Distributie ketting piaggio zip 4t vervangen

Zippert94

New Member
Hallo allemaal,

Piaggio Zip 4t - 2016
16.200 km op de teller
Zie foto's toegevoegd.

Doordat er een tik uit het motorblok komt, ben ik begonnen met het verhelpen ervan. Hetgeen wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgeden:
  • Bougie vervangen
  • Kleppen gesteld
  • Motorblok olie vervangen
  • CDI vervangen
  • Spruitstuk vervangen (was gescheurd)
  • Enkele slangen waren lek en dus vervangen

Nog steeds liep de motor nog niet lekker, dus verder gegaan met het demonteren van de carterkap en de rolletjes ect bekijken. Bij het halen van nieuwe rolletjes bij de scooter dealer zei hij me dat die bijna zeker wist dat de distributieketting versleten was waardoor er een tik uit het blok komt. Dus die ook gekocht en begonnen met de onderdelen te vervangen.

Tot daar ging het goed, dan het volgende. Alles losgehaald en aanbelandt bij de distributieketting, de veer van de spanner losgehaald waardoor ik de distributieketting eraf kon draaien, en volgens mij is het daar fout gegaan. Ik had de as wel op tijd gesteld maar omdat ik de ketting eraf gedraaid heb begin in nu te twijfelen of daardoor de afstelling ook niet verkeerd staat. Toen de distributieketting namelijk los was, kon ik het tandwiel aan de nokkenas gewoon draaien (duuhh). Vervolgens heb ik de nieuwe distributieketting erom gelegd, maar nu krijg ik de spanner niet meer op zijn plek en weet ik niet of de afstelling goed is (op tijd staat). Dus mijn vragen:
  1. Hoe kan ik de afstelling controleren zodat ik zeker weet of die goed staat? Of ben ik nu gewoon de sjaak en moet ik het hele blok openhalen?
  2. Hoe krijg ik de spanner weer op zijn plek?

Zie de foto's, hopelijk is het te volgen.
 

Attachments

  • IMG_20220514_180110.jpg
    IMG_20220514_180110.jpg
    178.7 KB · Views: 12
  • IMG_20220514_180114.jpg
    IMG_20220514_180114.jpg
    184.6 KB · Views: 11
  • IMG_20220514_180119.jpg
    IMG_20220514_180119.jpg
    147.9 KB · Views: 11
  • IMG_20220514_180124.jpg
    IMG_20220514_180124.jpg
    164.1 KB · Views: 11
  • IMG_20220514_180133.jpg
    IMG_20220514_180133.jpg
    254.8 KB · Views: 10
  • IMG_20220514_180138.jpg
    IMG_20220514_180138.jpg
    258.7 KB · Views: 11
Advertisement - register to remove this

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik vond het ook erg weinig KM wat de dealer zei, zelf heb ik in het verleden ook makkelijk de 12.000 km gehaald zonder gekkigheden in het blok.


De dealer ziet je al aankomen $$$. Maar het ligt er ook aan hoe je er mee omgaat. Zijn genoeg mensen die alles kapot krijgen om de na bij de 5000km.
Post automatically merged:

op zandri is alles te koop


Gewoon even bij de technische tekeningen kijken op de site.. Of je van een zip neemt of fly zal denk ik weinig uitmaken..
 

Zippert94

New Member
Nu ook de O-ring en keerring vervangen, alles terug gemonteerd, olie erin en gestart. Ik schrok me kapot, de tik is alleen maar erger geworden....

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, ik weet inmiddels niet meer waar ik moet zoeken. Ik heb even de volgende video's/foto's gemaakt en het volgende wat ik kan concluderen is dat de kleppen niet goed op 'tijd' staan. Ik heb de kleppen stand nogmaals gecontrolleerd (0.15 uitlaat, 0.10 inlaat). In de afbeeldingen probeer ik te laten zien hoe het nu afgesteld staat, volgens mij staat dit goed, of zie ik hier iets over het hoofd??

Er zit ook een klein beetje speling op de nokkenas, kan dit de oorzaak zijn?

Video waarin de tik te horen is:
Tik motorblok

Video waarin te zien is dat het lijkt alsof er een 'dood' punt zit:
Dood punt --> ±0:15 sec

Video waarin ik probeer te laten zien wat de kleppen stand is op het dode punt:
Dode punt kleppenstand

Speling op de nokkenas:
Speling nokkenas


Hoor graag van jullie!
 

Attachments

  • IMG_20220520_181700.jpg
    IMG_20220520_181700.jpg
    134.2 KB · Views: 4
  • IMG_20220520_181743.jpg
    IMG_20220520_181743.jpg
    57.6 KB · Views: 4
  • IMG_20220514_180133.jpg
    IMG_20220514_180133.jpg
    254.8 KB · Views: 5
Advertisement - register to remove this
Top