Demonteren buddybak aerox

UndercoverNL

Active Member
Avond,
Ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag, maar hoe demonteer je in hemelsnaam de buddybak van een aerox, het leek zo makkelijk, paar boutjes er uit en hij moet er wel uit komen. Maar er is geen beweging in te krijgen, zelfs niet na vrijwel alle bouten los te maken die alleen al in de buurt van de buddybak komen.

Iemand die toevallig weet hoe je de buddy van n aerox met of zonder seat er uit kan halen om te sleutelen. Want zit nu altijd beetje onder de scooter te klooien en dat gaat allemaal maar krap.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

De buddy/zadel zelf kan blijven zitten.
De buddybak zelf met een paar boutjes is ook zo los...
Maar er zitten een hoop kapdelen rondom geplaatst welke zowel direct als indirect aan elkaar vast zitten gebout of geschroefd.
Ook het achterkantje met het slotmechanisme van de buddy/zadel is een onderdeel wat het spul op de plek houd.
Helaas moeten deze delen ook gedemonteerd worden om de buddybak zelf eruit te kunnen lichten.
(oliereservoir zit ook vast aan o.a. een ophangpunt onder de bak)

Bij de nieuwere modellen/types met een DC-CDI elektronisch cirquit zit ook de CDI aan de bak gemonteerd!

Hieronder zijn de betreffende kappen (zonder CDI) te zien welke verwijder dienen te worden om de bak in zijn geheel los/omhoog te trekken:

fZs7iqG.png


Edit: Nummer 1 hoeft niet los, met sleutel deze opendraaien en omhoog laten staan.
Nummer 5 (achterspatbord) kan ook gewoon blijven zitten!
 
Last edited:
De buddy/zadel zelf kan blijven zitten.
De buddybak zelf met een paar boutjes is ook zo los...
Maar er zitten een hoop kapdelen rondom geplaatst welke zowel direct als indirect aan elkaar vast zitten gebout of geschroefd. Ook het achterkantje met het slotmechanisme van de buddy/zadel is een onderdeel wat het spul op de plek houd. Helaas moeten deze delen ook gedemonteerd worden om de buddybak zelf eruit te kunnen lichten.
(oliereservoir zit ook vast aan o.a. een ophangpunt onder de bak)

Bij de nieuwere modellen/types met een DC-CDI elektronisch cirquit zit ook de CDI aan de bak gemonteerd!

Hieronder zijn de betreffende kappen (zonder CDI) te zien welke verwijder dienen te worden om de bak in zijn geheel los/omhoog te trekken:

fZs7iqG.png
aa de achterkappen met de monoseat moeten er dus ook vanaf, daar ging het mis haha. Top bedankt!
 
Yep klopt :p , maar vergeet ook niet het zadelslot (2 boutjes) los te halen!
Je komt het mechanisme met 2 boutjes vanzelf tegen onder het afdekplaatje van de monoseat, zie:

tFbm9OA.jpg
aa ja, even wat heel anders, nu ik zie dat je die er dus ook zo makkelijk af haalt, kun je die ook zo makkelijk vervangen? Enkel het slot, zonder andere onderdelen daarbij te moeten halen omdat het als een geheel verkocht word.
Aangezien mijn buddyslot al een eeuwigheid kapot is, maar ik nooit echt de moeite heb genomen om hem te vervangen aangezien ik dacht dat dat een geheel was haha.
 
Het is in principe alleen een simpel valslotmechanisme welke bediend wordt door een binnen & buitenkabel via het contaktslot.
Heb echter geen idee of dit los te koop is, meestal is het een complete set wat aangeboden word.

Voorbeeld:


Maar wat is er precies aan kapot dan?
Misschien dat het nog wel te fixen is!
 
Last edited:
Het is in principe alleen een simpel valslotmechanisme welke bediend wordt door een binnen & buitenkabel via het contaktslot.
Heb echter geen idee of dit los te koop is, meestal is het een complete set wat aangeboden word.


Maar wat is er precies aan kapot dan?
Misschien dat het nog wel te fixen is!
Dat is een goeie vraag ja haha, wanneer de veer word ingedrukt gebeurd er niks, er komt niks uit of er is geen geluid, gewoon 0 beweging te bekennen.
 
Dus de kabel doet wel z'n werk...
Vaak is het zo dat het e.e.a. verkeerd wordt teruggeplaatst waardoor dit kan optreden.

Let erop dat de kabel vrij spel/baan heeft zonder rare bochten en tevens goed schoon en gesmeerd is.
De veer zelf kan je eigenlijk ook niet verprutsen, tenzij er lomp mee omgegaan is!
Het slot (met schuif) zelf ook even goed schoonblazen met perslucht en rijkelijk inspuiten met WD40 o.i.d. om al het vuil en opgehoopt stof te kunnen verwijderen.

Ik vermoed namelijk dat het spul niet lekker in elkaar sluit/valt en dat er zijwaarts een wrijving is.
Probeer is om het slot open te krijgen terwijl je tegelijkertijd het zadel iets omlaag drukt...

Als dit goed gaat en het slot springt open, kun je er donder op zeggen dat het ergens wrijving maakt of dat de spanning niet goed verdeeld is. Pen van het zadel valt dan niet lekker in het slot en klemt dan ook automatisch bij het openen van het zadelslot.
 
Last edited:
Dus de kabel doet wel z'n werk...
Vaak is het zo dat het e.e.a. verkeerd wordt teruggeplaatst waardoor dit kan optreden.

Let erop dat de kabel vrij spel/baan heeft zonder rare bochten en tevens goed schoon en gesmeerd is.
De veer zelf kan je eigenlijk ook niet verprutsen, tenzij er lomp mee omgegaan is!
Het slot (met schuif) zelf ook even goed schoonblazen met perslucht en rijkelijk inspuiten met WD40 o.i.d. om al het vuil en opgehoopt stof te kunnen verwijderen.

Ik vermoed namelijk dat het spul niet lekker in elkaar sluit/valt en dat er zijwaarts een wrijving is.
Probeer is om het slot open te krijgen terwijl je tegelijkertijd het zadel iets omlaag drukt...

Als dit goed gaat en het slot springt open, kun je er donder op zeggen dat het ergens wrijving maakt of dat de spanning niet goed verdeeld is. Pen van het zadel valt dan niet lekker in het slot en klemt dan ook automatisch bij het openen van het zadelslot.
zal morgen is ff kijken, had al wat wd40 geprobeerd, maar wilde niet echt werken, waar moet ik het inspuiten?
 
Back
Top