This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

De inhoud van je carter...

Cipher

Well-Known Member
Heb net voor het eerst de binnekant van mn carter gezien, en het ziet er allemaal nog netjes uit.
Maar toch wil ik mijn vario en koppeling er even af hebben, al is het alleen maar om een keer met eigen ogen te zien hoe het werkt.

Bij het losmaken van mn vario schoot opeens het veertje waarmee het tandwiel om te kicken tegen de starterskrans wordt gedrukt om mn oren, en ben ik een half uur bezig geweest om hem terug te vinden; met positief resultaat.
Nu wil ik graag weten of ik nog met nog meer wegschietende of moeilijk terug te zetten onderdelen te maken ga krijgen?
Ik kan me er wat bij voorstellen dat je drukveer ook losspringt wanneer je je koppelingshuis eraf haalt. Hoe sterk is dat ding eigenlijk, en krijg je hem er makkelijk weer op?

Iemand nog tips voor het leeghalen, schoonmaken, en/of opnieuw inelkaar zetten van je carter/vario/koppeling?
 
gereedschap kopen waar je die onderdelen mee los kan halen bij een goeie dealer, en drukveer zit achter de koppeling . koppelingshuis kan je er wel afhalen ook met een speciale blokkeersleutel die je ook weer moet kopen .
 
je haalt het allemaal een beetje door elkaar...

uit je eerste verhaal begrijp ik dat je je kickstart eraf hebt gehaald en dat daarna de veer ervan is weggesprongen? zo ja dan is dit best een lastige klus om deze terug te krijgen...

en dan: als je je koppelingshuis eraf haalt ben je niet gelijk bij je drukveer, deze zit tussen je koppeling en je pulley's.

tip: haal een koppelingssleutel, scheelt een hoop getob.
suc6
 
Nee niet die dikke veer die je kickstarter terug trekt...
Op je krukas zitten een blokkeerringetje, een dopje, het veertje, en een tandwieltje. Je kickstart grijpt in dit tandwieltje. En dat veertje was weg, maar zit er alweer op.
ik wil gewoon niet voor nog meer verassingen komen te staan

Hoe werkt zo een blokkeersleutel precies? Iets tussen mn achtervelg proppen of mn rem ingedrukt houden is zeker niet goed voor mn overbrenging?
Als ik mn koppelingshuis eraf heb, kan ik dan bij de trekveertjes en de schoentjes ed.?
Als ik mn achterpoulie loshaal omdat ik mn drukveer wil vervangen, moet ik dan bang zijn dat ie wegschiet of valt het wel mee hoe strak ie gespannen staat?
Zijn er nog andere dingetjes die makkelijk kwijtraken, en waarbij je dus even xtra goed moet opletten als je ze loshaalt?
 
als je het koppelings huis eraf hebt kun je VOLGENS MIJ wel bij de trekveren maar nog niet bij de drukveer.
daarvoor moet eerst je koppeling eraf. deze kun je het beste in een bankschroef doen. of er op gaan staan. zodat de koppeling zeker niet kan weg springen.
voorkomen is beter dan genezen.8P
de bout die de koppeling vast houd kun je het beste los en vast zetten met een koppelings sleutel
 
Dus de verhalen van "even mn drukveer vervangen" zien niet echt reëel? En als ik mn koppelingshuis eraf heb, zitten mn poulies en drukveer dus nog in mn carter. Hoe denk je daat te komen met een bankschroef?
Bij erop gaan staan neem ik aan dat je je scooter 1st op zn zij legt? Lijkt me ook niet echt een kap-vriendelijke manier...
Maar zo een drukveer hou je dus niet met duim en wijsvinger tegen? :7
 
als je een beest bent kan je die met je duim en wijs vinger tegen houden 8P en je koppeling en achterpolie zijn 1 geheel dus nadat je koppelingshuis eraf is kan je deze er ook afschuiven. beter zet je die dan in een bankschroef als je de drukveer wilt veranderen of vraag je aan een kameraad om te helpen.
 


Als je bij je trekveren of drukveer moet moet je zowieso je koppeling van je poulies halen. Dit is beter met twee man te doen zodat de een de koppeling naar beneden drukt terwijl de ander de moer losdraait.

De moer die op je vertandings as zit moet je losmaken met een koppeling-blokkeer sleutel. Als ik mn koppeling van mn poulies haal, zet ik het setje op de kop met de grote moer in de bankschroef en draai deze met zo'n bandje ( weet de naam er niet voor ) half los. Dan drukt een persoon de koppeling naar beneden en draait de ander de rest met de hand..

Succes
 
Duss ik moet niet aan de moer gaan draaien die voor mn koppelingshuis zit, voor ik het goed heb vastgezet?
Of als ik die loshaal komen mn koppeling, drukveer en poulie eraf, die ik dan mee naar een bankschroef kan nemen?

niemand die een mooie duidelijke exploded view/foto heeft? dat zegt meer dan 1000 woorden...

Verder nog tips bij het loshalen van vario/koppeling?
Tnx voor de adviezen tot nu toe
 
Dat lijkt me ook niet zo heel gek nee
Ik krijg alelen met geen mogelijkheid die moer voor mn vario los, dus kan hem er niet afhalen :S
Met een gewone dop en ratelsleutel kom ik er niet bij, omdat de krukas tever uitstreekt, en de pijpsleutel heb ik stuk gedraaid :?
 
cipher als je je mail geeft, ik heb nog ergens uitleg van pics voor je vario en koppelings gebeuren eraf te halen

pm me met je mail (best geen hotmail denk ik) en ik stuur je ze
 
Originally posted by Mitsjiel
Nog 1 tip: Zet niet je poulies tussen de bankschroef, daar kunnen ze krom van raken.

Lijkt me geen goed plan, aangezien ik niet voor het eerst hoor dat iemand zn EVO poulies krom heeft gedraaid. :X

Het kan wel, maar let dan ook op.
 

Je hebt er een speciaal sleuteltje voor nodig, die smaller is als een normale dop-sleutel, omdat door de krans die er omheen zit er geen plaats voor een dopsleutel is.
Dit sleuteltje is gewoon een 6 (of 8?)kant en verders nix, zou ej @ goeie ijzerwarenhandel moeten kunnen vinden.
 
Mn 17mm dop past er perfect overheen. Maar de krukas steekt dan dus door het gat heen waardoor ik mn ratel er niet op kan zetten...
Ik moet nog even een ring-sleutel zoeken, misschien dat het daarmee lukt.
Maar als die moer net ietsie kleiner is dan 17mm, en ik inderdaad een speciaal sleuteltje nodig heb, zal ik goed uitkijken dat ik hem niet doldraai. Anders maar eens bij dealer/ijzerzaak vragen of ze zo een sleuteltje hebben.
Je hebt er zeker niet toevallig pics van $aint?