*** ding werkt weer niet

Janssuh

Janssuh.nl
Heyhey,
Na uiteindelijk de deuk uit de bocht van mn oude uitlaat gehaalt te hebben omdat de scooter pas na 10x starten was dat waarschijnlijk het probleem + de cilinder zou versleten zijn.
Deuk is uit de uitlaat, vandaag nieuwe cilinder + zuiger enzo erop gezet
motorblokje weer eronder..
en hij start dus niet :mad:

Alle kabeltjes en slangetjes nagekeken zit allemaal goed erin..
het lijkt alleen of hij geen compressie heeft met kicken hij krijgt volgens mij ook geen benzine want bougie blijft gewoon dezelfde kleur houden als toen ik hem erin had geduwt. Bougie vonkt wel dat heb ik ook al nagekeken..

Het betreft een TGB 303 R helemaal standaard alleen varioring eruit en uitlaat begrenzing eruit.

Iemand die mij kan helpen :( ?
 
Advertisement - register to remove this

scooter loopt weer :)
Nu we met 2 man goed aan het kijken waren ( ik en mn pa) zagen we dat als ik kickte uit de bobine zag je zeg maar bij het stukje waar de bougiekabel naartoe loopt daar sprongen de "vonkjes" uit. Zojuist nieuwe bobine gehaalt en startte weer in een keer :)
 
de sproeiermaat heeft weinig te maken met de hoeveelheid olie , de scooter loopt op een bepaald benzine/luchtmengsel goed , als je dan teveel olie erin gooit is ie gewoon te vet , niet te rijk of te arm ;)

ik denk gewoon dat ergens iets niet goed zit..

owjah... dus als je olie in je benzine tank gooid , gaat dat niet door je sproeier bij jou?
Als je logisch nadenkt snap je dat een TANKmengsel met veel meer olie , simpel gezegt minder benzine door de sproeier zal krijgen dan een tank mengsel zonder olie.

Nog simpeler :

Melk door een 1mm gaatje = 100% melk aan de andere kant
Water door een 1mm gaatje = 100% water aan de andere kant
Beide goed gemengt door een 1mm gaatje = 100% melk + 100% water denk je?
 
ik heb in de praktijk niet de ervaring dat dat zo is , brommers met oliepomp of met 1:50 mengsmering heeft bij mij altijd nog met dezelfde maten sproeiers gewerkt en dezelfde reactie gehad..

en praktijk gaat het om , niet om wilde theorieen ;)
 
ik heb in de praktijk niet de ervaring dat dat zo is , brommers met oliepomp of met 1:50 mengsmering heeft bij mij altijd nog met dezelfde maten sproeiers gewerkt en dezelfde reactie gehad..

en praktijk gaat het om , niet om wilde theorieen ;)

waarschijnlijk heb je dan nooit overdreven olie gemengt :)
Daar ging het mij om.
Je hoeft het dus ook niet altijd te merken (op straat). Maar het is gewoon een feit dat ie iets armer gaat lopen erdoor.
 
dit is een gewone scooter , geen racer , en deze draait (als het goed is) op 1:50 ,dus daasr merk je absoluut niks van ,en daar gaat het dus om.

ik ben het met je eens dat als je bijv. 1:30 gaat smeren in een racer, sprinter oid dat dat wel degelijk invloed heeft op de afstellen ,mja , dan rijdt je dus niet eerst met oliepomp dus stel je m meteen goed af op die 1:30 smering.

een scooter loopt std ook al op 1:50 (ongeveer) , dus die olie komt ook in de verbrandingskamer , dus uiteindelijk blijft het mengsel wat je nodig bent gelijk.

uiteraard mag je oliepercentage en sproeier afstelling natuurlijk niet over 1 kam scheren. teveel olie heeft niet hetzelfde effect als een te grote sproeier en vice versa.

de theorie die je daar zegt zal ongetwijfeld kloppen , daar niet van...
 
@ A-Bizar: Theoretisch heb je gelijk, maar in de praktijk zal het, zelfs als je zwaar gaat overdijven, amper/niks uitmaken.

Voorbeeld:
M'n Kreidler rijdt normaal op een mengverhouding van 1:50 (2% olie) en er zit sproeier 200 in.

Nu gooi ik er 1:25 (4% olie) in, m'n Kreidler krijgt dus 2% meer olie en 2% minder benzine in verhouding tot de andere mengsmering.

Voor het gemak ga ik uit van een sproeiermaat die gebaseerd is op 1/1000mm, sproeier 200 is dus 2mm in doorsnee.

De oppervlakte van sproeier 200 = 3,141592654mm²
Om het verschil te compenseren zou je dus een sproeier met een oppervlakte van 3,2057067895907531328mm² nodig hebben.
Sproeier 202 = 3,2047386663454mm² (pak 'm beet 0,001mm² te klein).

Ik vind dit voorbeeld behoorlijk extreem, en als je dan ook nog rekening houd met andere zaken dan kun je concluderen dat het praktisch niks uitmaakt.
De andere zaken zijn:
Meer olie komt de verbranding niet ten goede.
Bij kleinere sproeiers is het verschil ook kleiner.
Des te groter het volume van lucht/benzine mengsel, des te minder zal 1 maat verschil uitmaken (Percentueel wordt het verschil immers steeds kleiner).

En een paar dingen die vast wel mee zullen spelen maar waarschijnlijk te verwaarlozen zijn, en waar ik niet zeker van ben en/of hoeveel het scheelt:
1) De ontbrandingstemperatuur van olie.
Mijn idee is dat je bij een vette smering een iets armer mengsel (Lucht/benzine) kunt gebruiken omdat olie een lagere energetische waarde heeft dan benzine, en dus een hogere ontbrandingstemperatuur heeft, en dit kun je compenseren door meer compressie/warmte (pin me er niet op vast).
2) Weerstand van de doorgang (Ik heb het dan over de wrijving die tussen de wand van de sproeier en de brandstof ontstaat).
Bij een grotere sproeier is die weerstand percentueel lager waardoor je theoretisch dus ook een kleinere sproeier zou kunnen gebruiken.

Wel leuk dat je eraan gedacht hebt A-Bizar! Ik heb er nog nooit aan gedacht.

BTW: Voor de berekeningen ben ik van het volgende uitgegaan:
pi = 3.141592654
Bij een toename van 2% in oppervlak komt er ook weer 2% meer olie van het verschil bij, dit heb ik tot een precisie van 0,0000000100530964928mm² in de berekeningen meegenomen (Een sproeier met die precisie zou je waarschijnlijk handen vol geld kosten).

PS: Ik reed werkelijk met 1:25 in m'n Kreidler ;)
 
200 sproeier? dan rijdt je zeker met een Mikuni?

1:25 vind ik niet zo bijzonder eigenlijk , er waren vroeger ook brommers die moesten rijden op 1:20 compleet standaard (fabrieksopgave) , wel er even bij te denken dat de kwaliteit van de olie toen ook stukken minder was.

het vergelijk van 1:50 naar 1:25 heeft eigenlijk niks te maken met waar het om ging omdat ik bij de scooter van de TS uit ga van 1:50 , met of zonder oliepomp.
 
Nee, sproeier 200 was maar een voorbeeld.

Die Kreidler is nooit af gekomen door verhuizen/ruimte gebrek (Was toen bezig om 'm klaar te maken voor de formule klasse en reed met een Bing 17mm, ik heb alleen de wielen, vork + M stuurtje, een 4 en 5-bak, aangepast spruitstuk + 20mm Dell' vlak (Was dus net te laat klaar, en heb er nooit mee gereden) en accu ontsteking nog...en wat andere rotzooi ;( ).

Het ging mij er alleen om hoeveel groter je in sproeier zou moeten gaan om de vermindering aan benzine te compenseren als je er (veel) meer olie in zou gooien.
Het was dus ook een antwoord op de stelling van A-Bizar.
 
scooter loopt in elk geval weer :p
Om even op die sproeier dingen terug te komen..
mn pa heeft erop gereden met sproeier 83 toen liep hij tegen de 70 zei hij..
toen zei hij ja ik merk wel dr moet kleinere sproeier in dus ik 78 sproeier erin gedaan en toen ben ik gaan rijden.. kwam ik net tot de 45 -.-
maargoed die oude sproeier gata dr dus weer in :p moet alleen ook nog even stationair schroef goed afstellen en dan kunnen we verder gaan met rustig inrijden :)
 
Ja is zeker jammer (Al helemaal als je bedenkt dat ik het frame en 2 wielen toen voor een appel en een ei heb weggedaan...kan mezelf achteraf wel voor m'n kop slaan, mja zo is het nu eenmaal gelopen).
Met de 'grote' jongens had ik waarschijnlijk toch nooit mee kunnen komen omdat ik alles zelf doe en niet het gereedschap heb om het beter aan te pakken, ik moet het dus echt van m'n (aggresieve) rijstijl en lef hebben.
Schrale troost is dat een motoragent beweerde dat m'n Kreidler (die nog lang niet klaar was) een 80cc was...nadat ik 'm 3x keer vertelde dat het 50cc was zei hij dat het minstens 70cc was :L , en mocht ik naar huis lopen omdat ie een oproep had (Heb ik ook maar gedaan omdat ik er niks van geloofde).

En het is idd nooit te laat, ik heb al een adresje gevonden waar ik voor een goede prijs een frame kan kopen, en misschien kan ik de Kreidler waar ik nu aan het sleutelen ben wel kopen voor een leuk prijsje.

Maar eerst zorgen dat ik alle 'troep' kwijt ben en weer ruimte heb in m'n schuur...en m'n Puch NRG in elkaar heb zitten (Heb al ruim 1,5 maand alle onderdelen, en uit noodzaak het blok alvast in de keuken in elkaar gezet...gelukkig (en tegelijkertijd jammer genoeg) geen moeder of vrouw/vriendin die daar om zeurt (Net zoals de 2 NRG frames, fiets en andere troep op het balkon, wielen in de slaapkamer..etc...mja misschien maak ik nog een burnout op m'n laminaat op 2 hoog voor de gein }) ).
 
Back
Top