Derbi GPR50 Nude

XxAeroxX

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb sinds eergister een Derbi GPR50 Nude gekocht (2de hands), voor 450 euro ziet er niet uit als het nieuwste brommertje maar toch vond ik het wel een mooie prijs. Dus thuis aangekomen even mooi opgepoetst, verzekerd etc.

Dus savonds wou ik even een testritje maken, ik rij gewoon rustig weg, dus langzaam wat harder en op een gegeven moment rij ik denk ik 70/80 en in een keer BAM slaat het achterwiel (zuiger) vast (Het wegdek wat nat dus had geluk) ik schrok me echt helemaal wezenloos. Dus ik eenmaal thuis aangekomen (lopend) even wat gegoogeld enzovoorts, pa nog even om wat advies gevraagd :p, maar wij dachten dus dat of de krukas krom is of dat hij geen olie aanzuigt, dat 2de heb ik dus even getest.

Slangetje eraf gehaald en die hoort dan te druppelen geloof ik? Dat deed hij in ieder geval niet. Dus mijn vraag is nu eigenlijk is dit te verhelpen met een ander olie pompje? Of is dit eventueel toch een kromme krukas?

B.v.d

Tim
 
Advertisement - register to remove this

krom vast niet , kapot gelopen lager misschien , drijfstanglager dus.

maar het lijkt mij gewoon dat de zuiger is vastgelopen!

loopt ie niet gewoon op mengsmering?
 
krom vast niet , kapot gelopen lager misschien , drijfstanglager dus.

maar het lijkt mij gewoon dat de zuiger is vastgelopen!

loopt ie niet gewoon op mengsmering?

De lager met die dunne stangetjes laat maar zeggen? Waar dat stangetje van je zuiger doorheen zit? Als ik het goed heb :p

En als de zuiger is vast gelopen wat is dan eventueel de schade? Hij gaat wss morgen uit elkaar dus dan kijk ik ff verder.

Lijkt me niet olie tank zit vol!
 
ik ben niet helderziend , dus pak gewoon de cilinder eraf en kijk wat de schade is.

voor termen als drijfstanglager kun je google eens proberen ;)

de olietank kan ook verstopt zitten , daarnaast zijn er zat mensen die de olietank nog vol hebben maar wel op mengsmering rijden , en zeker dit soort brommers en helemaal in deze prijsklasse. ook kan het zo zijn dat iemand het aandrijftandwiel van de oliepomp in het blok heeft verwijderd maar wel alles heeft laten zitten.

het is overigens HET lager , niet DE lager.
 
Nou het blokje is uit elkaar, HET lager van de krukas is nog helemaal goed.

De zuiger is helemaal gaar
20ud7om.jpg

Je voelt ook duidelijk de groeven zitten.

De cilinder is geloof ik nog wel goed
24lq8vb.jpg

2h4kj77.jpg


Ook zit er 2 á 3mm horizontale speling op de krukas, ik vroeg me af of dit ook normaal is?
 
Zien er beide gaar uit imo, flinke vegen in je cilinder.. Lijkt wel een beetje of hij zonder of met te weinig olie heeft gelopen.

En hoe bedoel je horizontale speling ? Je bigend lager moet je voelen door de drijfstang naar je toe te trekken als je er recht tegenover staat.

Speling van links naar rechts tussen de krukaswangen is niet zo spannend.
 
Zien er beide gaar uit imo, flinke vegen in je cilinder.. Lijkt wel een beetje of hij zonder of met te weinig olie heeft gelopen.

En hoe bedoel je horizontale speling ? Je bigend lager moet je voelen door de drijfstang naar je toe te trekken als je er recht tegenover staat.

Speling van links naar rechts tussen de krukaswangen is niet zo spannend.

Dat eerste wat je zegt zou het ook wel zijn, want toen ik mijn brommer startte zoog hij ook niet goed olie aan, dus eigenlijk is de cilinder ook wel aan vervanging toe? Van links naar rechts heeft ie dus 2 á 3mm speling, als ik hem naar me toe trek heeft ie geen speling. Dus dat is dus goed?
 
het zuigt niet aan , maar pompt..

bigendspeling voelen is niet zo eenvoudig , dat moet je met heel veel gevoel doen , links en rechts bewegen is niet zo'n probleem opzicht , maar teveel is natuurlijk niet goed!

de krukas heeft ook wel flink op zijn kloten gehad , en wat ook vrijwel zeker is is dat er rommel in het carter zit. Dus als je er nu een nieuwe cilinder op zet is het maar afwachten of deze ook niet vrijwel direct kapot loop!!

er heeft volgens mij ook geen beste olie in gezeten , en het lijkt alsof het geheel ook niet zo nieuw meer was , door bijv. een versleten zuiger en/of veer kan de boel ook gewoon kapot lopen.
 
het zuigt niet aan , maar pompt..

bigendspeling voelen is niet zo eenvoudig , dat moet je met heel veel gevoel doen , links en rechts bewegen is niet zo'n probleem opzicht , maar teveel is natuurlijk niet goed!

de krukas heeft ook wel flink op zijn kloten gehad , en wat ook vrijwel zeker is is dat er rommel in het carter zit. Dus als je er nu een nieuwe cilinder op zet is het maar afwachten of deze ook niet vrijwel direct kapot loop!!

er heeft volgens mij ook geen beste olie in gezeten , en het lijkt alsof het geheel ook niet zo nieuw meer was , door bijv. een versleten zuiger en/of veer kan de boel ook gewoon kapot lopen.

Nou ik heb er iemand bij gehad die er meer verstand van heeft, hij zegt gewoon dat de cilinder geen olie heeft gehad, dus olie tankje eraf (zat allemaal vies wit/bruin spul in) en olie pomp helemaal schoon gemaakt dus dat moet wel goed komen.

Maar nu moet ik dus een nieuwe cilinder kit hebben, welke raden jullie mij aan? En ook zoek ik nog een achter spatbord die over je wiel zit, weet toevallig ook iemand waar je die kan krijgen?
 
wat voor setup heb je? en wat wil?

maar zoals ik al zei , er zit waarschijnlijk nog rommel in het blok , zet je er nu een andere cilinder op is er kans dat deze ook weer kapot loopt!
 
wat voor setup heb je? en wat wil?

maar zoals ik al zei , er zit waarschijnlijk nog rommel in het blok , zet je er nu een andere cilinder op is er kans dat deze ook weer kapot loopt!

Gewoon 50cc, setup is gewoon standaard en ontgrendst. Dat klopt maar dat risico neem ik, die scooterboer zij ook zoiets van de het meeste vuil in de olie kwam ofzo?
 
de olietank word door sommigen nogal lomp bijgevuld , alles kan erin vallen en op den duur de toevoer van olie vanuit de tank blokkeren , met alle gevolgen van dien!

het vuil echter wat ik bedoel is die van het vastlopen van de brommer , dit gaat overal tussen zitten , en zodra je de brommer weer aan de loop hebt kan dit weer tussen de lagers e.d. vandaan komen en dus de nieuwe cilinder vrijwel meteen ook slopen!!

daarnaast vind de drijfstang dingen als vastlopen ook niet bepaald leuk!

ik zou persoonlijk een standaard cilinder erop zetten , een gebruikte dus ,en geen imitatie maar echt van Derbi! die lopen fijn en niet te hoogstoerig.
 
Back
Top