Dimlicht voor en achter Peugeot Kisbee werkt niet.

Zorro1966

New Member
Hallo.

Ik heb een probleem met de verlichting van mijn Peugeot Kisbee. Zowel dimlicht als achterlicht werken niet. Groot licht (passthrough), remlicht en knipperlichten werken wel. De schakelaar voor het licht werkt alleen dus de passthrough stand.

Inmiddels heb ik de schakelaar voor licht bediening vervangen (waar ook de claxon en de richtingaanwijzers op zit), de lichtweerstand 5w 5 ohm en de spanningsregelaar maar dit alles mag niet baten.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn? Lampen zijn goed, heb ik doorgemeten! Ook de kabelboom gecontroleerd en kan geen onderbreking vinden. 12 volt spanning krijg ik alleen bij het grootlicht en bij de handrem achter.

Groetjes Michel
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hallo Michel,

de passtrough werkt met gelijkspanning van de accu, je normaal groot en klein licht werkt op wisselspanning direct vanaf de stator achter je vliegwiel.

De gele draad.
Dus ik zou de scooter starten en beginnen met meten op de gele draad in de connector van de stator.

Verder weet ik niet of jij ook nog een aan- uitschakelaar hebt voor je verlichting of dat de verlichting altijd aan staat als de motor loopt.
Het schema wat ik heb heeft geen aan- uitschakelaar, dus de gele draad die weg gaat bij de stator arriveert dus bij de groot- dimlichtschakelaar.

Vergeet niet de multimeter op wisselspanning te zetten anders meet je helemaal niks!
 
Hallo Michel,

de passtrough werkt met gelijkspanning van de accu, je normaal groot en klein licht werkt op wisselspanning direct vanaf de stator achter je vliegwiel.

De gele draad.
Dus ik zou de scooter starten en beginnen met meten op de gele draad in de connector van de stator.

Verder weet ik niet of jij ook nog een aan- uitschakelaar hebt voor je verlichting of dat de verlichting altijd aan staat als de motor loopt.
Het schema wat ik heb heeft geen aan- uitschakelaar, dus de gele draad die weg gaat bij de stator arriveert dus bij de groot- dimlichtschakelaar.

Vergeet niet de multimeter op wisselspanning te zetten anders meet je helemaal niks!
Bedankt voor je bericht, maar ondanks dat ik wel technisch ben heb ik even geen idee wat de stator is. Ook ben ik best wel verbaast dat er een wisselstroom is. Zou je mij nog iets meer info willen geven? Ik heb een boek over de Peugeot scooter waar een elektrisch schema in staat maar staan geen voltages bij en zeker niet dat er een wisselstroom zou zijn. De verlichting gaat normaal gesproken aan als ik de motor start. In 2018 was het een hele hete zomer waardoor ook nog mijn kilometerteller gesmolten was, de cijfers waren gewoon ovaal gesmolten. Daarna deed de verlichting het niet meer.

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Groetjes Michel
 
Last edited:
De stator is niks anders dan die plaat achter je vliegwiel waar die stroomspoelen op zitten.
Je vliegwiel draait rond deze spoelen, in het vliegwiel zitten een aantal magneten ingewerkt met een afwisselende noord- en zuidpool.
In principe is dit het zelfde als een dynamo op je fiets.
Op de stator zitten de zogenaamde lichtspoelen, deze spoelen verzorgt de koplamp, het achterlicht, de verlichting in je cockpit, de spanningsregelaar en de elektrische choke van spanning.

- Dus motor starten.
- spanning meten op de gele draad in de connector die de bedrading van de stator verbindt met de kabelboom van je scooter.
- Daarna de spanning meten op de bovengenoemde componenten.

De gele bedrading wordt verdeeld in de kabelboom dus het is zaak dat wanneer je bij de stator connector spanning meet en bij de grootlicht/dimlichtschakelaar niet meer, de breuk in de kabelboom te vinden.
 
De stator is niks anders dan die plaat achter je vliegwiel waar die stroomspoelen op zitten.
Je vliegwiel draait rond deze spoelen, in het vliegwiel zitten een aantal magneten ingewerkt met een afwisselende noord- en zuidpool.
In principe is dit het zelfde als een dynamo op je fiets.
Op de stator zitten de zogenaamde lichtspoelen, deze spoelen verzorgt de koplamp, het achterlicht, de verlichting in je cockpit, de spanningsregelaar en de elektrische choke van spanning.

- Dus motor starten.
- spanning meten op de gele draad in de connector die de bedrading van de stator verbindt met de kabelboom van je scooter.
- Daarna de spanning meten op de bovengenoemde componenten.

De gele bedrading wordt verdeeld in de kabelboom dus het is zaak dat wanneer je bij de stator connector spanning meet en bij de grootlicht/dimlichtschakelaar niet meer, de breuk in de kabelboom te vinden.

Bedankt voor je heldere uitleg. Zojuist gemeten. Komen 3 draden uit de stator. Groen (aarde), wit (meet ik ongeveer 14 volt wisselstroom) en geel waar ik geen volt uitslag op krijg. Betekent dat dat de stator stuk is?
 
Als je wel spanning meet op de witte draad denk ik dat de gele draad slecht contact maakt op de stator zelf of een breuk vertoont.
Echter om dit te controleren moet het vliegwiel eraf, hiervoor heb je een blokkeersleutel en een vliegwieltrekker nodig.

Maar dat zelfde klusje moet je ook doen om de stator te vervangen.
 
Als je wel spanning meet op de witte draad denk ik dat de gele draad slecht contact maakt op de stator zelf of een breuk vertoont.
Echter om dit te controleren moet het vliegwiel eraf, hiervoor heb je een blokkeersleutel en een vliegwieltrekker nodig.

Maar dat zelfde klusje moet je ook doen om de stator te vervangen.

Heb de stator en een vliegwieltrekker besteld en komt woensdag binnen. Laat het wel weten wat ik aantref en of het probleem is opgelost. Heel erg bedankt voor je hulp alvast.
 
Hallo Michel,

de passtrough werkt met gelijkspanning van de accu, je normaal groot en klein licht werkt op wisselspanning direct vanaf de stator achter je vliegwiel.

De gele draad.
Dus ik zou de scooter starten en beginnen met meten op de gele draad in de connector van de stator.

Verder weet ik niet of jij ook nog een aan- uitschakelaar hebt voor je verlichting of dat de verlichting altijd aan staat als de motor loopt.
Het schema wat ik heb heeft geen aan- uitschakelaar, dus de gele draad die weg gaat bij de stator arriveert dus bij de groot- dimlichtschakelaar.

Vergeet niet de multimeter op wisselspanning te zetten anders meet je helemaal niks!
ZORRY EXCUSES DAT IK FF INBREEK!
Sparky, ik heb oud model Vivacity, wat heb ik voor spanning? En is een complete achterverlicht met knipperlichten zo te installeren? Een upgrade naar transparant glas, maar geen led!
 
Bram,

bij jouw viva is dit hetzelfde, zoals bij de meeste scooters waarvan de verlichting alleen maar brandt als de motor loopt.
Ook bij jouw komt de spanning voor de verlichting direct van de stator middels een gele draad die naar de aan- uitschakelaar loopt van je verlichting.
Het remlicht werkt wel met gelijkspanning direct van je accu en dit is ook bij Zorro1966 het geval.
Ik zou niet weten waarom je het achterlicht en de knipperlichten niet zo kon wisselen, als dit originele voor Vivacity van jouw bouwjaar zijn is dit gewoon de oude eruit schroeven, connector loskoppelen, unit eruit nemen, de connector van de nieuwe unit inpluggen en de nieuwe unit weer vastschroeven, maw plug and play.
Als je gewoon units met lampjes neemt hoef je ook niet het knipperrelais te wisselen, neem je een unit met LED, dan moet je ook een geschikt knipperrelais monteren.
 
Bram,

bij jouw viva is dit hetzelfde, zoals bij de meeste scooters waarvan de verlichting alleen maar brandt als de motor loopt.
Ook bij jouw komt de spanning voor de verlichting direct van de stator middels een gele draad die naar de aan- uitschakelaar loopt van je verlichting.
Het remlicht werkt wel met gelijkspanning direct van je accu en dit is ook bij Zorro1966 het geval.
Ik zou niet weten waarom je het achterlicht en de knipperlichtenniet zo kon wisselen als dit originele voor Vivacity van jouw bouwjaar zijn is dit gewoon de oude eruit schroeven, connector loskoppelen, unit eruit nemen, de connector van de nieuwe unit inpluggen en de nieuwe unit weer vastschroeven, maw plug and play.
Als je gewoon units met lampjes neemt hoef je ook niet het knipperrelais te wisselen, neem je een unit met LED, dan moet je ook een geschikt knipperrelais monteren
Ow nee, dat Ben ik van plan. En ga ik nu dus doen. Ik vroeg het ter bevestiging van mijn vermoedens. Hartstikke bedankt
 
Heb de stator en een vliegwieltrekker besteld en komt woensdag binnen. Laat het wel weten wat ik aantref en of het probleem is opgelost. Heel erg bedankt voor je hulp alvast.
Vandaag het vliegwiel eraf gehaald en de stator verwijderd. Kan niet echt iets zien dat er wat fout zit behalve dat de spoelen aan de buitenkant wat roestvorming vertoont. Ik heb de nieuwe stator erin gezet maar die heeft weer een andere plugaansluiting dan die er standaard opzit, kan ik die ompluggen? Wel zijn de kleuren van de kabels van de nieuwe stator hetzelfde. Ik heb in de bijlage wat foto's van de oude stator geplaatst. Kan die roestvorming het probleem veroorzaken? Hoe kan ik de oude stator doormeten om?
 

Attachments

  • 20200422_205907.jpg
    20200422_205907.jpg
    228.9 KB · Views: 22
  • 20200422_205854.jpg
    20200422_205854.jpg
    106.9 KB · Views: 21
  • 20200422_205844.jpg
    20200422_205844.jpg
    127.8 KB · Views: 19
  • 20200422_205506.jpg
    20200422_205506.jpg
    130.2 KB · Views: 19
  • 20200422_205406.jpg
    20200422_205406.jpg
    100.3 KB · Views: 22
Ik denk niet dat die roest het probleem is.
Maar ik zie wel een spoel die misschien wel wat heet geweest is, kijk maar eens naar de spoel die op de eerste foto bijna horizontaal staat in de buurt van de groene en zwart/rode draad.
Deze spoel is deels verkleurd.
Ik kan het op de eerste foto niet goed herkennen maar mij lijkt het zwarte plastic gedeeltje bij de twee witte spoelen gesmolten.

Als de nieuwe stator hetzelfde is kun je deze gewoon vervangen.
De vorm van de connector maakt niks uit en de kleuren zijn bijna bij alle scooters hetzelfde.
Of je de pinnetjes kunt omzetten ligt aan het formaat, even proberen.
Mocht het niet passen is het misschien een optie om beide connectors, van de nieuwe stator en van de kabelboom te vervangen.
Even navragen bij je lokale automaterialenzaak welke mogelijkheden ze hebben.
 
Ben even gaan doormeten en vond dus een onderbreking op de gele draad. Hij is in het midden verbrand. Nu de vraag hoe dat zou kunnen. Heb ook de leverancier van de nieuwe stator gemaild en zij zeggen dat het omwisselen van de plug niet aan te raden is en is er al iemand geweest die dit had gedaan en deed de stator niks. Onderste foto is van de nieuwe stator.
 

Attachments

  • 15876536829584740788943655293879.jpg
    15876536829584740788943655293879.jpg
    95.5 KB · Views: 16
  • 15876537190396600973477246730540.jpg
    15876537190396600973477246730540.jpg
    206.4 KB · Views: 17
  • Screenshot_20200423-165625_Chrome.jpg
    Screenshot_20200423-165625_Chrome.jpg
    358.6 KB · Views: 15
Ben even gaan doormeten en vond dus een onderbreking op de gele draad.
Zie mijn bijdrage #6.

Nu de vraag hoe dat zou kunnen.
Zo te zien aan de koperen draden zijn deze nat geweest en geoxideerd.
MAW de isolatie is beschadigd geweest en er is water bijgekomen.
Uiteindelijk ontstaat er oxide en na verloop van tijd een slecht contact, deze wordt heet als er stroom overheen getrokken wordt, wat de zaak nog verergert.

Heb ook de leverancier van de nieuwe stator gemaild en zij zeggen dat het omwisselen) van de plug niet aan te raden is en is er al iemand geweest die dit had gedaan en deed de stator niks. Onderste foto is van de nieuwe stator.
De leverancier heeft de verkeerde stator geleverd!
Die van jouw heeft 2 spoelen voor de ontsteking (die met die witten omwikkeling, de geleverde heeft er maar één!!!

Grote kans dat deze niet gaat werken.

Ik zou die gele draad vervangen door een goeie, wellicht dat de oude stator nog werkt.
 
Verlichting doet het weer! Ik heb een gedeelte van de doorgebrande gele draad vervangen en dat was voldoende. Stator is dus gelukkig niet stuk want ik kon geen vervangende vinden. Bedankt nogmaals Sparky voor je adviezen.
 
Bram,

bij jouw viva is dit hetzelfde, zoals bij de meeste scooters waarvan de verlichting alleen maar brandt als de motor loopt.
Ook bij jouw komt de spanning voor de verlichting direct van de stator middels een gele draad die naar de aan- uitschakelaar loopt van je verlichting.
Het remlicht werkt wel met gelijkspanning direct van je accu en dit is ook bij Zorro1966 het geval.
Ik zou niet weten waarom je het achterlicht en de knipperlichten niet zo kon wisselen, als dit originele voor Vivacity van jouw bouwjaar zijn is dit gewoon de oude eruit schroeven, connector loskoppelen, unit eruit nemen, de connector van de nieuwe unit inpluggen en de nieuwe unit weer vastschroeven, maw plug and play.
Als je gewoon units met lampjes neemt hoef je ook niet het knipperrelais te wisselen, neem je een unit met LED, dan moet je ook een geschikt knipperrelais monteren.
Ik zag in een ander lid zijn post dat hij ook koplamp lichtjes verslindt. Nu heb ik weer me dimlicht kapot. Ik ga morgen die gele draad en de rest van je uitleg bekijken.
Hij start nu weer probleemloos. Vanmiddag had ik nog dimlicht. Nu niet meer.

Wel dat ik 1km zonder licht moest rijden en daarna had ik stroom. Nu met de halogeenlamp moet ik m op grootlicht zetten en krijg dan normaal licht.

Dus ik ga morgen de accu vervangen, miniatuur ding. Want alle stroom die ik opwekt verbruik ik blijkbaar. Wordt niet opgeslagen.
 
Back
Top