Derbi DRD SM Tuning

Status
Not open for further replies.

Mr.Mine

.:: XS-Crew ::.
oi,

Doordat ik een ongeval heb gehad met mijn booster spiritje heb ik dus besloten om mij meer te gaan nestelen bij de schakels.
Ik heb besloten om te gaan voor een SM van derbi.

Doordat ik altijd bezig geweest ben bij scooters en nooit geen aandacht heb gegeven aan schakels ben ik een grote noob op het gebied van schakels :p
Mijn vraag daarom is:
Wat zijn zo de eerste stappen die je moet doen om een schakel goed te laten bollen.
Dus welke setup zou ideaal zijn om leren om te gaan met een schakel scoot.

Ik weet dat je een andere verhouding moet nemen van tandwielen enzo maar voor de rest stopt mijn kennis hier over.

Graag wat uitleg over de eerste stapjes in het opvoeren van een schakel.

Greetzzzz....
 
Advertisement - register to remove this

dragon said:
oi, (blablablablabla)
Dus welke setup zou ideaal zijn om leren om te gaan met een schakel scoot.

....

Ik denk dat std het beste is... ;)

En ander uitlaatje blabla, vaak zie je dat die schakels begrenst zijn op het spruitstuk oid... (of cilinder heeel traag)

Die derbi's zijn wel snel te maken :)
 
Het is mss best om hem origineel te houden om te leren rijden met een schakel maar ik wil wel geen 50 blijven toeren mensen :p,
Dus beter gezegd wat zijn de eerste stappen van fantsoenlijk te ontgrenzen? :)
 
leren op origineel later een leuk uitlaatje luchtfilter ontgrenzen grotere sproeier en zoon senda loopt 90km/h
 
heb zelf derbi gehad volledig ori , mijn gpr deed met gianelli pijp 125 bergaf op teller ne plat 110 op teller. mijn sm deed met dopller 110 op teller en mijn metrakit 105. Je zal dus met enkelk andere pijp leuke top heben van 95-100 digi:)

doe er andewr pijp op, en laat luchtfileterbegrenzing erin, sproeier 68 onegveer en loopt als een zonnetje:) je zult er 70 cc scoots mee uitbeuken:)
 
op een gpr een derbi senda sm vangt toch veel meer wind enz enz
gozer die ik ken met een drd en mk trower pijp loopt 90km/h digi (wel wat aan luchtbak gedaan) nog best netje's
 
Zo te horen moet je dus niet veel doen om een leuke snelheid te behalen met een schakel.
Nu is mijn vraag ook nog eens welke uitlaatjes het best zijn om te beginnen.

Ik dacht aan een yasuni uitlaatje of eentje van bidalot (dezelfde eigenlijk :p)

Is het niet nodig om andere tandwielen te steken enzo als je gaat ontgrenzen?
 
Maakt qua setup niets uit hoe je het leert....ik heb het mensen geleerd op mijn eigen brommer met 70cc maar ook standaard leren mensen het wel.

Schakelen wordt gewoon te moeilijk gemaakt, het stelt namelijk geen donder voor :)

Verder: Ja schakels knallen met weinig aanpassingen gewoon hard...met ontgrenzen zit je zeker al rond de 80...

Ik dacht dat die pizza schijf achter wel kleiner moest...voor weet ik niet
Leuk uitlaatje zou wel een bidalot, yasuni, die mk Thrower, Gianelli...dat zijn volgens mij wel snelle pijpjes :)
 
hms, die derbi's zijn std zo traag, dat je in de 5 en 6 al met de koppeling moet gaan spelen, om'm op toeren te houden, dus dat is niks
eerst ff ontgrenzen, en zo'n bidalot uitlaatje doet't er erg goed op, dan zul je als je de vertanding aanpast toch al gouw 100 gaan, en dan trektie ook wel lekker op.
 
Haal je een airsal 48mm cilinderkit voor 130 euro , een mk thrower en een 21mm dellortho :)

Untuned ging ik ong 100 a 110 (digi) met 14/53 vertanding, vanaf 6000 toeren tot 13000 beukt die MK en airsal door , heerlijk voor wheely's

Tuned (zelf de poorten afgewerkt + zuigertje) gaat hij nu 115 (ben bijna klaar met inrijden) en ik moet je zeggen de trekkracht is verukkelijk nu :D

DR70 onder vivacity ben ik tussen 20 en 30 km/h al kwijt :p
 
Maat van mij stelde mij het volgende voor:

1e: lekker onbegrensd rond te rijden
2e: bidalot uitlaatje, DR70cc en 21mm dell'orto carbu

Nu zeg je mij juist dat een airsal 48mm kitje beter kan presteren dan een DR70cc :p
Gaat dit echt zo aardig mooi of is er een betere optie?
 
Die airsal is aluminium met nicasil ,heeft een vlinderpoort en nog veel tunings potentie, ok afwerken is makkelijk zelf te doen, ff poorten mooi maken :p (kep eerst ook onafgewerkt 5000 km rondgereden ermee, toen was zuigertje aardig op , nieuwe zuiger kost 26 euro :p

Vriend van me had een Athena 70cc met ovale poort (licht getuned) en C16 , 21mm en Mhr vario + koppeling. bij een sprintje mocht ik niet fout schakelen of koppelen anders ging hij me voorbij , dus trekt untuned aardig door :p

Dr is een gietje en niet echt een toerenbeuker :)
 
Ben het ook wel eens met bovenstaande :p

Airsal 80 nemen en dan heb je een te vette cilinder voor een aanzienlijk bedrag :)
 
het schijnt zelfs zo te zijn dat de airsal hoogtoeriger is dan de mhr voor derbi
op am6 knal een airsal untuned al best goed (derbi vast ook wel)
je vertanding zou ik wel veranderen die achtertandwielen zijn erg groot
bidalot gianelli yasuni zijn erg mooie en goeie pijpje's voor je sm
d8 dat gianelli de zelfde pijpje's maakte als conti
 
Ik heb juist wat zitten zoeken bij scootparts.nl en die 80cc van airsal ziet er behoorlijk lekker uit van prijs :p
Nu is mijn vraagje wel: wat inverband met de krukas en lagers?
 
Dacht ik ook wel want een std krukas is niet zo echt gemaakt om ineens 30cc meer te verdragen :p

Setupje zal dus wss worden:
- Airsal 80cc LC
- Doppler asje (doppler is altijd mijn favoriet geweest in krukassen :p)
- C3 lagers
- 21mm DO carbu
- uitlaat ???
- vertanding???

Oke voor ik al dat pretspul ga steken ga ik wss nog eventjes mooi onbegrensd rondtoeren maar hoe voel ik wanneer ik een juiste vertanding heb steken?
 
goeie topsnelheid goed trekken(door) en geen overtoeren
achter zou ik zeker kleiner gaan en evt groter voor
kijk evt ook voor een setje versterkte koppelingsplaten+veren
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top