Dikke kerel!

Status
Not open for further replies.

Runnerttt

Krijg de Runnerritus
Hallee,,

Ik vroeg me iets vaags af :S En wil nou welles weete hoe het zit!

Ze zegge altijd dat bij nieuwe cilinders je nooit iemand achterop moet nemen voordat hij compleet is ingereden! Maar ik ben 60 kilo, en als ik nou iemand achterop doe van 40 kilo dan is dat 100 kilo balast op de cilinder!
Maar als de scooter nou van iemand is die ook 100 kilo weegt. Dan klopt er tog nix meer van :S Egt heel vaag is dat :p Ben ik nou gewoon dom of is dat gewoon vreemd? Ken iemand het mij uitleggen :p

Laters :p
 
Advertisement - register to remove this

Meer gewicht op een scooter maakt voor de cilinder niets uit aangezien we het hier over een CVT motor hebben. Dus de enige delen die het zwaarder krijgen zijn eigen de koppeling en de v-snaar etc. Door het grotere gewicht ontstaat er imo gewoon meer slip, maar voor de cilinder zit hier thermisch gezien niet echt verschil in als je het mij vraagt.

Dus iemand achterop nemen is voor je cilinder echt niet slecht, in NL hebben de blokjes sowiezo niets te klagen. Kijk wat de straatscooters moeten presteren in Griekenland, Italie, Frankrijk, Spanje etc. Daar rijden 20 jaar oude scooters met mensen van 100kg een stijle berg op :p

Dus gewoon niet zeuren maar knallen! :p

In Spanje zijn de mensen niet dik :p en zeker rijden ze niet op 20 jaar oude scooters! De Beta Ark is daar net oz populair als de Aerox hier in Nederland is! Zelfde geld voor de Derbi Senda! Wilde ik ff kwijt 8P
 
ooh echt :p octaan gehaalte in euro 98 was hoger dan bij 95, en dat is beter voor je moter zei tie :p naja het klinkt logisch dusja, kheb geen verstand van benzine ofzo XD dusja :p
 
In Spanje zijn de mensen niet dik :p en zeker rijden ze niet op 20 jaar oude scooters! De Beta Ark is daar net oz populair als de Aerox hier in Nederland is! Zelfde geld voor de Derbi Senda! Wilde ik ff kwijt 8P

in spanje lopen genoeg dikke mensen , ik kom er net vandaan :p

beta ark zie je daar idd wel , maar viel mij op dat vooral yamaha Jog er veel liep..

20 jaar oude scooters zie je er zeker wel , heb een vision 1 gezien , oude type jog , vespa's , zest etc.

het verschil tussen 95 en 98 is de kloptvastheid btw..

@ pronk , als het toerental hoger word zal de cilinder toch ook meer te lijdden hebben?

als je iemand achterop neemt zul je langer en meer toeren maken dan in je 1tje.
 
Precies en daarmee klaar!

Als we het zo gaan bekijken gaat het ook nergens over:p

Met een gloednieuwe 7T deed ik nog geen 5 minuten indraaien op de bank en daarna 2 avonden alleen op temperatuur brengen (40Graden) en dan gewoon volgas.
Ging bij mij nog altijd prima zelf na een seizoen was de cilinder nog top! Verbaas ik mezelf nog steeds over trouwens:p

Bij de 1 gaat het goed de ander niet:p
 
als het toerental hoger word zal de cilinder toch ook meer te lijdden hebben?

als je iemand achterop neemt zul je langer en meer toeren maken dan in je 1tje.


Ik weet niet op watvoor versleten scooters jij dan rij, want enige wat ik merk met iemand achterop is dan m,n remweg langer word maar optrekken veranderd niet tot niks.
En doordat ik meer moet remmen gas ik dus minder dus met z,n 2en rijden is alleen maar beter voor de cilinder:p
 
Ik weet niet op watvoor versleten scooters jij dan rij, want enige wat ik merk met iemand achterop is dan m,n remweg langer word maar optrekken veranderd niet tot niks.
En doordat ik meer moet remmen gas ik dus minder dus met z,n 2en rijden is alleen maar beter voor de cilinder:p

Wat is dat nu weer voor onzin. Het gaat hier toch over inrijden. Het net zoals melf zegt. Wil je bij het inrijden net zo hard optrekken met 2x zo veel massa, dan zal je i.p.v het gas half open te doen nu voor 3/4 open moeten trekken. Aangezien een vario het toerental verhoogt naarmate het koppel hoger word, dan zal het toerental hoger worden.
 
Ik vind het net z,on onzin om te roepen dat je cilinder slijt van met z,n 2en rijden.
Je weet het namelijk zelf ook aan te geven dat je vario en koppeling de boel bepaald en dus ook de kracht met z,n 2en voelt.
En nogmaals krachtige scooter rijd je dan op, want bij mijnes neemt met z,n 2en alleen de remweg toe, maar hoef er totaal niet meer gas voor te geven eerder minder omdat ik meer en eerder moet remmen.

Dus daarom zeg ik als grap dat het dus je cilinder alleen maar meer ontziet en nou gaat dat natuurlijk nergens over daarom was het een grap.
Maar het verhaal dat je met z,n 2en niet in zou kunnen rijden of dat het met z,n 2en rijden vet slecht is voor je cilinder is net zoveel onzin.
Enige wat sneller echt slijt met z,n 2en is je koppeling en je snaar.
 
Wat een gelul allemaal ik be het met melf eens.
Het is wel zo dat als er meer gewicht op je scooter zit je vario en koppeling de toeren gewoon anders verdelen.
Maar dat neemt niet weg dat het een stuk zwaarder word voor de cilinder.
Wil je dan zeggen dat je met ze 2en net zoveel benzine verbruikt als in je eentje ik dacht het dus effe niet he.
En dat betekent zowiezo al dat de motor beter zijn best moet doen.
Dus langer in hogere toeren en extra verbranding om weg te komen.
Niet iedereen rijd met cilinders van 300 euro.
Alsnog zou ik juist met een cilinder van 300 euro nog voorzichtiger zijn dan me std cilindertje of dr70.
 
Ik denk dat cybernaab gelijk heeft. Je cilinder moet tog veel meer doen als er meer gewicht op zit? Je verbruikt dan iid ook veel meer brandstof omdat hij harder moet werken! :D
 
Last edited:
Ik denk dat cybernaab gelijk heeft. Je cilinder moet tog veel meer doen als er meer gewicht op zit? Je verbruikt dan iid ook veel meer brandstof omdat hij harder moet werken! :D

Als het goed is vangt je overbrenging dit op. Hij zal minder km's per liter maken oke dat is waar, maar het is niet zwaarder voor de cil omdat de koppeling/vario etc gewoon slippen en het wat langer duurt voor je snaar in je poulies daalt.

mijn theorie iig
 
ooh zo, ok. Dus voor de cilinder maakt het niets uit? Maar dan krijgen je vario en koppeling het dus alleen zwaarder? Als dat zo het geval is, waarom staat het, en hoor je het overal dat je niet mag inrijden met iemand achterop? Dan zou het tog niets uitmaken als je cilinder net zo veel belast word met 2 personen als met 1?
 
raar dat als ik mijn auto volgooi en er een caravan achter hang dat ie op een bepaalde snelheid meer toeren draait dan zonder caravan op diezelfde snelheid.....

zo is het met een scooter net zo , je moet meer meeslepen , dus zul je meer power moeten gebruiken om dit mee te KUNNEN slepen , dus meer toeren..
 
Juist ja, daarom kunnen mensen van 300 kilo ook niet wandelen, anders liepen ze usain bolt zo voorbij. Damn hoe logisch kan iets zijn?

Over dat inrijden trouwens, echte racemonsters, lees crossmotors of quads ofzo is monteren, aanstampen en direct volgas!

Motoren worden gewoon 20 minuten in de 6e versnelling gezet op een testbank, die draait dat netjes lichte toeren en zijn klaar om te knallen.
 
Laten we het hier maar bij laten.

Het "je mag niet met zijn 2en erop rijden" word veel te letterlijk/serieus opgevat.

Probeer een nieuwe cilinder gewoon zo weinig mogelijk te belasten, zodat alles op een rustige manier op elkaar kan inlopen/slijten.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top