digitale kilometerteller piaggio zip 4takt

zip50cc

Member
hoi ik zag laatst op instagram een foto van een digitale kilometer teller. ik zag dat het een teller was van aliexpress . ik weet alleen niet hoe ik deze moet aan sluiten . kan de originele piaggio teller kabel erin, kan iemand me helpen. ik post hier wat fotos van de kilometer teller. alvast bedankt4DAB7875-3A0D-4F6F-A347-36239D47E6AA.png
 

Attachments

  • 971C8AD4-4D91-411C-8FAA-B97537CAB53C.png
    971C8AD4-4D91-411C-8FAA-B97537CAB53C.png
    657.3 KB · Views: 113
  • BE5DFE58-86C5-49D7-AB80-5DCC4480E6E7.png
    BE5DFE58-86C5-49D7-AB80-5DCC4480E6E7.png
    251.9 KB · Views: 108
Advertisement - register to remove this

Niet heel ingewikkeld lijkt mij, op de foto ziet het er natuurlijk leuk uit, maar werkt het allemaal ook naar behoren? Juiste snelheid aanduiding?

Maar goed, om te beginnen: tellerunit uit zijn behuizing halen en dan de nieuwe, digitale teller, met een plaatje bevestigen, geen idee of dat kan met de bijgeleverde materialen, of dat je zelf een plaatje moet maken.

Aansluiting spreekt ook voor zich + op contact - op min draad. Volgens mij kun je op die teller je eigen km kabel aan sluiten door hem erop te draaien. Toerenteller zit er orgineel niet op, maar je kunt proberen de draad om de Bougie kabel te wikkelen, afhankelijk van de teller kan dat wel eens werken. Benzine aansluiting is lastig omdat dit bij een zip meer een aan/uit switch is (weinig benzine = lampje aan) dus kan zijn dat dat niet werkt.
 
Nee werkt bij mij nog niet, snelheid werkt ook nog niet als ik 50 rij geeft die 34.. Iemand die toevallig weet hoe je dat kan fixen?
@DramaChase,
dan klopt er iets niet met de verhouding aantal rotaties van je km-kabel vs omrekenfactor van je nieuwe meter.
Normaliter zou je deze factor, op universele meters, moeten kunnen instellen middels een menuutje.

Heb je geen usermanual/installatiemanual of één of ander vodje bij dit Chinees ding?
 
Last edited:
Ik heb hem om de bruine draad van de onsteking geprobeerd en hier doet hij niks op op de blauw grijze draad doet hij het wel alleen geeft die 8k stationaire aan beetje veel lijkt mij
@Mischa169 ,

de grijze draad is de wisselspanning die van de stator komt.
Deze draad geeft niet direct het aantal toeren aan maar deze draad geeft wel een wisselende spanning af.
Afhankelijk van hoeveel spoelen de stator heeft moet je het aantal pulsen die deze draad afgeeft delen door het aantal spoelen.
Zo te zien een factor van ongeveer 4, deze factor zou je ook middels een menuutje moeten kunnen instellen op een ECHTE universele meter!
Post automatically merged:

Volgens mij stel je dit soort tellers af met weerstandjes. Als de teller te weinig aangeeft moet je er een in doen met minder weerstand
Met een weerstand maak je de spanning alleen lager niet de frequentie, deze blijft gelijk.
Een toerenteller is in feite een frequentieteller.
De statorwikkeling (de grijs/blauwe draad) die voor de algemene spanningsvoorziening van de scooter dient, geeft per omwenteling van het vliegwiel, een aantal spanningsimpulsen af, afhankelijk van het aantal spoelen en/of de opstelling van de noord- en zuidpool magneten in het vliegwiel.

Dus normaliter is hieruit het toerental heel goed te destilleren, mits je de meter kunt instellen op de juiste factor.
Is er geen menu op deze meter om dit te bewerkstelligen, is het niet mogelijk deze UNIVERSELE meter, fatsoenlijk aan het werken te krijgen en is dit ding in principe waardeloos voor welk voertuig dan ook.
 
Last edited:
@Mischa169 ,

de grijze draad is de wisselspanning die van de stator komt.
Deze draad geeft niet direct het aantal toeren aan maar deze draad geeft wel een wisselende spanning af.
Afhankelijk van hoeveel spoelen de stator heeft moet je het aantal pulsen die deze draad afgeeft delen door het aantal spoelen.
Zo te zien een factor van ongeveer 4, deze factor zou je ook middels een menuutje moeten kunnen instellen op een ECHTE universele meter!
Post automatically merged:


Met een weerstand maak je de spanning alleen lager niet de frequentie, deze blijft gelijk.
Een toerenteller is in feite een frequentieteller.
De statorwikkeling (de grijs/blauwe draad) die voor de algemene spanningsvoorziening van de scooter dient, geeft per omwenteling van het vliegwiel, een aantal spanningsimpulsen af, afhankelijk van het aantal spoelen en/of de opstelling van de noord- en zuidpool magneten in het vliegwiel.

Dus normaliter is hieruit het toerental heel goed te destilleren, mits je de meter kunt instellen op de juiste factor.
Is er geen menu op deze meter om dit te bewerkstelligen, is het niet mogelijk deze UNIVERSELE meter, fatsoenlijk aan het werken te krijgen en is dit ding in principe waardeloos voor welk voertuig dan ook.
Screenshot_20201213-205611_AliExpress.jpgdit zijn de instellingen van de teller
 
Het is dus gewoon een kwestie van de meter juist instellen middels het menu zoals ik al vermoedde.

Verder wordt er onder punt 4 gesproken over "olie niveau meter" hiermee bedoelt men "brandstof niveau meter".
 
@DramaChase,
dan klopt er iets niet met de verhouding aantal rotaties van je km-kabel vs omrekenfactor van je nieuwe meter.
Normaliter zou je deze factor, op universele meters, moeten kunnen instellen middels een menuutje.

Heb je geen usermanual/installatiemanual of één of ander vodje bij dit Chinees ding?
Ehm ja je kan inderdaad instellingen doen maar heb er geen usermamual bij, er zal idd iets verkeerds zijn in de instellingen maar ik kan nog niet vinden hoe ik het aanpas.

Miss dat er andere mensen zijn met ervaring hiermee.
Post automatically merged:

Heb je hem niet toevallig op mph staan ipv kmph? Dan klopt de snelheid wel ongeveer
Ik heb de snelheid wel op km/h staan.
 
Last edited:
Weet iemand al op welke draad de digitale teller moet? Op de bruine draad heb ik hem gesoldeerd en stijgt naar 1000 toeren met e start wanneer de cdi stekker er niet in zit. Wanneer de stekker er in zit gebeurd er niks met de toeren.
 
Ik vond dit bij AliE

Feature:
1. LCD digital display.
2. Oil measurement function.
3. Speed measurement function (0-10000RPM).
4. Speed measurement function (0-199KM/H).
5. Mileage display.
6.Easy to install.
7.Fits for all motorcycle.
8.High capacity and practical.
9.General mechanical speed line interface.
10.ODO/TRIP function can be switched on the black button on the back of the meter.
11.Aftermarket LED backlight motorcycle tachometer.
12.Instructions: not included.
13.New 4-wire modified LCD mechanical watch.
14.With self-test function.
15.Large anti -UV & Anti-glare LCD screen .


Condition: 100% Brand New.
Color: chrome.
quantity: 1 pcs .
Material:metal.
Voltage: DC 12V.
wiring diagram:
green: -
black: +
red: cdi
blue: oil

Fitment:
Universal fits most motorcycle models
 
Back
Top