Direct aansluiting koplamp Zip

SamZip

New Member
Ik heb een Piaggio Zip 4-takt uit 2015 en ik zou daarvan mijn koplamp op het contact aan willen sluiten. Zodat de koplamp aangaat als ik het contact omdraai. Dit wil ik doen omdat ik er een led lamp in wil zetten. Kun je dit gewoon aansluiten of kan dit negatieve gevolgen hebben?
 
Advertisement - register to remove this

Sam,

Ik heb even in het schema gekeken dat ik in het bezit heb echter ik weet niet of dit ook van toepassing is op jouw Zip.

Daarom even een vraagje vooraf.

Werkt je koplamp nu ook al als je de scooter op contact zet en de eventuele lichtschakelaar op "on" of werkt je koplamp alleen als de motor draait.

Indien je verlichting alleen werkt als de motor draait is het niet aan de raden om je verlichting te veranderen naar gelijkspanning.
De reden hiervoor is dat je de verlichting gaat verplaatsen van de lichtspoel in je stator naar de gelijkspanning achter je accu/spanningsregelaar.

Het nadeel is dat de lichtspoel een bepaalde belasting verwacht, neem je de verlichting hier weg dan wordt de belasting plots bijna 3 Ampere minder, de spanning van de lichtspoel neemt daardoor toe, wat weer niet goed is voor de zaken die verder nog op de lichtspoel zijn aangesloten.

Verder wordt aan de andere zijde de belasting van de accu/spanningsregelaar ineens verhoogt met 3 ampere, dus de spanningsregelaar moet deze 3 ampere extra gaan leveren.
Deze kan hierdoor dus te warm worden en kapot gaan.
Kan de spanningsregelaar de gevraagde stroom niet leveren kun je problemen krijgen met alles wat op gelijkspanning werkt, een voorbeeld is bijvoorbeeld het niet of niet voldoende laden van de accu.
 
Sam,

Ik heb even in het schema gekeken dat ik in het bezit heb echter ik weet niet of dit ook van toepassing is op jouw Zip.

Daarom even een vraagje vooraf.

Werkt je koplamp nu ook al als je de scooter op contact zet en de eventuele lichtschakelaar op "on" of werkt je koplamp alleen als de motor draait.

Indien je verlichting alleen werkt als de motor draait is het niet aan de raden om je verlichting te veranderen naar gelijkspanning.
De reden hiervoor is dat je de verlichting gaat verplaatsen van de lichtspoel in je stator naar de gelijkspanning achter je accu/spanningsregelaar.

Het nadeel is dat de lichtspoel een bepaalde belasting verwacht, neem je de verlichting hier weg dan wordt de belasting plots bijna 3 Ampere minder, de spanning van de lichtspoel neemt daardoor toe, wat weer niet goed is voor de zaken die verder nog op de lichtspoel zijn aangesloten.

Verder wordt aan de andere zijde de belasting van de accu/spanningsregelaar ineens verhoogt met 3 ampere, dus de spanningsregelaar moet deze 3 ampere extra gaan leveren.
Deze kan hierdoor dus te warm worden en kapot gaan.
Kan de spanningsregelaar de gevraagde stroom niet leveren kun je problemen krijgen met alles wat op gelijkspanning werkt, een voorbeeld is bijvoorbeeld het niet of niet voldoende laden van de accu.
Mijn koplamp en mijn achterlicht gaan pas aan als ik de motor start.
 
Dan had ik toch het goede schema, mijn mening weet je inmiddels al.

Ik zou het niet doen, de nadelen zijn groter dan de voordelen en je haalt je wellicht een hoop elende en onverwachte storingen op de hals.
 
Ik weet dat dit topic al oud is, toch heb ik nog een vraag. Stel je sluit een led angel eye op die wisselspanning. Dan is dat toch niet goed en heb je toch een grote kans op een kapotte led lamp.
 
Ik weet dat dit topic al oud is, toch heb ik nog een vraag. Stel je sluit een led angel eye op die wisselspanning. Dan is dat toch niet goed en heb je toch een grote kans op een kapotte led lamp.
Die moet aangesloten op gelijkspanning, nooit op wisselspanning. Dan gaat de (led) lamp sowieso kapot.
 
Sowieso is dit een topic van begin 2019 toen led koplampen alleen maar verkrijgbaar waren in 12V 35W/35W.
Inmiddels zijn ook duplolampen te koop van 12V 12W/12W of 12V 8W/8W dus het verhaal hierboven over het verplaatsen van de verlichting is niet meer van toepassing.

Jouw Angel Eye die waarschijnlijk altijd ingeschakeld is, dus wordt gebruikt als dagrijverlichting, kun je gewoon aftakken van de witte draad bij je contactslot.
De lamp gaat dan aan als de scooter op contact wordt gezet.
 
Back
Top