Maar als het wat uitmaakt, ik weet het eigenlijk niet, ik merkte iig haast geen verschil.
Hij gaat er iig niet minder door lopen
 
de doorgangen komen weer naast elkaar bij het carter uit. Maakt het dan veel uit (spoelrichting ofzo??, lijkt me niet maarja..)
Wat denken de anderen ervan (Arne, Bart, enz..)
Ik krijg het idee, dat ik ze best groter kan maken.
 
Dat was ook iets waar ik nog over aan het denken was. Totnu toe nog geen betere (en toch makkelijke) manier gevonden als de stofzuiger erop, cilinder eraf en wc papier gebruiken om het op gruis op te vangen en de rest te beschermen.
zal wel moeilijk worden maar dat zie ik dan wel. Zat jij er ook over te denken bij je scoot ??
 
jeroenL, das toch niet zo'n probleem.
bezine in carter gooien en even met luchtslang uitspuiten, als je dat 2/3 keer doet is alle troep eruit !!
en je kunt er ook gewoon een doek achter drukken, maar dan zal ik het carter nog doorspuiten.
maargoed, mijn setup is nu: mhr replica/nrx/20mm carb+spruitstuk/polini vario+v-snaar+airspeed/speeddrive/2g koppeling/vertanding (z=21-49)
 
dat heeft iemand, voor mij gedaan die eerder in een bromfiets zaak heeft gewerkt.
dat is al weer een tijd geleden toen ik mijn orginele cil enzo had, toen merkte ik er weinig van.
Daarom kan ik je niet vertellen wat , het nu met mij setup heeft geholpen.
 
Hmm.. ik vraag me af wat Arne, Bart, enz.. er van denken.Zou het veel kwaad kunnen doen?
ik denk namelijk dat ik het misschien strak wel eens zou kunnen gaan proberen (over een paar weken).
 
Originally posted by Micky:
Hmm.. ik vraag me af wat Arne, Bart, enz.. er van denken.Zou het veel kwaad kunnen doen?
ik denk namelijk dat ik het misschien strak wel eens zou kunnen gaan proberen (over een paar weken).


Ben je zo prof. dat je dat aan durft? Ik zou er geen niet aan beginnen ten zij je er echt veel van af weet!
 
Ik prof???
zou zou ik me eigen niet noemen. maar ik zit er wel heel hard over te denken om het te proberen, ik heb nu namelijk met de 20mm carb rondgereden, hij wordt echt ergens door begrenst denk. hij is dan nog niet helemaal goed afgesteld (stationair draaien doet hij alleen met choke open, anders valt hij na 10 sec uit) maar tussen half gas en volgas zit gewoon geen verschil; ik gebruik voor mijn gevoel maar een klein gedeelte van de gashendel. Ook krijg ik het idee dat de stationairschroef niet zoveel nut heeft, zet choke uit--> hoger stationair + zuiverder --> na 10 sec valt hij ineens in.

bespeur tot nu toe slechts weinig voordeel, denk dus dat voor betere prestaties echt wel daar het een en ander bijgewerkt moet worden.
 
Daarom trouwens ook dat ik effe om de mening van bv Arne en Bart, enz.. vraag. om mij alvast advies te geven voordat ik begin enzo, zeg maar van te voren info inwinnen.

Mzzls \ Micky
 
Als je scooter zo uitvalt als jij beschrijft moet je luchtschroef wat meer dicht denk ik, krijgt hij teveel lucht met stationair. Ik heb 19 mm carb en heb ook met half gas weinig verschil met volgas. Heb jij nog orgineel spruitstuk? Ik wel, heb nu doppler 20mm besteld. Kijken of dat iets uitmaakt.
Anders kan ik nog een andere krukas proberen en volgens mij is de koppeling uit balans, maar als ik dat allemaal gefixt heb is er niet veel meer te doen en als ik nog harder wil neem ik wel een keer een zip denk ik.

mazzel

Originally posted by Micky:
Ik prof???
zou zou ik me eigen niet noemen. maar ik zit er wel heel hard over te denken om het te proberen, ik heb nu namelijk met de 20mm carb rondgereden, hij wordt echt ergens door begrenst denk. hij is dan nog niet helemaal goed afgesteld (stationair draaien doet hij alleen met choke open, anders valt hij na 10 sec uit) maar tussen half gas en volgas zit gewoon geen verschil; ik gebruik voor mijn gevoel maar een klein gedeelte van de gashendel. Ook krijg ik het idee dat de stationairschroef niet zoveel nut heeft, zet choke uit--> hoger stationair + zuiverder --> na 10 sec valt hij ineens in.

bespeur tot nu toe slechts weinig voordeel, denk dus dat voor betere prestaties echt wel daar het een en ander bijgewerkt moet worden.
 
Oja ik geloof dat je al zo'n groot spruitstuk hebt aangezien je een RGD carb hebt. Als je uit gaat frezen zou ik niet teveel naar beneden frezen want dan kom je uit bij de vario geloof ik. Waarom heb je die black swan er niet meer op eigenlijk, is die metal beter?

------------------
Zenith-schijfrem, MHR replica, bidalot uitlaat met yasuni demper, malossi multivar, 19,5mm DO, MVT Serie II ontsteking, spruitstuk uitgevijld, Malossi racemembraan, olympia koppeling, betor gasveer, luchtfilter verplaatst(anders paste die gasveer ook niet)
 
Overgang naar grotere carbu scheelde niets, overgang naar racemembraam en uitvijlen van spruitstuk wel een beetje. Andere uitlaat (bidalot) niet zo met optrekken, wel topsnelheid. MVT ontsteking scheelde het meest met optrekken, maar dat was veel geklooi om te installeren en er kan geen begrenzer op. Maakt nu wel autowheelie als hij nog niet warm is.
Dat is altijd bij luchtgekoelde scooters. Dat ze harder optrekken als de motor nog niet warm is. Ligt niet aan je carburateur afstelling hoor. Zal wel komen doordat het mengsel voorverwarmd wordt en uitzet en niet zoveel moleculen in je cilinder passen.
Maar op meeste scooters zit zo'n veel groter membraan, en aangezien een groter spruitstuk ook al helpt zal het denk ik wel helpen om dat gat groter te maken.
Raar dat je stationairschroef het niet doet, staat je gaskabel te strak misschien? Dan kan de gasschuif niet lager. Maar dan zou je scooter wel hoog stationair moeten lopen.
Zuigt hij geen valse lucht? bij het spruitstuk ofzo.
 
Waar ga je het mee fresen eigenlijk? heb je een dremel ofzo? Misschien ga ik ooit nog een keertje de krukas vervangen, hopelijk geeft dat ook meer vermogen, en dan wil ik gelijk ff kijken of ik wat aan dat kleine gaatje kan doen.

groeten, Jeroen
 
Die black swan had ik een tijdje te leen. Vind het alleen niet erg dat ik hem niet meer heb, Blackswan was erg toerzuchtig enzo, dat klopt. Maar met m'n Metal ging ik even hard, en trok hij harder + was voor mij veel makkelijker af te stellen.
Ik had met die blackswan ook veel meer lawaai, gaf ook veel klachten in de straat over het geluid, enz.
Ik vond hem naverhand het geluid, niet zogoed presteren. Zal hem waarschijnlijk ook nooit echt goed hebben afgesteld neem ik aan, (omdat anderen ook altijd zo positief over deze uitlaat zijn)
Ik hou het voortaan in iedergeval bij m'n Metal. Voor mij gewoon de beste uitlaat.

Ja, ik heb ook 20mm spruitstuk.
Ik heb nog eens goed gekeken, en ben tot ontdekking gekomen, dat de stationair schroef waarschijnlijk geen werking heeft.
Ik kan hem namelijk zoveel indraaien als ik wil, maar hij krijgt stationair niet meer toeren, en toen in in de carbu keek, zag ik dat de naald en schuif enzo helemaal niet veranderde als ik hem helemaal in draaide.
Heb inmiddels al verschillende standen van de luchtschroef geprobeert;
2 slagen (1 keer helemaal rond),
3 slagen (1,5 keer helemaal rond)
4 slagen ...
Bij 3 slagen duurde het het langst voordat hij afsloeg, en de toeren daalden heel langsaam na (bij choke uit) met het gas te hebben gespeelt als hij warm is.

Ik krijg dus meer het idee dat de stationair schroef er voor de 'sier'opzit. (op een verkeerde plaats)

Anyway, koop geen rgd 20mm setje...
 
Back
Top