Detontatie en Squish

William VR6

Scooterbase Mod
ik zat een beetje te searchen over detonatie en squish, maar ik kon er niet wijs uit worden.

Detontatie: Te hete Bougie of te dicht op verbrandingskamer, daar kan het door komen,
maar wat houd het precies in, wat gebeurt er dan?

Squish: Iets met voetpakking te dun. verder kon ik weinig vinden.
dus zelfde vraag, wat houd het precies in?


ieder geval bedankt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Squish= de ruimte tussen de zuiger er de cilinderkop op het moment van ontsteking, gemeten tegen de cilinderwand.
 
Last edited:
Originally posted by Mr Polini Evo

Detontatie: Te hete Bougie of te dicht op verbrandingskamer, daar kan het door komen,
maar wat houd het precies in, wat gebeurt er dan?

Detonatie houdt in dat je mengsel voortijdig ontsteekt (op het Bovenste Dode Punt (BDP) bijv. Dit kan komen door een te hete bougie (deze blijf na gloeien en ontsteek zo het mengsel) of door bijv. een (veel) te krappe squish. Dit fenomeen is dus niet echt een feest voor je krukas (alle lagers en je zuiger zullen dat niet lang volhouden). Detonatie is te voorkomen door bijvoorbeeld euro98 te tanken (98 staat voor het octaangehalte, in dit geval helpt dat tegen een te snelle ontbranding) of een octaanbooster te gebruiken (als het nog erger is 8))

hoop dat je het zo een beetje begrijpt.
 
De uitleg van minaracer klopt volledig, alleen kan detonatie ook ontstaan door een te ruime suish volgens mij. Omdat er zicht dan teveel mengsel kan ophopen tussen de squishrand en de zuiger waar het kan ontsteken. als er minder mengsel in deze ruimte zit wordt dit gekoeld door zuiger en cilinderkop en ontsteekt het niet.
 
Originally posted by nicolas
Squish= de ruimte tussen de zuiger er de cilinderkop op het moment van ontsteking, gemeten tegen de cilinderwand.
op het bovenste dode punt, ontsteking gebeurt een paar graden hiervoor...
 
Originally posted by nicolas
Squish= de ruimte tussen de zuiger er de cilinderkop op het moment van ontsteking, gemeten tegen de cilinderwand.
Squish(clearance) is de vrije ruimte tussen de zuiger en de kop op het moment dat de zuiger in het BDP staat, dus NIET op het moment van ontsteken!
 
zo heb ik het op school gezien bij motoren:
Bij een te vroege ontstekingloopt de druk snel op, omdat de compressieslag en de verbranding samenvallen. De zuiger wordt voor het B.D.P. sterk afgeremd, hetgeen ongunstige is voor de geleverde arbeid en er bestaat veel kans op zelfontbranding of detonatie of pingelen.
Hebben ook grafiekje bijgekregen,als je wilt,steek i krap iets in elkaar als jt wilt zien :)
greetz
Pirulo
 
ik zit te kijke, begrijp het niet helemaal.

maar het gaat er dus om dat de onsteking al gebeurt voor dat de zuiger de bdp heeft gehaald, en daardoor afgeremt word?
 
hee dude,
Het mengsel heeft ook tijd nodig om te verbranden.
Even doordenken en je vat hem.
greetzzz




Originally posted by Mr Polini Evo
ik zit te kijke, begrijp het niet helemaal.

maar het gaat er dus om dat de onsteking al gebeurt voor dat de zuiger de bdp heeft gehaald, en daardoor afgeremt word?
 
Originally posted by Mr Polini Evo
ik zit te kijke, begrijp het niet helemaal.

maar het gaat er dus om dat de onsteking al gebeurt voor dat de zuiger de bdp heeft gehaald, en daardoor afgeremt word?

idd,zo zit het toch ongeveer ja :)
En heb piston van een 3.0l (automotor btw) gezien vorige week met een behoorlijk gat in de kop va nde zuiger, geen foto,maar zal binnekort eens digecam mee naar school nemen,en alle speciale onderdelen,gelijk die zuiger eens fototje van nemen.
Greetz
Pirulo
 
Last edited:
ik heb ook nog een paar mooie bij te voegen:p

3 X gehad, maar geen schade in de cillinder8D:W:p

waarvan 1 met een gat van bijna een cm in het midden van de zuiger:p

grtzz, Jacco.
 
Back
Top