Display van MPH naar km/h UGBEST UF9 City

krtpqm

New Member
Sinds een klein jaar heb ik een UGBEST UF City elektrische snorscooter. Het is zo'n generiek Chinees model dat onder meerdere merknamen werd/wordt verkocht. Hij heeft een 3000w znen motor, werkt op 72V lithium batterijen. Ik heb hier inmiddels enkele threads gezien over deze scooters en zelfs de 'handleiding', maar niets over het display en de settings van mijn UGBEST. Ik heb een reset en select knop, dus hoe moeilijk kan het zijn zou je denken.
IMG_9911.jpg

Hierboven een foto van net na het contact inschakelen waarbij alle leds oplichten. Zo te zien werken de meesten (die om te zien hoe vol de batterij zit, helaas niet (rechtsonder), dus zelf maar een voltmetertje ingebouwd). Na een seconde zie je de normale weergave zoals hieronder. Hierbij zijn echter ook diverse instellingen mogelijk voor dag- en totaalteller, en snelheid. Die laatste kan in vreemde niet bestaande eenheden die meer een soort vermogen lijken weer te geven, zoals 190 bij een volle accu en plankgas, en 130 bij een bijna lege accu en volgas. De 'toerenteller-balk' is de ampere-meter (x10amp)
Hij kan ook op 'echte' MPH ingesteld worden, en zoals je hierboven ziet, zou die ook op km/h moeten kunnen, het symbool is aanwezig. Heb echter geen idee hoe. Het lijkt me ook dat de scooter nieuw bij aflevering (in 2017) op km/h stond.
IMG_9914.jpg
Bij de controller heb ik de stekker met 6 pinnen naast die van 30 gewisseld met de 'andere loshangende' 6 pin stekker, maar dat lijkt ook niets te doen, d.w.z. alles functioneert hetzelfde. Dacht misschien is de ene stekker voor de snor-stand en de andere voor brommen, maar ik heb geen verchil tussen de 2 kunnen waarnemen. Enig idee waarom er dan 2 van deze stekkers zijn die uit dezelfde kabel komen?
IMG_9811.jpgIMG_9813.jpg

Ik heb nog niks met de usb-kabel gedaan. Dan moet ik ook eerst weten met welke controller ik hier te maken heb, UGBEST is maar een label lijkt me. Bovendien heb ook niet zo snel een laptop met windows tot mijn beschikking.

Wie heeft er meer informatie over de bediening van dit display? Of over de controller(software)?
 
Advertisement - register to remove this

Ugbest is een op zn zachtst gezegd onbekend budget-merk van een nog minder bekend chinees budget-merk: Taizhou.
maar zelfs die heeft deze scooter niet in zn assortiment staan...

ik ken dit type niet, maar ben wel nieuwsgierig dus wie weet waar we uitkomen...
je hebt wel twee knopjes onder je display, wat doen die?

rommelen met stekkers had bij oudere scooters nog wel eens zin (EVT-168 bijv.), maar de controller in jouw scooter lijkt me softwarematig begrensd, dus kan je rommelen met stekkers tot je scheel ziet...
 
Ugbest is een op zn zachtst gezegd onbekend budget-merk van een nog minder bekend chinees budget-merk: Taizhou.
maar zelfs die heeft deze scooter niet in zn assortiment staan...

ik ken dit type niet, maar ben wel nieuwsgierig dus wie weet waar we uitkomen...
je hebt wel twee knopjes onder je display, wat doen die?

rommelen met stekkers had bij oudere scooters nog wel eens zin (EVT-168 bijv.), maar de controller in jouw scooter lijkt me softwarematig begrensd, dus kan je rommelen met stekkers tot je scheel ziet...
Dan ga ik maar eens verder zoeken welke controller het precies is.

De resetknop zet de dagteller op nul en kan de kleur van het display wijzigen. De selectknop schakelt tussen de verschillende snelheidsmodi. En de klok zou ook nog iets moeten doen.

De UF9City wordt nu niet meer geproduceerd, maar er zijn andere varianten in de Ecobit-lijn die er erg op lijken: https://www.ugbest.com/product/ecobit-classic-scooter/ De City heeft ook een VIN-plaat van Ecobit International S.r.l. Hij mag dan wel veel Chinese componenten hebben (heeft elk apparaat, scooter, auto), hij is in ieder geval nog in Italie (deels) ontworpen en geassembleerd. Voor een 6 jaar oude scooter doet ie het nog uitstekend, en 12 inch wielen, schijfrem achter, en 3kW vermogen zijn zelfs vandaag de dag geen vanzelfsprekendheid bij elektrische scooters.
Deze was overigens ook alles behalve budget: de scooter zelf was in januari 2017 EUR 4996,99, met lader en extra accu EUR 6562,76. In "januari 2023-euro's" is dat zo'n EUR 8200,- Ik heb er 2 Li-ion van 20Ah bij, die zijn wellicht minder oud aangezien die het nog uitstekend doen met zo'n 40km+ per stuk bij gematigede temperatuur.
 
schijfrem achter, en 3kW vermogen zijn zelfs vandaag de dag geen vanzelfsprekendheid bij elektrische scooters.
zékerweten van wel.
merendeel van de e-scooters heeft dit, simpelweg omdat er meestal door de naaf-motor geen plaats is voor een trommelrem.
en vandaag de dag zijn (afhankelijk van merk/model) motoren van 2500 - 3000 watt standaard i.v.m. de snelheden in ons landje (alleen sommige snorscooters hebben nog wel es een motor met minder vermogen omdat ze geen 45kmpu hoeven te halen...)
Dan ga ik maar eens verder zoeken welke controller het precies is.
Misschien Ecobit international een mailtje sturen?
afgaand op hun website is t idd deels import uit China i.c.m. Italiaanse assemblage
Ik heb er 2 Li-ion van 20Ah bij, die zijn wellicht minder oud aangezien die het nog uitstekend doen met zo'n 40km+ per stuk bij gematigede temperatuur.
zeker niet verkeerd voor dergelijke accu's!
ik heb twee lipo's met dezelfde spec's en haal daar 50-54 km's per stuk mee bij gematigde temp. maar die zijn dan ook nog minder dan 2,5 jaar oud.
 
Sinds een klein jaar heb ik een UGBEST UF City elektrische snorscooter. Het is zo'n generiek Chinees model dat onder meerdere merknamen werd/wordt verkocht. Hij heeft een 3000w znen motor, werkt op 72V lithium batterijen. Ik heb hierna enkele threads gezien over deze scooters en zelfs de 'handleiding', maar niets over het display en de instellingen van mijn UGBEST. Ik heb een reset en een selectieknop, dus hoe moeilijk kan het zijn zou je denken.
View attachment 68221

Hierboven een foto van net na het contact inschakelen waarbij alle leds oplichten. Zo te zien werken de meesten (die om te zien hoe vol de batterij zit, helaas niet (rechtsonder), dus zelf maar een voltmetertje ingebouwd). Na een seconde zie je de normale weergave zoals hieronder. Hierbij zijn echter ook diverse instellingen mogelijk voor dag- en totaalteller, en snelheid. Die laatste kan in vreemde niet bestaande eenheden die meer een soort vermogen lijkt weer te geven, zoals 190 bij een volle accu en plankgas, en 130 bij een bijna lege accu en volgas. De 'toerenteller-balk' is de ampèremeter (x10amp)
Hij kan ook op 'echte' MPH worden ingesteld, en zoals je hierboven ziet, zou die ook op km/h moeten kunnen, het symbool is aanwezig. Heb echter geen idee hoe. Het lijkt me ook dat de scooter nieuw bij aflevering (in 2017) op km/h stond.
View attachment 68222
Bij de controller heb ik de stekker met 6 pinnen naast die van 30 gewisseld met de 'andere loshangende' 6-pins stekker, maar dat lijkt ook niets te doen, dwz alles functioneert hetzelfde. Misschien is de ene stekker voor de snorstand en de andere voor brommen, maar ik heb geen verchil tussen de 2 kunnen waarnemen. Enig idee waarom zijn er dan 2 van deze stekkers die uit dezelfde kabel komen?
View attachment 68223View attachment 68224

Ik heb nog niets met de usb-kabel gedaan. Dan moet ik ook eerst weten met welke controller ik hier te maken heb, UGBEST is maar een label lijkt mij. Bovendien heb ik ook niet zo snel een laptop met windows tot mijn beschikking.

Wie heeft er meer informatie over de bediening van dit scherm? Of over de controller(software)?
Goedemorgen, ik heb dezelfde scooter gekocht, 1 accu geeft aan hoe vol de accu is en de volt, de tweede accu kon niet opladen. Daarna naar een reparatie voor de accu gegaan. Volgens hem is de printplaat BMS defect. Die moet vervangen worden kost zo'n 300 euro. Ik wilde niet meer geld uitgeven. Ze hebben de accu aangesloten zonder BMS. Deze accu geeft niet aan hoe vol de accu nog is, en de bms knippert op het scherm. voor de rest werken beide accu's goed per accu, 35/40 km actieradius.
 
Ik heb inmiddels de juiste software gevonden en de laptop aangesloten. De controller is gelukkig een Lingbo variant en dus was dat niet heel ingewikkeld omdat er al een usb-kabel aan de controller zat. Heb inmiddels de snelheidsbegrenzer gedeactiveerd en de achteruit-versnelling juist weer geactiveerd. Displaysettings gaat niet via de software. Actieradius zal nu wel een stuk minder zijn, hij rijdt nu immers letterlijk dubbel zo snel (gps geverifieerd) als de 27km/u die hij eerst reed. Een enkele reis woon-werk van 25km ging echter zonder problemen op 1 accu.
 
Eerst de Lingo software downloaden. Even googelen op LBGUI of LBMC GUI. Aansluiten op je scooter. Bij mij moest ook contact scooter aan. Dan 'connect' drukken om de data in te laden en vervolgens aanpassen waar nodig en weer uploaden. Rechtsboven switch je tussen Chinees en Engels.
IMG_0141.jpg
 
Op deze pagina van het Deense scooterforum vind je veel informatie en downloadlinks. (Ook op het Duitse elektroroller-forum.de had ik e.e.a. gezien.) In mijn UGBEST UF9 CIty zit dus de HK2X 122 controller.

De VGA Vax scooter waar ze het in de thread over hebben is ook een door Ecobit in Milaan 'geassembleerde' scooter met HK2X 122 controller.

software en documentatie
 
Last edited:
Jongens hou rekening met dat we het opvoeren van snorscooters niet toestaan. Ik zal het topic ook sluiten als de discussie weer hierover gaat.
 
Back
Top