DJ Kymco y50 for a Lifetime! Knallen!

Status
Not open for further replies.

martinbutzelaar

New Member
Ik ben Martin, ben 39jaar oud, en heb op m’n 16e een aantal 2e hands DJ’s gehad, want een nieuwe was te duur voor mij destijds. 3390 gulden
Wat een geld hè.
Destijds ging ik niet verder dan een cilindertje, rolletjes en een andere uitlaat, en dat was eigenlijk al heel leuk.

Nu, meer dan 20 jaar later begon het weer te kriebelen en vond ik op marktplaats een 1995 snor DJ voor ‘maar’ 300€, die er netjes uitzag en mooi liep. Hij had het bekende nostalgische geluid (met zo’n mooie fluit), precies dat geluid waarom ik die DJ’s zo geweldig vind en kon m niet laten staan.

Zonder me te verdiepen heb ik er een 70cc malossi op gezet, verder standaard setup, ik ben immers al bijna 40.

Maar toen begon me toch op te vallen, dat het een oud scootertje was van 24 jaar oud, met slechts n nieuw cilindertje.
Het frame is redelijk tot behoorlijk verroest en overal waar lagers zaten, zat speling. Krukas, balhoofd, vertanding/achterwiel. Als je het gas los liet, dan klonk t vreselijk, want dan kan je het beste horen hoe hij ‘uitrolt’.

Ik heb me toen voorgenomen, ik ga kijken of ik m’n nostalgische Kymco DJ helemaal netjes kan maken.

Ik heb toen een 2e DJ op het internet gevonden, Refined, bouwjaar 2005, 150€, liep niet zo mooi maar het frame was netjes en kon er prima vanaf Arnhem mee naar Hoevelaken (huis) rijden.
Onderweg naar huis werd ik op een 80km/u weggetje door een motorrijder ingehaald die zwaar over de 200km/u reed, en toen dacht, Ach, dit is kinderspeelgoed, wat zeur ik, ik ga m ook gelijk flink proberen te kietelen.

Het idee was om deze helemaal te strippen, en alles van m’n ‘oude’ DJ over te zetten naar dit frame, en alles wat er nog nieuw aan te bestellen is, erop te zetten en hem compleet te reviseren, alle lagers, etc.
Het enige dat ik graag origineel zou laten, is de luchtfilter, omdat ik dat BWAAAP geluid niet zo mooi/fijn vind.

waar ben ik nu:
Alles is gelukt, hij zit weer in elkaar, en dit is mijn setup:
70cc Malossi sport
Rito krukas, C3 lagers stalen kooi.
Handmade Leo Vinci uitlaat terugloop omhoog.
Polini CP 17,5mm carburateur. Met een verloopje perfect passend gekregen op de standaard snorspruitstuk, welke is uitgefreesd.
Met een rubber de carburateur passend gekregen op de standaard luchtfilter.
Carter is uitgefreesd zodat hij perfect aansluit op de cilinder.
Polini racekoppeling.

al een hele prestatie voor mijn doen, had het immers nog nooit gedaan. En hij glijdt over de weg en voelt super solide.

Maar qua kietelen moet er nog wel wat gedaan worden, voornamelijk afstelling denk ik.
En ik hoop dat er op dit forum nog een paar fanatieke nostalgische DJ kenners rondlopen of gewoon mensen met goed advies.

Hier komt het:
- hij loopt met m’n 17,5mm carburateur met een 90 sproeier nog te rijk. Stottert bij vol gas. Terwijl met mn oude DJ met standaard carburateur een 90-92 nodig had.
Nou zijn er nog meer dingen nodig om de grotere carburateur goed te laten werken zodat het echt wat toevoegt.
Een groter spruitstuk is onderweg vanuit JosDijkman. Geen idee wat dit op gaat leveren.
Als ik m écht wil kietelen, gaat die carburateur dan helpen? En zo ja, wat is er dan nodig om hem goed in balans te krijgen en hem tot z’n recht te laten komen?

- De Leo Vinci zit er onder. Vroeger ging ik terug naar bijbehorende lichtere rolletjes. Gek genoeg zit er nu 7,5 gram in en heb niet het idee dat dat te zwaar is (eerder nog te licht). En dat vind ik vreemd.
Met de trekveren en drukveer heb ik nog niks uitgeprobeerd. Nooit eerder gedaan en was eigenlijk ook nooit nodig vroeger.
Wat voor setup in de overbrenging zouden jullie adviseren (zonder andere vertanding) waardoor hij lekker optrekt?
Ik weet dat de standaard koppeling en een standaard uitlaat sowieso heel veel koppel geeft. Maar ik zoek een setup waarbij ik die Leo kan gebruiken en iets meer toeren kan maken, iets meer top, maar dat toch de focus ligt op de trekkracht.

- is het de moeite waard om alsnog de Polini 70CC gietzijzer te gaan halen? Kan dat nog schelen? Hoorde daar de beste verhalen over in combinatie met de DJ Kymco.

  • andere tips om hem nog meer te kietelen zijn uiteraard van harte welkom.

Alvast hartelijk dank voor jullie input.
Martin
 
Advertisement - register to remove this

Ik kan men er niet genoeg erop wijzen:


Bij het opvoeren van je snor op dit forum zal ik op grond van de link hierboven je topic moeten sluiten.
Wat wel word toegestaan is als er originele delen op de scooter komt en hij voldoet aan de wettelijke eisen.
Optisch mag altijd, motorisch daar moeten wij een grens aan stellen.

Opvoeren word alleen toegestaan buiten het forum om.. Dus wat jij doet achter de schermen daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.

De regels gelden hier voor elke forum gebruiker. Dit had je kunnen weten als je de tijd even nam om Use & Abuse forum door te lezen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top