Derbi senda blok/lagers/krukas

extreem senda..

Well-Known Member
Hoi,

Ik heb een derbi senda sm uit 2003, met de volgende setup,
Polini evo1
21mm delorto.
Metrakit pro race(onderlangs)
Vertanding 15/52

Ik rij nou tijdelijk orgeneel omdat ik wat moet spaaren en dit wat veiliger is voor de winter.
IK heb de evo er al een x onder gehad met een 19mm en een yasuni uitlaatje liep redelijk 115 ongeveer maar wil meer.
Over een tijdje komt mijn (bovenstaande) setup er onder en ik ben bang dat mijn krukas en voooral lagers dit niet houden.

Hoe denken jullie hierover? c4 lagers (verplicht:P) en zou het standaard krukas dit houden? ze zeggen dat het heelveel kan hebben.. maar hoe denken jullie hier over?
Heeft er verder nog iemand tips voor deze setup.. ik wil er ongeveer 14 pk mee gaan halen gaat dat lukken?

ALvast bedankt voor jullie reaties.. en als je nog tips hebt of iets laat het maar weten...!!

Prettige jaarwisseling
 
Advertisement - register to remove this

extreem senda.. said:
Hoi,

Ik heb een derbi senda sm uit 2003, met de volgende setup,
Polini evo1
21mm delorto.
Metrakit pro race(onderlangs)
Vertanding 15/52

Ik rij nou tijdelijk orgeneel omdat ik wat moet spaaren en dit wat veiliger is voor de winter.
IK heb de evo er al een x onder gehad met een 19mm en een yasuni uitlaatje liep redelijk 115 ongeveer maar wil meer.
Over een tijdje komt mijn (bovenstaande) setup er onder en ik ben bang dat mijn krukas en voooral lagers dit niet houden.

Hoe denken jullie hierover? c4 lagers (verplicht:P) en zou het standaard krukas dit houden? ze zeggen dat het heelveel kan hebben.. maar hoe denken jullie hier over?
Heeft er verder nog iemand tips voor deze setup.. ik wil er ongeveer 14 pk mee gaan halen gaat dat lukken?

ALvast bedankt voor jullie reaties.. en als je nog tips hebt of iets laat het maar weten...!!

Prettige jaarwisseling

Derbi heeft opzich goeie krukas. Maar ik enk dat je beter andere erin kan stoppen. Kweet niet hoeveel km je blok al heeft gedraait maar dat weet je zelf natuurlijk wel. Normaal kan het bv een mhr80 wel hebben maar dat is niet zon toeren draaier. Ik zou voor een andere as gaan.
 
crazybond700 said:
Derbi heeft opzich goeie krukas. Maar ik enk dat je beter andere erin kan stoppen. Kweet niet hoeveel km je blok al heeft gedraait maar dat weet je zelf natuurlijk wel. Normaal kan het bv een mhr80 wel hebben maar dat is niet zon toeren draaier. Ik zou voor een andere as gaan.


heb laats nog een as vervangen van Derbi , deze ging ook vrijwel direct stuk op Airsal 70 , dus gewoon vervangen .

je kunt het beste er een polini as oid in zetten , degelijke kwaliteit maar een as zoals Doppler zal het ook wel houden. je kunt het beste c3 lagers gebruiken , c-4 is veel te ruim..

ik vind btw 15-52 wel erg zwaar , beter eerst eens achter std en voor 13/14 , niet direct te zwaar.

verder gewoon met std luchtfilterbak , prop eruit.
 
melf #50 said:
heb laats nog een as vervangen van Derbi , deze ging ook vrijwel direct stuk op Airsal 70 , dus gewoon vervangen .

je kunt het beste er een polini as oid in zetten , degelijke kwaliteit maar een as zoals Doppler zal het ook wel houden. je kunt het beste c3 lagers gebruiken , c-4 is veel te ruim..

ik vind btw 15-52 wel erg zwaar , beter eerst eens achter std en voor 13/14 , niet direct te zwaar.

verder gewoon met std luchtfilterbak , prop eruit.

Maar airsal 70 zal ook wel wat meer toeren draaien als een MHR80. Maar ik zeg ook gewoon vervangen:) Liefer te sterk dan dat het in het soepje loopt.
 
Hej,

Dan ga ik voor een ander krukas.. en informeer even bij twins voor lagers,...
Versnellingsbak olie is deze moeilijk te vervangen en wat heb ik allemaal nodig krukas/lagers/nieuweolie/ pakking????

Zal het mee of tegen gaan zitten en heeft misschien iemand een site waar in staat hoe of wa...>

Beste wense kerels!

Groetjess
 
krukas , lagers + keerringen , pakkingset , koelvloeistof , versnellingsbak olie , vliegwieltrekker ,verder wat je eventueel nog meer tegenkomt.
 
extreem senda.. said:
Hej,

Dan ga ik voor een ander krukas.. en informeer even bij twins voor lagers,...
Versnellingsbak olie is deze moeilijk te vervangen en wat heb ik allemaal nodig krukas/lagers/nieuweolie/ pakking????

Zal het mee of tegen gaan zitten en heeft misschien iemand een site waar in staat hoe of wa...>

Beste wense kerels!

Groetjess

Olie vervangen is zeer simpel. Le haalt het schroefje aan onderkant eruit en laat olie in een lekbak lopen. Ff schroefje schoon maken(zit zon magneetje in) dan imbusje aan de zeikant eruit halen en daar de juiste olie in denderen.
 
heej,

Ja olie zou ik zelf wel kennen.
Maar het probleem is ons pap/mam denkt da dat ding gewoon 90 loopt en ons pap heeft vroeger altijd motors en autos op geknapt die zal dat wel kennen.. maar dan pak ik da blok er gewoon tusse uit en dan schroef ik het ope en de rest da mag ons pap mooi frotte...

Maar orgneel lagers/krukas die moet ik gewoon vervangen?
Wand ik kijk er wel een beetje tegenop namelijk....

Maarja.. het zal hopelijk wel allemaal goed gaan komen..
 
degene die het blok moet reviseren moet m ook uit elkaar halen , anders krijg je gewoon probemen , er moet maar 1 iemand werken aan een blok.

ik gebruik altijd gewoon c-3 lagers op welke setup dan ook , c-4 geeft gewoon onnodige speling..

als de lagers en krukas goed gemonteerd worden is dat gewoon beter
 
ja en nee , er zijn verschillende types lagers , std c3 , c4 , TN9 etc. etc. maar over het algemeen is het gewoon het beste om c-3 te pakken omdat deze niet teveel speling geven , c-4 is eigenlijk alleen nodig wanneer de lagers te heet worden (door welke reden dan ook) , en dat komt bijna niet voor. speling op de lagers geeft trilling , trilling is niet goed voor een motortje, daardoor kunnen dingen stuk gaan en kan het zijn dat het motortje gewoon juist minder loopt.

standaard lagers zijn meestal willekeurig uitgekozen op prijs , dus het kan best zijn dat bij verschillende bouwjaren verschillende lagers gebruikt worden.
 
Last edited:
hallo,

std zitten er over het algemeen c3 lagers in je blok. Zoals melf al zegt: ga niet voor c4, je brommer zal zowieso niet zo veel toeren kunnen maken om dat te kunnen compenseren. Asje zou ik inderdaad ook vervangen(doppler vind ik altijd wel goed:) )
 
Melf, wat je zegt over de standaard krukas ben ik het niet helemaal mee eens, airsal 70 is een vrij tamme cil voor derbi net als de mhr80, ken zat mensen die er met gemak duizenden km's mee gereden hebben @ standaard krukas..

maar zodra met wat leukere cilinders aan de gang gaat is het zowiezo wel aan te raden om de kruk te vervangen, niet alleen omdat het steviger/beter gelagerd is, maar de origenele krukassen slecht gebalanceerd zijn... (zelfs blok ophanging kan er door losscheuren..) met een goede krukas (mk pro race bij vb) heb je hier weinig/geen last meer van.

en tja als je al niet weet hoe je de olie vervangen moet, begin der dan maar niet zelf aan :P
 
StefanB said:
Melf, wat je zegt over de standaard krukas ben ik het niet helemaal mee eens, airsal 70 is een vrij tamme cil voor derbi net als de mhr80, ken zat mensen die er met gemak duizenden km's mee gereden hebben @ standaard krukas..

maar zodra met wat leukere cilinders aan de gang gaat is het zowiezo wel aan te raden om de kruk te vervangen, niet alleen omdat het steviger/beter gelagerd is, maar de origenele krukassen slecht gebalanceerd zijn... (zelfs blok ophanging kan er door losscheuren..) met een goede krukas (mk pro race bij vb) heb je hier weinig/geen last meer van.

en tja als je al niet weet hoe je de olie vervangen moet, begin der dan maar niet zelf aan :P
\


tja , het schijnt stoer te zijn om met std krukas te rijden @ 70cc , tuurlijk zijn er mensen die GELUK hebben , maar in mijn 12 jarige ervaring heb ik geleerd dat MEER dan de helft die met 70cc rijden de krukas binnen afzienlijke tijd stuk hebben , en niet alleen de krukas , vaak ook de cilinder , soms carter en zelfs v-snaar en wat al niet meer (niet bij schakel uiteraard)

het is dus erg verstandig om WEL de krukas te vervangen , want nogmaals :

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN!!!
 
heej,

Ik heb nou een athena krukas gehaalt bij twins...
Ik heb er mk pro race lagers bij besteld... (ik hoop dat jullie dit een beetje goed keuren voorop een evo 21mm en mk pro race uitlaat...

En vertanding ben ik tussenin gaan zitte wand ik was aan het twijfelen tussen 15 52 en 14 52 maar nu heb ik 14 50 besteld...

Ik moet nog een temp teller hebben... en dan word aller erop gezet..
Hmmm die vraag over versenllingsbak olie dat vroeg ik omdat ik tjah nog nooit gedaan.. nog nooit van gehoord.. weet ik nog niks van.. maar toen zij iemand ja onder da ding eraf draaie en dan aan de zijkant eruit draaie en dan olie erin.. tjah da zijn gewoon dinge die moet je gewoon 1x gehoort hebben en dan weet je die.. maar als je zoiets nooit hebt gehoort dan weet je ze ook niet..

Maar vinde jullie dat krukas/lagers.. beetje de goede richting ingaan?

mvg John
 
ik ben niet zo'n fan van Athena krukassen ,beter had je een Doppler besteld met gewone c-3 lagers en normale keerringen. mja tis al besteld..

de Pro race lagers zijn waarschijnlijk c-4 , deze geven meer (teveel) speling in verhouding tot c-3 , vaak word er gekeken naar zogenaamde "betere" lagers , terwijl een simpel krukas + keerringsetje in c-3 juist veel beter is.

de keerringen van Pro race heb ik slechte ervaringen mee , de keerringen draaien lichter omdat de binnenring minder strak op de krukas zit , daardoor gaan ze zeer snel lekken. ik heb 1 keer een setje gehad die meteen al superlek was en daardoor het motortje gewoon voor geen ene meter wou lopen , normale keerring erin en klaar.

ik gebruik overal gewoon c-3 lagers met normale keerringen, zowel in mij race-scooter als in scooters en brommers die ik klaarmaak , beter kan niet.
 
Back
Top