Derbi Senda loopt raar?

DerbiCrush

Well-Known Member
Hallo sleutelaars,
Ik was zondag avond op weg naar huis om voetbal te kijken(wat een ramp was dat trouwens|(), toen ik opeens niet meer kon weg trekken. Wat er dus mis was, was dat het borgclipje van me ketting er af was gebroken, vanochtend een nieuw visje gehaalt en een nieuw 12tands voortand wiel erop gegooit.

Sinds dat de ketting gebroken is hoor ik een knarsend geluid als ik hem laat uitrollen of over een hobbel rij(lijkt of er iets aanloopt), van ongeveer 2 seconden, daarna is het een seconde stil en dan weer. Mij lijkt dat het me krukas of zuiger niet kan wezen aangezien die wel wat sneller ronddraait. Wat het dan wel is, is nu dus mijn vraag... Het geluid komt ongeveer onder de benzine/olie/koelvloeistof tanks vandaan, maar geen enkel idee wat het is.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de versnellings bak of koppelingsplaten?

Het is een Derbi Senda R99 met 17,5mm dell'orto en TurboKit Chromada uitlaat.

Voordat ik me vtw had vervangen zat er een 14tands onder

Iemand enig idee wat het is? Ben namelijk een beetje bang om zo door te blijven rijden in geval dat ik het alleen nog maar erger maak.

Alvast Bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ja de ketting stond een beetje te strak... Realiseerde me niet dat de ketting nog stakker zou gaan staan als je er op ging zitten of over een hobbel ging. De borgclip is er weer eens tussen uit gebroken dus effe nieuwe ketting halen morgen, als ik nu loop met de brommer (dus zonder ketting er op) hoor ik niks meer aanlopen, dus zal dat wel geweest zijn.

Bedankt voor je reactie!
 
ketting moet je niet te strak zetten , als je erop zit mag ie aan de onderkant (halverwege je achtervork) nog zo'n 1,5 a 2 cm omhoog en naar beneden kunnen bewegen!

en als je de boel vast draait druk dan de ketting iets omhoog , soms gaat de ketting al strakker staan door het aandraaien , dan schuift de as namelijk iets naar achter! op deze manier voorkom je dat!

verder even om de 2 weken de ketting nalopen , niet teveel smeren maar ook niet te weinig! en zorgen dat de ketting schoon blijft , want van bagger en water e.d. gaat zo'n ding gauw kapot! maar ook door te slap of te strak staan!

Oh ja , de sluitschakel er wel goed op zetten! het borgplaatje moet met de open kant TEGEN de draairichting in staan.

en nog 1 ding (jaja :p) , kijk altijd even de speling op het achterwiel even na , iets teveel speling kan ook problemen geven!

zorg btw dat het achtertandwiel ook in goeie staat is , anders is je ketting zo weer kaduk!
 
Back
Top