Direct aansluiting koplamp Zip

SamZip

New Member
Ik heb een Piaggio Zip 4-takt uit 2015 en ik zou daarvan mijn koplamp op het contact aan willen sluiten. Zodat de koplamp aangaat als ik het contact omdraai. Dit wil ik doen omdat ik er een led lamp in wil zetten. Kun je dit gewoon aansluiten of kan dit negatieve gevolgen hebben?
 
Advertisement - register to remove this

Sparky

Active Member
Sam,

Ik heb even in het schema gekeken dat ik in het bezit heb echter ik weet niet of dit ook van toepassing is op jouw Zip.

Daarom even een vraagje vooraf.

Werkt je koplamp nu ook al als je de scooter op contact zet en de eventuele lichtschakelaar op "on" of werkt je koplamp alleen als de motor draait.

Indien je verlichting alleen werkt als de motor draait is het niet aan de raden om je verlichting te veranderen naar gelijkspanning.
De reden hiervoor is dat je de verlichting gaat verplaatsen van de lichtspoel in je stator naar de gelijkspanning achter je accu/spanningsregelaar.

Het nadeel is dat de lichtspoel een bepaalde belasting verwacht, neem je de verlichting hier weg dan wordt de belasting plots bijna 3 Ampere minder, de spanning van de lichtspoel neemt daardoor toe, wat weer niet goed is voor de zaken die verder nog op de lichtspoel zijn aangesloten.

Verder wordt aan de andere zijde de belasting van de accu/spanningsregelaar ineens verhoogt met 3 ampere, dus de spanningsregelaar moet deze 3 ampere extra gaan leveren.
Deze kan hierdoor dus te warm worden en kapot gaan.
Kan de spanningsregelaar de gevraagde stroom niet leveren kun je problemen krijgen met alles wat op gelijkspanning werkt, een voorbeeld is bijvoorbeeld het niet of niet voldoende laden van de accu.
 

SamZip

New Member
Sam,

Ik heb even in het schema gekeken dat ik in het bezit heb echter ik weet niet of dit ook van toepassing is op jouw Zip.

Daarom even een vraagje vooraf.

Werkt je koplamp nu ook al als je de scooter op contact zet en de eventuele lichtschakelaar op "on" of werkt je koplamp alleen als de motor draait.

Indien je verlichting alleen werkt als de motor draait is het niet aan de raden om je verlichting te veranderen naar gelijkspanning.
De reden hiervoor is dat je de verlichting gaat verplaatsen van de lichtspoel in je stator naar de gelijkspanning achter je accu/spanningsregelaar.

Het nadeel is dat de lichtspoel een bepaalde belasting verwacht, neem je de verlichting hier weg dan wordt de belasting plots bijna 3 Ampere minder, de spanning van de lichtspoel neemt daardoor toe, wat weer niet goed is voor de zaken die verder nog op de lichtspoel zijn aangesloten.

Verder wordt aan de andere zijde de belasting van de accu/spanningsregelaar ineens verhoogt met 3 ampere, dus de spanningsregelaar moet deze 3 ampere extra gaan leveren.
Deze kan hierdoor dus te warm worden en kapot gaan.
Kan de spanningsregelaar de gevraagde stroom niet leveren kun je problemen krijgen met alles wat op gelijkspanning werkt, een voorbeeld is bijvoorbeeld het niet of niet voldoende laden van de accu.
Mijn koplamp en mijn achterlicht gaan pas aan als ik de motor start.
 

Sparky

Active Member
Dan had ik toch het goede schema, mijn mening weet je inmiddels al.

Ik zou het niet doen, de nadelen zijn groter dan de voordelen en je haalt je wellicht een hoop elende en onverwachte storingen op de hals.
 
Advertisement - register to remove this
Top