De precieze afstelling Aprilia SR LC Min. hor.

Letmegetspeed

Well-Known Member
Beste helpers8)

Ik ben nu al een tijdje aan het sleutelen met mn Aprilia SR LC Minarelli Horizontaal, en het wil nog niet echt lukken. Hij start namelijk super slecht met de kickstart en start helemaal niet met de electrische start. De accu gaat gewoon leeg, zo lang probeer ik om hem electrisch starten.

Maar we weten misschien al wat er aan de hand is, want mn oom heeft is ff geholpen, maar hij vraagt om de afstelgegevens van de scooter. We moeten even precies weten hoe de afstelling in elkaar zit. We hebben namelijk het vermoeden dat het mengproces niet helemaal goed gaat. Ook willen we de onstekingstijd precies goed hebben.

-Hoe pas ik mijn ontstekingstijd aan, en wat moet die zijn?

-Hoe moet mijn carburateur afgesteld zijn? Ik heb alleen een Gianelli erop
gemonteerd en rij met een 100 sproeier "normaal" (zonder horten of stoten) want alles eronder is aan de scooter te zien te klein, vandaar dat er en groot vermoeden is dat er iets niet goed zit;)

Help mij alsjeblieft, want we zouden graag verder willen!;)
 
Advertisement - register to remove this

Wat voor een Gianelli heb je er op zitten? En de rest is dus compleet standaard? Sproeier 100 lijkt me wat te groot. Hoeveel km heeft de SR op de teller staan? Is die altijd goed onderhouden?

Ontstekingstijdstip is het niet. Dat staat vast met een stnd ontsteking. Luchtfilter nagekeken/schoongemaakt? Nieuw bougietje erin. Kijk je carb afstelling goed na.
 
Oke ik kan wel is een nieuwe luchtfilter gebruiken. Maar het gaat me dus even om de standaardinstellingen van de carb. Vooral de mengselschroef interesseert me nogal:love:

Gianelli Extra 31639p zit er op.


bedankt in ieder geval al voor de reacties!
 
ontstekingstijdstip is bepaald bij een standaard ontsteking, daar kun je niets aan doen.

verder is het een kwestie van afstellen..
- juiste sproeier.. sproeier 100 in een originele scooter is echt te groot. normaal zou je rond de 80 moeten zitten.
- begin met je luchtschroef op 1,5 slag open. dit is de schroef die het dichtste bij de luchtfilter zit. de schroef links daarvan is de stationairschroef. hier regel je dus het stationair draaien mee.
- de gasnaald even in het midden zetten, misschien is deze door de vorige gebruiker verzet.

om te zien of je sproeier goed is kijk je naar je bougiekleur als je een tijdje hebt gereden en de scooter goed warm is geweest.
wit = te kleine sproeier!
zwart = te grote sproeier
lichtbruin = ongeveer goed..
 
en ohja nog iets.. mn scoot blijft ook niet aan als ik geen gas geef, terwijl we hem stationair super hoog hebben afgesteld (omdat hij met een lager vermogen ook niet aanbleef)! Kan dat ook aan de luchtschroef liggen?

En toen ik mn luchtfilter openmaakte, ontdekte in dat de vorige gebruiker er een doek in had gestopt, hij had op dat moment sproeier 108 met een super lekke technigas uitlaat.
 
Draai je luchtschroef dicht en dan 1,5 slag open (dus van 12 uur naar half 2). Ga dan terug naar een sproeiermaat net onder de 80 (bijv. 76 78 zoiets). In je luchtfilter hoort een schuimachtig centimeter dikke "doek" te zitten. Zoiets

Als je dat gedaan hebt ga je kijken of je groter of zelfs nog kleiner in sproeier moet, adhv de bougie bijv. Maten boven de 90 horen niet in een originele setup dan klopt er iets niet.

Als je hem afgesteld hebt dan kan je de stationair schroef pas afstellen (indraaien = hoger stationair toerental, uitdraaien = lager). Dat die nu niet blijft draaien betekend gewoon dat je mengsel compleet verkeerd is.
 
is de cilinder wel goed dan?

en tja , 100 is erg groot , en door teveel mengsel kan ie ook slechter starten en vooral slecht stationair lopen.
 
Back
Top